BMW e28 med corvette fram och bakvagn
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Brytkraften uppåt kommer i höjd med framvagnsbryggan, det är ju den som för in lasten i konstruktionen. Så det räcker att staga därifrån, uppåt mot torpedväggen. Sedan bör då torpedväggen stagas snett nedåt/bakåt så du får ett dörrkryss, annars kommer den bara vicka istället. Staga gärna mot kardantunneln också.
Som det ser ut nu ska kraften först färdas framåt i rambenet, sedan uppåt längs det bockade röret. Själva bockningen (knäet) en svag punkt som flexar en del.
Sitter det ett stag från ungefär mitt på framvagnsbalken snett uppåt/bakåt så kan rambenen framåt vara ganska veka och fungerar också som snäll deformationszon om något skulle gå snett.
Generellt sett bör man tänka på att försöka få alla rör att ansluta i krysspunkter mot andra rör, aldrig mitt på ett rör. Det blir enormt mycket starkare då.
Gustaf
Som det ser ut nu ska kraften först färdas framåt i rambenet, sedan uppåt längs det bockade röret. Själva bockningen (knäet) en svag punkt som flexar en del.
Sitter det ett stag från ungefär mitt på framvagnsbalken snett uppåt/bakåt så kan rambenen framåt vara ganska veka och fungerar också som snäll deformationszon om något skulle gå snett.
Generellt sett bör man tänka på att försöka få alla rör att ansluta i krysspunkter mot andra rör, aldrig mitt på ett rör. Det blir enormt mycket starkare då.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Haha ja det är sant. Då vet i tusan om inte jag saknar tummar helt. Men vem vet dom kanske växer ut när mitt projekt är klart.
Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
aa hej igen! va ett tag sen jag uppdatera här men har vart en hel del annat som det fixats med.
har iaf fått lite gjort sen sist, jag har inhandlat en motor och låda som ska sitta kvar i bilen nu och fixat lite allmänt bara.
motorn kanske inte passar in på de här forumet så man får väl skämmas lite
det vart en cheva 454 som det filats lite smått på så den ska gå fint på gatan
lådan vart en kortstrutad th400 som har stått i ett garage sen 80:talet så ska kolla över den och byta lite saker i den.
men nog om det nu så slänger jag upp några bilder ist. (jag är extremt dlig på att fota men ska försöka att ta fler bilder i fortsättningen

lite extra rör i baken så att axeln hålls på plats


motorn på plats och väntar på att få vråla lite

fick den hyffsat långt bak iaf, aset väger 290 kilo och det e inte så kul att ha framför framvagnen

ny kardantunnel har det börjat snickras på

och såhär står den i dagsläget och väntar på lite kärlek
har iaf fått lite gjort sen sist, jag har inhandlat en motor och låda som ska sitta kvar i bilen nu och fixat lite allmänt bara.
motorn kanske inte passar in på de här forumet så man får väl skämmas lite

det vart en cheva 454 som det filats lite smått på så den ska gå fint på gatan

lådan vart en kortstrutad th400 som har stått i ett garage sen 80:talet så ska kolla över den och byta lite saker i den.
men nog om det nu så slänger jag upp några bilder ist. (jag är extremt dlig på att fota men ska försöka att ta fler bilder i fortsättningen


lite extra rör i baken så att axeln hålls på plats



motorn på plats och väntar på att få vråla lite

fick den hyffsat långt bak iaf, aset väger 290 kilo och det e inte så kul att ha framför framvagnen


ny kardantunnel har det börjat snickras på


och såhär står den i dagsläget och väntar på lite kärlek
Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Skyst val av motor. Är ju lite grann som quatroden. Audi gt quattro med cheva motor.Motorn är det en marin motor? Dom stagen du monterade upp där bak tror jag inte gör så mycket nytta mer än att ta en massa plats. Jag skulle klätt in detta område med plåt i stället och på så sätt fått styvare bak. Du har ju redan bågen som är monterad där bak som ger stöd för bakvagnen. Gjorde en liten skiss hur jag menar. Finns ju en massa potentiellt folk på detta forum som kan ge lite mer tips.


Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
tack så mycket. både ja och nej med rören, dem yttersta rören förstärker 4links upphängningen som har vart en svag punkt innan, dem andra rören kommer synas bättre sen när jag e klar med allt men tanken e att dem ska förbinda fram och bakvagn så allt håller ihop ist för olika sektioner. det ser rätt värdelöst ut just nu utan dem främre rören men det kommer bli bättre (hoppas jag)
synpunkter uppskattas iaf med tanke på det jag kan om chassin och bilar överlag (behöver all hjälp jag kan få) 


Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Det är lugnt. Jo jag anade det att det skulle vara till det. Men jag tror du kommer uppnå samma hållbarhet genom att klä in med plåt. och så kommer du få mer styvhet till stötdämpartorna bak. Det jag tänkt är att du kommer få en helplåt från golvet förbi fyrlänkens upphängning och ut över stötdämpar fästet och bak till rambalken. Men Du har säkert en bra lösning på det där ligger i rockärmen. Man kan nog lura sig lite på bilderna med.
Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Jag förstår vad du menar och det låter bra men stötdämpartornen e bara provisoriska tills jag fått hem mina riktiga dämpare
det e därför jag inte gjort några rör i fram också
men tack för lite ideer och synpunkter! Kom gärna med mer sånt när du känner för det och när du ser nått som kan göras lite bättre och så
hjälp uppskattas som sagt 




Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
hej igen! ber om ursäkt för mina sega uppdateringar men jag gör mest endel småpill just nu som inte e värt att fota
har iaf fått lite saker gjort så det blir en miniuppdate

kardantunneln e snart klar, bara några småplåtar kvar


och snart får jag det tätt runt mina fötter också!
fast glömde fota en riktig bild på de så det fick bli denhär ist
det va väl typ allt förutom kortad kardan och kylarfesten och sånt som inte e så kul att titta på

har iaf fått lite saker gjort så det blir en miniuppdate


kardantunneln e snart klar, bara några småplåtar kvar



och snart får jag det tätt runt mina fötter också!


det va väl typ allt förutom kortad kardan och kylarfesten och sånt som inte e så kul att titta på

Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Se där det går ju framåt för dig. För mig går det segt, haft mycket på jobbet och mycket att pyssla med hemma. Det ser ut som du skulle behöva ett plåtbock
Blir bra, Som vanligt. Kämpa på. 


-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fre nov 18, 2011 10:02 am
- Ort: Norge
Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Fränt bygge! 
men jag undrar en sak.... Är det inte så at man ska ha huvudbågen BAK förarstolen? Slik som du har det så kommer den väl lite långt fram... äller?

men jag undrar en sak.... Är det inte så at man ska ha huvudbågen BAK förarstolen? Slik som du har det så kommer den väl lite långt fram... äller?
When the flag drops, the bullshit stops!
Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Aa sakta men säkert rullar det på, har gått segt ett tag nu för att jag har haft "semester" i 3 veckor då jag seglat en hel del.Johan_P skrev:Se där det går ju framåt för dig. För mig går det segt, haft mycket på jobbet och mycket att pyssla med hemma. Det ser ut som du skulle behöva ett plåtbockBlir bra, Som vanligt. Kämpa på.
men nu ska drt tas tag i gammelräsern igen!

det e bara att kämpa på! Stressa bara inte för mycket, då blir det bara pannkaka och tråkigt


tack så mycketJoachim Stavik skrev:Fränt bygge!
men jag undrar en sak.... Är det inte så at man ska ha huvudbågen BAK förarstolen? Slik som du har det så kommer den väl lite långt fram... äller?



Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Hörru du. Hur bred är corvette framvagnen? Om man får fråga. Och hur mycket får man ge för en sådan?
Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn
Hej igen! Va ett bra tag sen jag va här och skrev nånting men har tyvärr tappatvmotivationen för den här bilen igen
Eller jag vet snarare inte vad jag vill göra med den och jag har för många idéer för den just nu.
Så har beslutat att ställa den åt sidan ett tag tills jag vet vad jag vill göra med den.
Håller iaf på med en annan bil som jag har mitt mål med och det målet är spikat
Har lagt upp en projekttråd här också om nån skulle va intresserad av att kolla
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=81250

Eller jag vet snarare inte vad jag vill göra med den och jag har för många idéer för den just nu.
Så har beslutat att ställa den åt sidan ett tag tills jag vet vad jag vill göra med den.
Håller iaf på med en annan bil som jag har mitt mål med och det målet är spikat

Har lagt upp en projekttråd här också om nån skulle va intresserad av att kolla

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=81250