Glödande grenrör & blödder

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Glödande grenrör & blödder

Inlägg av RichardSvärd »

Tjena!
Nu är det såhär jag har slagit ihop en b230f med svarvade kolvar och urgröpta förbränningsrum.
Det som sitter på är en hx40turbo, budget extraktor, röda saab spridare på 365cc högohm, dubbla temapumpar, linjär btr osv..

Hursomhelst så är det så att nu när jag fått igång bilen går den bra obelastat, sen när man ska ut och provköra så myser på gasen men såfort man fäller ner bara smäller det och poffar ungefär som att den skulle gå för leant.
Men därimot om jag gasar lungt upp så tar den sig en bit längre men tafsar fortfarande bara på laddkurvan.

Dessutom glöder grenröret efter korta testrundor.

Kanske blev rörigt detta men jag skulle vara jätte tacksam för hjälp och tips
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
Ort: Avesta/Borlänge

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av ljungqvist »

Vad kör du med för kam?
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av RichardSvärd »

Vx3
Glömde säga att jag kör med LH jetronic 2,4 och guldbox och bränslebox till turbo
Användarvisningsbild
ljungqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön maj 01, 2011 9:49 am
Ort: Avesta/Borlänge

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av ljungqvist »

Skaffa en bredbands lamda om du inte vill köra ras. Lite dumt att gissa sig fram. Kolla läs av stiften
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av Roslund »

Har du monterat svänghjulet rätt? Hur ser kilen ut till kamdrevet?
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av RichardSvärd »

Har läst stiften och smalbands lambdan och det verkar bra nästan lite fett och svänghjulet sitter som det ska, både kil på vev och kam kollade.

Sen har jag bytt hallgivare, spjällhusgivare , luftmasse , knacksensor , tempgivare .. Osv
Plus en hel del felsökning så nu börjar jag tappa fantasi vad det kan vara som inte vill samverka

/Richard
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av Roslund »

Vad kör du för stift? En polare snålade och körde biltema stift och den bilen gick inte alls. Säker på att kilen till kammen är hel då? Det syns inte på kamremmen om den snurrat
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av RichardSvärd »

Kör på Ngk br6hs, har prutat minimalt på saker och ting blir endå att man får fixa det man snålat på efteråt.

Har varit loss med kamdrevet antal gånger och kilen sitter där, men om kilen skulle va paj så borde ju allting stå fel ?
För att somsagt obelastat fungerar den klockrent

/Richard
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av Pacman »

Sitter fördelaren rätt?
Låter som rotorn kommer utanför och inte når när tändningen backas på laddtryck.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av RichardSvärd »

Jo den står rätt.. Men jag har en (Blockmonterad) fördelare till 2.2 med hallgivaren fast ej inkopplad utan har hallgivaren på svänghjulet, vet inte om det kan ha nån betydelse ?

/Richard
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av Johan Lindberg »

Är styrboxen för trigger i fördelaren kan de ju vara så att det inte är samma triggervinkel där i som det blir på svänghjulet dvs tändkurvan blir förskjuten
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av T Landholm »

Ngk br6hs skall det väl ändå inte sitta i B230:i...? :roll:
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av Roslund »

RichardSvärd skrev:Kör på Ngk br6hs, har prutat minimalt på saker och ting blir endå att man får fixa det man snålat på efteråt.

Har varit loss med kamdrevet antal gånger och kilen sitter där, men om kilen skulle va paj så borde ju allting stå fel ?
För att somsagt obelastat fungerar den klockrent

/Richard
Näe remmen måste hoppa för att visa fel.

Låter ju som något tändningsrelaterat? Borde inte spela någon roll om fördelaren sitter i blocket så länge den är stum.
Har du strobbat tändningen?
Vad kör du för tändchip?
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av Pacman »

LH2.4 triggar på 60-2 på svänghjulet så det är rätt.
LH2.2 triggar i fördelaren på 4 tänder....så det hade aldrig gått då.

Men...som jag sa...oavsett var du triggar så passerar gnistan från rotor till stator i fördelarlocket vid olika vinklar beroende på vad tändtidpunkten är. Har du satt fördelaren snett så blir avståndet för stort till slut och gnistan klarar inte att hoppa från rotor till stator längre.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
RichardSvärd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 13, 2010 10:23 pm

Re: Glödande grenrör & blödder

Inlägg av RichardSvärd »

Jo jag har strobat och det står som det ska, chipet är något eftermarknads chip har inte en blekaste vad det levererar..
Tanken är att bara få provköra på detta sprutet sålänge och byta till megasquirt i vinter.

Pacman:
jag ska kolla upp detta låter intressant, men du menar alltså att den kan sitta fel i "justerspåret" på fördelarn ?

Hemskt lessen om jag verkar trög, men försöker snappa upp allt som sägs

/Richard
Skriv svar