Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Diskussioner för erfaret folk
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av StefanM »

jag skulle nog bara spricktesta och se om det är nå mer allvarligt nån annanstans och sen låta det där vara. Börjar det läcka får man väl testa nån magisk kemikalie i kylarvattnet som man låter gå med ett tag och täta sprickan, sen spola ur och köra ny kylarvätska igen. Ett kylarsystem är ju inget högtryckssystem direkt så det handlar ju bara om att få det tätt och det kan ju rent av vara så att det har geggat igen sen tidigare och inte läcker nåt.
Har sett massor med sprickreparationer och i slutändan har man nog önskat att man gett sjutton i att börja för det har inte blivit nåt bättre direkt.........
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av awes »

Jag har lagat betydligt värre sprickor som det greglat vatten ur genom att slipa ur/rent och köra med kemisk metall.
Sedan lite bra kylarcement i vattnet för att vara på säkra sidan.
Anders
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Roslund »

Allt gjutjärn går att svetsa om man gör på rätt sätt.
Har svetsat åtskilliga motorblock till traktorer och bilar med gott resultat. Oftast är det lättare att svetsa gammalt gjutjärn än nytt då dom va mer generösa förr med blandningen på gjutningen.

Kommer med diverse tips senare under kvällen hur jag skulle gjort.....
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Roslund »

Först slipar man ur så det blir en v-fog, slipa gärna 10-15mm längre än vad sprickan är.
Sen värmer man försiktigt med gasen för att elda rent diverse orenheter som är i och bakom godset.
Sen svetsar man med gjutjärnspinnar korta sträckor ca 20-30mm åt gången och så fort man slutat svetsa slaggar man fogen och knackar på fogen en stund.
Detta gör man för att inte låta svetsfogen dra ihop sig för mycket och skapa sprickor bredvid.
Sen slipar man ur lite i avslutet på svetsfogen innan man svetsar igen.
Vänta inte för länge mellan svetsningen så materialet kallnar, har man börjat svetsa så får man hålla på tills det är klart.

Skadar inte heller att gå på med stålborste innan man börjar svetsa och innan man börjar svetsa igen för att få bort diverse orenheter som ligger på ytan.

Ibland kan man få svetsa samma spricka 2 gånger pga att det va orenheter som exempelvis rost på insidan vid första svetsningen.
Funkar inte gjutjärnspinnar så funkar det med syrafasta pinnar, det finns mjuka syrafasta pinnar som är till för reparationer i hög och låglegerade material men dom är rätt så dyra.

Sen brukar jag slå i bars n leak efteråt för att vara på den säkra sidan.

Lycka till
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Jens Gustavsson skrev:ser ut som om det frusit sönder. först ska du sprick testa cylinder väggarna noga för risken att de är sprukna eller ovala är stor men är de ok så skulle jag satsa på att laga med värsta sortens epoxy.
Jag kommer ner och kan känna tjockleken på vissa ställen
Uppskattar att cylleväggarna är 9-10mm tjocka, att dessa skulle fryst sönder är nog uteslutet ?
Själva fryssprickorna är ju inte stora heller så någon jättefrysning har det ju inte varit

Hur görs ett sprick test på gjutjärnsdelar ?
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Karl Buchka skrev:Annars kan du slipa upp sprickan så du får en v-fog och sedan svetsa med nickeltillsats.

I vilket fall som helst så tror jag det kan vara en god ide att borra små hål i sprickornas spetsar så att de inte propagerar.
Eftersom inget läckage har funnits så undviker jag nog in i det längsta att tillföra så mkt värme som en
svetsning innebär , med risk för nya sprickor, eller förvärra ytterligare ...
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

fugazi skrev:Silverlod...?
Ja silver lod är ju hyfsat lågtemps rep metod
Hur bra fäster det på gjutjärn ?

Vid vilken temp är det ? ska man förvärma hela blocket innan isåfall till typ 100* ?
Och givetvis avkylning helt utan stress efteråt, självavkylning
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

StefanM skrev:jag skulle nog bara spricktesta och se om det är nå mer allvarligt nån annanstans och sen låta det där vara. Börjar det läcka får man väl testa nån magisk kemikalie i kylarvattnet som man låter gå med ett tag och täta sprickan, sen spola ur och köra ny kylarvätska igen. Ett kylarsystem är ju inget högtryckssystem direkt så det handlar ju bara om att få det tätt och det kan ju rent av vara så att det har geggat igen sen tidigare och inte läcker nåt.
Har sett massor med sprickreparationer och i slutändan har man nog önskat att man gett sjutton i att börja för det har inte blivit nåt bättre direkt.........
Detta skall ju bli en enklare dragrace motor, den kommer nog inte eller sällan vara uppe i 80-90*
Kylarlocket bestämmer ju vattentrycket i kylarsystemet, kan välja ett med lågt tryck kanske ?

