Problem med tomgång och kalstart på 245T, B21ET

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Pyrro
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre dec 25, 2009 4:57 pm
Ort: Sundsvall

Problem med tomgång och kalstart på 245T, B21ET

Inlägg av Pyrro »

Testar på det här forumet som verkar lite trevligare än de andra.

Hallå.

Har lite problem med min 245 T som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Dels så är det något vajsing med kallstarten, så den går hela tiden.
Får ha den inkopplad från start och någon minut, sedan får jag stanna och dra ur den.
Men med den urdragen så ligger motorn kvar ett tag på varven man släppte gasen och frikopplade på innan den går ner till mellan 1000-1500 i tomgång.

Men den ikopplad så går den ner i varv som den ska och har fin tomgång tills den blir varm, då den dör, och det troligtvis p.g.a för mycket soppa

Misstänker att den drar tjuvluft någonstans, bara inte hittat någon startgas (hårspray lär ju funka lika bra) att söka efter läkage med.

Men vad är det som styr kallstarten, och är det vanligt att de säger upp sig?

Motorn är en B21ET.
Tomas Ågren
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Re: Problem med tomgång och kalstart på 245T, B21ET

Inlägg av Rikard B »

Pyrro skrev:Testar på det här forumet som verkar lite trevligare än de andra.

Hallå.

Har lite problem med min 245 T som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Dels så är det något vajsing med kallstarten, så den går hela tiden.
Får ha den inkopplad från start och någon minut, sedan får jag stanna och dra ur den.
Men med den urdragen så ligger motorn kvar ett tag på varven man släppte gasen och frikopplade på innan den går ner till mellan 1000-1500 i tomgång.

Men den ikopplad så går den ner i varv som den ska och har fin tomgång tills den blir varm, då den dör, och det troligtvis p.g.a för mycket soppa

Misstänker att den drar tjuvluft någonstans, bara inte hittat någon startgas (hårspray lär ju funka lika bra) att söka efter läkage med.

Men vad är det som styr kallstarten, och är det vanligt att de säger upp sig?

Motorn är en B21ET.
brukar vara en tempgivare som styr kallstarten,och ang testa läckage så bygg dig en plugg som passar mot turbon med ett rör och luftnippel från en fälg så kan du testa med kompressorn hemma om det läcker nån stans,har du ic?
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Mogge92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 28, 2013 3:17 pm
Ort: kälarne

Re: Problem med tomgång och kalstart på 245T, B21ET

Inlägg av Mogge92 »

jag har också en B21ET som inte får ström till varken kallstart eller tomgångsmotor. :? något tips på vart jag kan felsöka?
utan skattefusk stannar sverige!
ace_of_cloves
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
Ort: Finland

Re: Problem med tomgång och kalstart på 245T, B21ET

Inlägg av ace_of_cloves »

Thermotidgivaren.
Mogge92
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 28, 2013 3:17 pm
Ort: kälarne

Re: Problem med tomgång och kalstart på 245T, B21ET

Inlägg av Mogge92 »

okey, är det den som det sitter 2 bränslerör på under insuget?
utan skattefusk stannar sverige!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Problem med tomgång och kalstart på 245T, B21ET

Inlägg av Erland Cox »

Nej, det är styrtrycksregulatorn.

Erland
Skriv svar