Dubbelturbo på Diesel
Dubbelturbo på Diesel
Min husbil är lite väl törstig med dagens bränslepris. Den skulle behöva en uppfrächning med bland annat en nyare motor.
Den Volvo 6 liters motor som jag tänkt sätta i är lite väl svag på låga varv.
Tanken finns att montera på Dubbelturbo. Det är luft som behövs för högre effekt, eftersom att det är en diesel med rökgasbegränsning.
Blir det bättre/bredare effektregister med dubbelturbo. Eller spelar det ingen roll? Den får inte tappa på topp heller.
Eller ska man bara sätta på en mindre turbo med Wastegate på i stället?
Tanken finns att montera på Dubbelturbo. Det är luft som behövs för högre effekt, eftersom att det är en diesel med rökgasbegränsning.
Blir det bättre/bredare effektregister med dubbelturbo. Eller spelar det ingen roll? Den får inte tappa på topp heller.
-
- Forumsberoende
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: Dubbelturbo på Diesel
mats757 skrev:Min husbil är lite väl törstig med dagens bränslepris. Den skulle behöva en uppfrächning med bland annat en nyare motor.
vad kommer motorn ifrån?
vad hadde volvo själva för turbo på den motorn?
man ska inte stressa på semestern

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
-
- Forumsberoende
Jag vet inte riktigt vad det sitter för turbo på dem.
Men det är en TD60 eller nyare som är tilltänkt.
Jodå, kompressor är fint för lågfartsknuffen. Men jag vet inte om det är så bra för verkningsgraden. Vill ju ha ut så mycket som möjligt ur varje bränsledroppe.
Nja bråttom har jag inte, men jag vill åka långt, i min gamla skolbuss.
Men åter till ämnet. Hur ligger det till med dubbelturbo. Finns det någon vinst i att ha två små, för att få upp högt tryck på låga varv, utan att den blir kvävd på höga varv.
Eller är det bra nog att köpa en ny modern snurra istället. Den kostnaden tar jag gärna.
Eller kanske en sekventiell lösning?
Jodå, kompressor är fint för lågfartsknuffen. Men jag vet inte om det är så bra för verkningsgraden. Vill ju ha ut så mycket som möjligt ur varje bränsledroppe.

Men åter till ämnet. Hur ligger det till med dubbelturbo. Finns det någon vinst i att ha två små, för att få upp högt tryck på låga varv, utan att den blir kvävd på höga varv.
Eller är det bra nog att köpa en ny modern snurra istället. Den kostnaden tar jag gärna.
Jag ser inte riktigt hur du menar. En enda liten turbo på den motorn skulle också kunna ge tryck på låga varv. Men även om du tar två små turbos som ger tryck på låga varv så blir även dom trånga på höga varv och belastningar. Det är väldigt enkelt. Titta på flödesarean i inloppet till kompressorn. Du kan ju hinka på två jätteturbos, bara för att de är två kommer de inte att spinna upp fortare än en jätteliten ensam turbo.
Teoretiskt sett ska två turbos kunna få bättre spool-up på en motor ifall de kopplas till rätt cylindrar, men samma fördel har du med ett aggregat med delat inlopp eftersom samma princip gäller - ett jämnt pulståg in i varje inlopp ger snabb respons när du har lågt varv på turbin. Pulser driver bättre än flöde då.
Teoretiskt sett ska två turbos kunna få bättre spool-up på en motor ifall de kopplas till rätt cylindrar, men samma fördel har du med ett aggregat med delat inlopp eftersom samma princip gäller - ett jämnt pulståg in i varje inlopp ger snabb respons när du har lågt varv på turbin. Pulser driver bättre än flöde då.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Så här ressonerar jag:
Jag vet inte hur mycket orginalturbon flödar. Men vi gör ett antagande.
Den flödar 100
Min tanke är då att montera dit två små om flödar 50 var.
Då är tanken att dom mindre turbosarna med sin mindre rörelse tröghet ska reagera fortare än en stor. Men det är ju bara hälften så mycket avgaser som driver den.
Ett annat alternativ är att montera vatteninsprutning, som väldigt tidigt sprutar in för att ge mer avgaser och på så vis få turbotryck på låga varv.
Jag har inga problem att få plats med en vatten tank på några hundra liter. Och då spelar kanske inte turbo valet lika stor roll.
Den flödar 100
Då är tanken att dom mindre turbosarna med sin mindre rörelse tröghet ska reagera fortare än en stor. Men det är ju bara hälften så mycket avgaser som driver den.
Ett annat alternativ är att montera vatteninsprutning, som väldigt tidigt sprutar in för att ge mer avgaser och på så vis få turbotryck på låga varv.
Jag har inga problem att få plats med en vatten tank på några hundra liter. Och då spelar kanske inte turbo valet lika stor roll.
Själv skulle jag offra lite spoolup mot att slippa åka omkring med några hundra kilos extravikt ( vattnets massa)mats757 skrev:Så här ressonerar jag:
Den flödar 100

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag skulle tro att volvo har ganska rätt turbo från fabrik på en sån motor, jag skulle inte montera dubbla, möjligtvis en lite modärnare turbo (beroende på hur gammal motorn är) men liknande storlek som satt orginal.mats757 skrev:Jag vet inte riktigt vad det sitter för turbo på dem.
last bils motorer har mycket fint avvägda turbosystem från fabrik om man jämför mot bilar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Lite mer laddtryck
Jag tror inte två små turbosar funkar riktigt på diesel, möjligtvis med specialgjorda hybrider och sekventiell styrning, men jag skulle tippa på högt mottryck och inte nog med luft på toppen om du ska få snabb spoolup.
Däremot funkar det aldeles utmärkt med 2-stegsladdning på diesel.
Finns ett principdiagram i GIK katalogen i PDF form.
Sedan finns det fina bilder på http://powerbypoole.com/turbos.html
Däremot funkar det aldeles utmärkt med 2-stegsladdning på diesel.
Finns ett principdiagram i GIK katalogen i PDF form.
Sedan finns det fina bilder på http://powerbypoole.com/turbos.html