Inkoppling HKS 38mm Wastegate

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Mickius
För mycket laddtryck

Inlägg av Mickius »

Skulle vilja ha lite hjälp angående extern wg och hur man får rätt laddtryck. Aldrig ägt en med extern wg innan. Ägaren innan visste absolut inte hur det skulle sitta. Så rådfrågar innan jag ger mig på o koppla in så allt blir rätt.

Inkopplat just nu som denna bild visar

Bild

När pysventilen "Regulatorventilen" är stängd skenladdar bilen. Så vill dubbekolla här ska pysen va helt öppen för? Ju mer man stänger ju högre ladd blir det eller hur funkar detta?

Kopplade om nu innan man får svar om hur man ska koppla så nu går endast en slang mellan kompressordel och undre nippel på wg så den laddar 0,55bar. Dock vill jag ha ett laddtryck på 1,1 bar

Tacksam för hjälp
Sponsorer: Spacer.se Ӏ Mrtuning.se Ӏ EvoFilm.seӀ Ӏ Japs-Jens.se
T Landholm
Forumsberoende

Re: Inkoppling HKS 38mm Wastegate

Inlägg av T Landholm »

En slang från kompressorkåpan på turbo till den undre på wastegaten, då får du "grundladd" dvs. det fjädern i gaten är specad för, exempelvis 0,5 bar, 1 bar osv. Sedan är det bara ta valfri vakuumnippel på insugen som du stryper med regulatorn påvägen till den övre nippel på wastegaten.

Har du en fjäder som är specad säg, 0.5 bar så ställer du regulatorn på 0,5 så får du 1 bars laddtryck!

EDIT: Du borde kunna koppla som på bilden dock.. Men jag har inte gjort så :mrgreen:
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Mickius
För mycket laddtryck

Inlägg av Mickius »

Ska testa återkommer snart
Användarvisningsbild
Mickius
För mycket laddtryck

Inlägg av Mickius »

Testat nu.

Slang mellan kompressordel o undre

Slang ifrån insug till min ventil som kan stänga o ge fullt flöde igenom till övre på wg.

Stängd = släppte av vid 1,5

Lite öppen samma sak

Mer öppen samma sak

Fullt öppen samma sak

Vet inte riktigt hur många sådanna vändpr man vågar testa med bilen :D
Dock kommer laddet väldigt tidigt nu precis som ja vill ha de bara få bukt på inställningen.

Jag har testat grundladd 0,55bar med övre fri. Pluggad övre skenladd.
Testat pys mellan kompressorhus o undre endast grundladd kanske nått lite över.
Testat som bilden med stängd ventil skenladd.

Testat med ventil på övre ut i de fria då fick jag till 1 bar dock så laddar han sent i registret o sista 0,3 baren går han sakta emot. Dvs 0,7 o fortsätter där ifrån upp.

Skenladd "1,5bar" släpper av där!

Ej testat som bilden o öppnat ventilen lite kanske nästa sak o testa?

Eller ska man testa Kompressorhus till övre med t-kors som går till ventilen? Och insug till undre
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Ni har ju glömt evakuering av övre kammaren. Även om man stryper tillflödet så växer trycket i övre kammaren fast långsammare....om man använder en strypventil som det låter som han gör.
Använder man en regulator så är där en luftavledning för att hålla trycket konstant.

Det du måste göra för att få det att fungera är att skapa en liten läcka på slangen från strypventilen till övre kammaren.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Mickius
För mycket laddtryck

Inlägg av Mickius »

Typ ett t-kors till kina pys o pysa ut väldigt liten del luft? Köpte en dyr variant av ventil som känns säkrare än kinapys.

Så om jag öppnar ventil 2 fullt "kina" o andra ventilen fullt så ska den gå på grundladd typ?
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

I vanliga fall har man en trevägs magnetventil som man styr med sprutet till att släppa på eller släppa ut luft till/från övre kammaren. När man kör med grundladd ska övre kammaren vara ventilerad ut mot atmosfären, dvs använder man den inte får den absolut inte pluggas utan måste vara öppen och vädra.
Allt tryck du lägger på i övre kammaren blir som extra kraft till fjädern att hålla emot och hålla wastegaten stängd och då ökar ju laddtrycket när man tvingar avgaserna genom turbon.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Mickius
För mycket laddtryck

Inlägg av Mickius »

Jo någonstans i bakhuvudet visste jag nog om att den ska släppa ut luft där uppe men ville ändå fråga o nu vet jag iaf exakt hur den funkar. Tyvärr sitter inget sprut i bilen ännu o vill få ordning på det för o leka av sig med nya innan vintern. Ska dock i maxxecu i vinter.

Men ska testa o pysa ut lite efter ventilen o testa mig fram till mitt ladd jag är ute efter så får ni en liten video o se framöver
Användarvisningsbild
Mickius
För mycket laddtryck

Inlägg av Mickius »

Måste tacka Packman! Nu jäklar går den riktigt fint med rätt inställt laddtryck! Så enkelt det kan va ibland! Stort tack!
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Varsågod! :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar