Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Kanel ? vad gör den ?
Ingefära surrade andra om idag ...

Jag tror jag tar Chili med lite svartpeppar :mrgreen:
Eller varför inte Tacokrydda haha
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Roslund »

d-p skrev:Kanel ? vad gör den ?
Ingefära surrade andra om idag ...

Jag tror jag tar Chili med lite svartpeppar :mrgreen:
Eller varför inte Tacokrydda haha
Vill man ha tips så behöver man ju inte förlöjliga dom.
Verkar som du från början bestämt dig att laga blocket med bonna/epa lösningen kemisk metall så varför lägga en tråd om tips?

Kanel, ägg, snus, senapsfrö och ingefära funkar ypperligt att tillfälligt laga ett läckande kyl så man kan ta sig hem men jag ser det inte som en permanent lösning.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av säl »

Provade att svetsa ett 350 block som hade frusit på ett liknande sätt för några år sedan.
Jobbade på en svetsfirma och lät en av dom gamla rävarna svetsa. Det gick inte.

Vi borrade hål i slutet av sprickorna, rejäl v-fog, samt körde blocket i ugnen både för och eftervärmning med långsam avsvalning (fans en ugn där vi förvärmde alu-rör innan bockning)

Prövade löda samt svetsa med olika tillsatser, vet ej vad för tillsats då jag inte är svetsare.

Sprack inte svetsarna så sprack blocket vidare, även efter hålen vi borrat för att stoppa sprickan.

Efter 5 försök gav vi upp och jag blästrade och körde med typ kemisk metall.. läck-tätare tro ja de va

svetsade dock några grenrör och annat gjutet, på samma sätt utan problem
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Kadett4wd »

Är inte sprickorna runt topplocksbultarna(på utsidan)?
Isåfall känns det lite som blocket gett upp pga för hårt dragna bultar.
kör mlspackningar när du lagat för att undvika det drar så mycket i matrialet.
Mls sviktar inte likt vanlig 'fiberpackning' och mao tillåts inte deckytan deformeras lika.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Magic thomsson »

Tig svets då?När jag gick svetsutbildning försökte jag svetsa en B20 topp med olika pinnar med dåligt resultat,sprack hela tiden trots förvärmning,korta svetsar,hamrande på svetsen mm(va en E topp som jag svetsade igen hålen till spridarna uppepå),men min lärare bad mej testa tig svetsen och det funka perfekt,tyvärr minns jag inte elektrodtyp eller namn på tillsatsmatrialet,det här va 1997-1998.
Den toppen jag svetsade med tigen användes sen till en potent B20 på 2366 cc Festival folkracemotor som funkat jättebra efter det =0).Jag körde med den i höljes 2006 och sen gick han till Norge,senaste jag hörde om den motorn va att cylinderväggen sprack nu i höstas på nån stortävling i Norge.
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Roslund »

Magic thomsson skrev:Tig svets då?När jag gick svetsutbildning försökte jag svetsa en B20 topp med olika pinnar med dåligt resultat,sprack hela tiden trots förvärmning,korta svetsar,hamrande på svetsen mm(va en E topp som jag svetsade igen hålen till spridarna uppepå),men min lärare bad mej testa tig svetsen och det funka perfekt,tyvärr minns jag inte elektrodtyp eller namn på tillsatsmatrialet,det här va 1997-1998.
Den toppen jag svetsade med tigen användes sen till en potent B20 på 2366 cc Festival folkracemotor som funkat jättebra efter det =0).Jag körde med den i höljes 2006 och sen gick han till Norge,senaste jag hörde om den motorn va att cylinderväggen sprack nu i höstas på nån stortävling i Norge.
Tig funkar men pinne är enligt egen erfarenhet bättre pga det inte blir så känsligt pga orenheter.
När vi svetsade små saker som va gjutna typ gamla antika lampkronor så knacka vi en vanlig pinne ren från skalet och slipa den med sandpapper för att kunna köra den som tillsats till Tigen
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
awes
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: lör nov 14, 2009 11:28 am
Ort: Spånga

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av awes »

Även jag har svetsat en hel del gjutgärn. Toppar, grenrör, bakaxelklumpar etc med pinne (antingen rostfri eller speciell skitdyr gjutjärns reparationspinne).
Men jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag svetsade ett block, speciellt om sprickorna är så små så dom inte ens läcker ännu.
Anders
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av hauge »

esab har speciella pinnar för sånt (reparationssvetning av gjutjärn, pinnar med hög nickelhalt)

svetsningen är identisk (vad jag kommer ihåg) med den metod som roslund beskriver, med undantaget att det inte skall vara mer än handvarmt.

