Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Fredrik Y skrev:Skulle också uteslutande ta till svetsen, äru osäker på att steka svets så finns det folk som lever på att steka gjutjärn, som så många andra metaller/legeringar.
Ska du tävla med bilen så är väl ändå målet att ha en motor som sitter ihop och repiterar, så du kan ställa chassie mm istället för att stå i depån och fylla kanel mellan hiten?
Bara min egna tankar om hur jag skulle prioriterat.
Mvh
Har svetsat sen 1976, dock inte i gjutjärn, givetvis tar jag hjälp och lämnar bort till den "bäste" om det blir svetsning

Givetvis startas motorn i den enkla motorstartbänken med kylare osv och kollas upp redan där
står INTE i depån eller på banan och sölar, sen kommer bilen att få en motor-vxl blöja

Ska påpeka igen, blocket har inte läckt vatten, det har bara två små sprickor
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

dhedlund skrev:Absolut inga problem att svetsa i ett gen 5 block! Skulle inte tagit mig tiden att göra det för dina sprickor dock. Som Kadetten är inne på så ser det ut som den ena sprickan är bult relaterad. För lång bullt?! Se till att det gängade hålet klarar att ge bulten rätt åtdragningsmoment. Gör den det är allt frid och fröjd.

Sprickan i vattenmanteln vid frostbluggen bryr du dig inte om, om den inte läcker jobbigt mycket vatten. Då kan du täta den med lämplig kemisk produkt.

Kör hårt!
Det är GM standardbult som suttit där, dom har två längder för dessa motorer
Kan inte förväxlas då det skiljer 40mm eller dyl i längd
Motorn är inte fipplad med innan så bultfel kan nog uteslutas helt

Funderar på att montera pinnbult i blocket till topparna för att använda längre gänglängd i blocket
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av j björk »

Är det inte skruvat med motorn alls sedan den var ny?

Nu har jag inte någon direkt åsikt om hur sprickorna kommit till, men ska man titta på toppbultsspåret så finns det en annan möjlighet än fel bultar.
Om man dragit åt med vätska i hålen så man får hydralock.
Det går att spräcka block på det viset.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Pacman »

+1
Standard på BMW M30/S38 block att man spräcker dem vid toppackningsbyte med motorn i bilen pga olja i hålen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av hauge »

mitt minne säger mig att alla toppbultar på en csb går rakt ner i kylvattnet och jag har aldrig hört om det (hydrolock) fenomet under 20 års tid, så njae.

Vad som däremot skulle kunna ha hänt är att man satt i bultar och dragit åt när det varit rost kvar på gängorna i hålet, men återigen så har jag aldrig hört något om det problemet.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

SB upp till ? eller alla år ?
Samt
BB mark 4 av årsmodell 1965-90 har bulthål som mynnar ut i vattenmanteln
Kräver tätmedel på gängan, topplocksbultarna

Generation V eller 5 är en förbättrad motor som är omtyckt av vissa, hatat av vissa
Det bygger delvis på okunnighet då toppar och vissa andra delar inte kan mixas hur som helst med mark 4 delar

På Gen 5 är cyllarna siamesgjutna, dvs sitter ihop på mitten där cyllarna möter varann
Gen 5 fick "botten" på bulthålen så dessa bultar rostar inte i änden nertill

Hydrolock skulle alltså kunna ske , men en närgången syning av allt säger frysning
- det finns ju en kort microskopisk spricka vid frostpluggen, detta är en lätt frysning
( Se sida ett i denna tråd för bilderna )
Senast redigerad av d-p den lör sep 28, 2013 10:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av d-p »

Ni som betongar blocken
Hur högt upp lägger ni betongen ?

Fick ett tips om att betonga hela blocket och köra med vatten bara i topparna
Gäller detta för metanol enbart som går kallare ?
Eller skulle det fungera till bensin som förbränner varmare

Hur är E85 jmf med metanol i förbränningstemp ?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av hauge »

"SB upp till ? eller alla år ? "

hmm... jag kan ju bara "gamla" sbskulle vilja säga alla av gen1 och rullkamsblock inkl vortec... spelar ingen roll om det är nyare typen av veveaxel.

dvs i stort sett samma som bb
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av Robin Olivi »

d-p skrev:
Kadett4wd skrev: Menar du att den övre sprickan enbart tillkommit genom för hårt dragna toppbultar ?
Dåligt rensade gängor (skit som sitter kvar) kan vara en bidragande effekt.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av mstahl »

vaför inte hårdlöda blocket mässingslod bronslod funkar ju bra på gjutjärn silverlod funkar nog också
Stahl
crillevolvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 132
Blev medlem: ons aug 04, 2010 10:30 pm
Ort: örsjö

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av crillevolvo »

vi svetsar i olika gjutjärnstyper hela dagarna på jobbet och är absolut inga problem att svetsa dessa sprickor samma meotd som roslund beskriver är rätt typ för detta ändamål .

Men det finns ett liten komihåg att ta hänsyn till att gjutjärn är väldigt svårt att svetsa under 8-10mm i tjocklek väldigt viktigt att börja med minsta pinnen och knacka försiktigt på svetsen tills man fått upp lite tjocklek på det hela.


men just dessa sprickor du har hade jag enbart gjort sprickindikering som någon tidigare i tråden skrev.

vi gör sprick indikering med pulver och elmagnetgrej (kommer inte ihåg vad den heter.
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
jadde
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 11, 2008 6:49 pm
Ort: Piteå

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av jadde »

Tig svetsning är nog ingen bra ide om du inte har tillgång till ugn att förvärma och sedan eftervärma.
Tigen utvecklar betydligt mycket mer värme för att svetsa samma fog än vad pinnen gör på samma fog och då spricker det relativt direkt. (egen erfarenhet)
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Hjälp, behöver tips på att rädda detta motorblock

Inlägg av G-son »

Räknar inte med att någon ska använda denna metoden, men jag lägger upp ett par bilder från en ~50 år gammal gassvetsningshandbok.

Metoden som förespråkas är att värma hela blocket till 6-700 grader i t.ex. en provisorisk kolfyr byggd av eldfast tegel, gassvetsa med flussmedel för gjutjärnssvetsning och gjutjärn som tillsatsmaterial (inte nickel eller annat som används vid elektrisk svetsning av gjutjärn) för att få en fog med samma egenskaper som grundmaterialet, och därefter låta svalna så långsamt som möjligt. Vissa anser visst att detta fortfarande är bland de bästa metoderna för att svetsa gjutjärn (och jag ser några fördelar så det kan mycket väl stämma), men jag kan tänka mig att man får lite annat extrapyssel med ett block som varit uppvärmt till 6-700 grader innan det är redo för användning igen... Undrar hur det ser ut i cylindrarna och oljekanalerna? :shock:

Bild

Bild
Skriv svar