Jag är inne på din ide med att låta det vara, trots att det inte känns bra med två små sprickor i blocket

Och sen hälla i nåt undermedel, som Holts Wonderweld, Bars leak m fl om det sipprar ut lite
Har hört runt lite och vissa har provat på utdömda block med stora sprickor, på traktorer och dyligt
Vissa har kört i 20år utan problem efter denna enkla repmetod

Bilen kommer nog att få en s.k. motorblöja, en plåt under motor och vxl, men en kant
denna kommer att fånga upp ev. dropp från något

( men tycker inte en motor eller vxl ska läcka ngt överhuvudtaget )
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

awes skrev:Jag har lagat betydligt värre sprickor som det greglat vatten ur genom att slipa ur/rent och köra med kemisk metall.
Sedan lite bra kylarcement i vattnet för att vara på säkra sidan.
Sant ! jag hörde idag med dom som lagar insugportar, motorblock mm med detta
Med mkt bra resultat, dvs inget strul alls

En arb kompis lagade en avgaskanal med kem metall på en folkracebil, även detta höll

Låt säga att blocket har 7mm gods där på sidan och jag vill lägga i kem metall
Ska jag då slipa ur med litet runt slipstift till 2mm djup, dvs 5mm kvar
Sen lägga en hög fog i denna ränna / fördjupning / dike ?

Vi snackade på rasten på jobbet, en ide vore att momentdra en topp ovan denna cyllebank
sen utföra denna kemmetall rep, då sträcker / särar inte övre sprickan på sej vid den slutgiltiga topp monteringen
Om det nu överhuvudtaget rör sej ngt ?
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Roslund skrev:Allt gjutjärn går att svetsa om man gör på rätt sätt.
Har svetsat åtskilliga motorblock till traktorer och bilar med gott resultat. Oftast är det lättare att svetsa gammalt gjutjärn än nytt då dom va mer generösa förr med blandningen på gjutningen.

Kommer med diverse tips senare under kvällen hur jag skulle gjort.....
Var går gränsen på gammalt gjutjärn ?
GM´s generation 5 bigblocks är från 1991-95
Mitt block / motor är från -92
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Roslund skrev:Först slipar man ur så det blir en v-fog, slipa gärna 10-15mm längre än vad sprickan är.
Sen värmer man försiktigt med gasen för att elda rent diverse orenheter som är i och bakom godset.
Sen svetsar man med gjutjärnspinnar korta sträckor ca 20-30mm åt gången och så fort man slutat svetsa slaggar man fogen och knackar på fogen en stund.
Detta gör man för att inte låta svetsfogen dra ihop sig för mycket och skapa sprickor bredvid.
Sen slipar man ur lite i avslutet på svetsfogen innan man svetsar igen.
Vänta inte för länge mellan svetsningen så materialet kallnar, har man börjat svetsa så får man hålla på tills det är klart.

Skadar inte heller att gå på med stålborste innan man börjar svetsa och innan man börjar svetsa igen för att få bort diverse orenheter som ligger på ytan.

Ibland kan man få svetsa samma spricka 2 gånger pga att det va orenheter som exempelvis rost på insidan vid första svetsningen.
Funkar inte gjutjärnspinnar så funkar det med syrafasta pinnar, det finns mjuka syrafasta pinnar som är till för reparationer i hög och låglegerade material men dom är rätt så dyra.

Sen brukar jag slå i bars n leak efteråt för att vara på den säkra sidan.

Lycka till
Svetsning kan vara en metod om INTE dom andra med kemmetall och bars n leak håller tätt
Lätt att riva motorn och åtgärda ett senare tillfälle isf
Senast redigerad av d-p den tor sep 26, 2013 9:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Roslund »

d-p skrev:
Roslund skrev:Allt gjutjärn går att svetsa om man gör på rätt sätt.
Har svetsat åtskilliga motorblock till traktorer och bilar med gott resultat. Oftast är det lättare att svetsa gammalt gjutjärn än nytt då dom va mer generösa förr med blandningen på gjutningen.

Kommer med diverse tips senare under kvällen hur jag skulle gjort.....
Var går gränsen på gammalt gjutjärn ?
GM´s generation 5 bigblocks är från 1991-95
Mitt block / motor är från -92
Allt från 80talet och bakåt funkar fint att svetsa i.
Trodde motorn va äldre, men som sagt allt gjutet går att svetsa.
Har inte under mina 10år inom reparations smide stött på något osvetsbart gjutjärn.

Tvivlar på att gm tummat på gjutkvaliteten allt för mycket genom åren heller?
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Roslund »

Jag hade inte tvekat på att svetsa, gjutjärn är ett rätt så dött material så istället för att böjja sig och bli spänningar i materialet så spricker det istället. Finns en spray som man lägger på när man svetsar licens med pinne eller rörtråd som vi använder på jobbet som kryper ner i sprickor man knappt kan se med ögat, sen när man torkar av sprayen syns sprickor direkt.
Kan kolla vad sprayen heter imorn
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Enligt senaste BigBlock boken så är Generation 5 ( 1991-95) blocket lite lite tunnare än dom äldre Mark 4 (1965-90 )
Står inget om järn kvalitet

502" motorer har aldrig suttit i bilar
502" var först stabila båtmotorer som alla hade 4bults överfall, smidda stakar, smidda kolvar och smidd vev
Senare såldes dom som Crate / pall motorer från GM performance

http://www.chevroletperformance.com/Par ... p?engine=4

http://store.chevroletperformance.com/s ... ks&start=0
Senast redigerad av d-p den tor sep 26, 2013 10:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Dennis Öhman »

Ska du bara köra dragrace korta resor hade jag kemmetallat och kört.. Sen kanel i vattnet..
Dänniz 073-8447664
Skriv svar