edit: han på svetsfirman sade att det skulle funka skapligt med rostfri tråd i mig/magen också. Jag fick momentstagsinfästningar fastsvetsade på mitt bakaxelhus (som är i gjutärn) med nickelpinnar
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Roslund »

hauge skrev:esab har speciella pinnar för sånt (reparationssvetning av gjutjärn, pinnar med hög nickelhalt)

svetsningen är identisk (vad jag kommer ihåg) med den metod som roslund beskriver, med undantaget att det inte skall vara mer än handvarmt.

edit: han på svetsfirman sade att det skulle funka skapligt med rostfri tråd i mig/magen också. Jag fick momentstagsinfästningar fastsvetsade på mitt bakaxelhus (som är i gjutärn) med nickelpinnar
Jag använder bara gasen till att värma bort orenheter som är bakom sprickan, det får inte va för varmt för då får man en stor yta som kallnar och då blir sprickbildnings risken större.
Funkar fint med esabs pinnar fast vi körde mestadels med UTPs sortiment
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Fredrik Y »

Skulle också uteslutande ta till svetsen, äru osäker på att steka svets så finns det folk som lever på att steka gjutjärn, som så många andra metaller/legeringar.
Ska du tävla med bilen så är väl ändå målet att ha en motor som sitter ihop och repiterar, så du kan ställa chassie mm istället för att stå i depån och fylla kanel mellan hiten?
Bara min egna tankar om hur jag skulle prioriterat.
Mvh
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Roslund skrev:
d-p skrev:Kanel ? vad gör den ?
Ingefära surrade andra om idag ...

Jag tror jag tar Chili med lite svartpeppar :mrgreen:
Eller varför inte Tacokrydda haha
Vill man ha tips så behöver man ju inte förlöjliga dom.
Verkar som du från början bestämt dig att laga blocket med bonna/epa lösningen kemisk metall så varför lägga en tråd om tips?

Kanel, ägg, snus, senapsfrö och ingefära funkar ypperligt att tillfälligt laga ett läckande kyl så man kan ta sig hem men jag ser det inte som en permanent lösning.
Försökte mej på lite humor, ska inte göra det igen ...
Jag tackar för alla tips jag kan få :-)
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

säl skrev:Provade att svetsa ett 350 block som hade frusit på ett liknande sätt för några år sedan.
Jobbade på en svetsfirma och lät en av dom gamla rävarna svetsa. Det gick inte.

Vi borrade hål i slutet av sprickorna, rejäl v-fog, samt körde blocket i ugnen både för och eftervärmning med långsam avsvalning (fans en ugn där vi förvärmde alu-rör innan bockning)

Prövade löda samt svetsa med olika tillsatser, vet ej vad för tillsats då jag inte är svetsare.

Sprack inte svetsarna så sprack blocket vidare, även efter hålen vi borrat för att stoppa sprickan.

Efter 5 försök gav vi upp och jag blästrade och körde med typ kemisk metall.. läck-tätare tro ja de va

svetsade dock några grenrör och annat gjutet, på samma sätt utan problem
Höll blocket tätt sen efter kemmetall lagningen ?
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av dhedlund »

Absolut inga problem att svetsa i ett gen 5 block! Skulle inte tagit mig tiden att göra det för dina sprickor dock. Som Kadetten är inne på så ser det ut som den ena sprickan är bult relaterad. För lång bullt?! Se till att det gängade hålet klarar att ge bulten rätt åtdragningsmoment. Gör den det är allt frid och fröjd.

Sprickan i vattenmanteln vid frostbluggen bryr du dig inte om, om den inte läcker jobbigt mycket vatten. Då kan du täta den med lämplig kemisk produkt.

Kör hårt!
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Kadett4wd skrev:Är inte sprickorna runt topplocksbultarna(på utsidan)?
Isåfall känns det lite som blocket gett upp pga för hårt dragna bultar.
kör mlspackningar när du lagat för att undvika det drar så mycket i matrialet.
Mls sviktar inte likt vanlig 'fiberpackning' och mao tillåts inte deckytan deformeras lika.
Menar du att den övre sprickan enbart tillkommit genom för hårt dragna toppbultar ?
Är det verkligen möjligt ? känns som om gängorna på bulten eller blocket skulle ge sej först
( Det som nu är mjukast )
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

awes skrev:Även jag har svetsat en hel del gjutgärn. Toppar, grenrör, bakaxelklumpar etc med pinne (antingen rostfri eller speciell skitdyr gjutjärns reparationspinne).
Men jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag svetsade ett block, speciellt om sprickorna är så små så dom inte ens läcker ännu.
Jo det är så jag tänker just nu ...
Skriv svar