Tjenare. Är så att jag ska bygga turbo på min b23 fögasare bygget ska bli en väldigt låg budget bygge eftersom det ska bara va bus/isbil. har skaffat en saab 9000 turbo (garret m27) som jag hade tänkt att trycka genom en trycktätad strombergare, Grenrör gör jag ett enklare själv, Blir lätt portad topp och lätt urfrästa förbrännigsrum eller dubbla toppackningar eller båda? hade tänkt runt 0,8-1 bar i ladd.
Nu till det jag skulle vilja ha lite hjälp med. Kom ihåg att detta ska inte bli en motor som ska gå flera hundra/tusen mil.
Eftersom det är mitt första bygge så har jag lite småfunderingar.
Bränsle- Vad behöver göras och hur? Som jag har förståt så är värre bränske pump ett måste? även en BTR och en retur? skulle det funka med en http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ump-52250/ och http://biltema.se/sv/Sok/?query=Br%C3%A ... sregulator och hur ska det kopplas?
Tänning- Vad behöver göras kan man åka med stum tänning och ungefär hur mycket ska man backa den?
Dumpventil- Vad för typ av dumpventil ska man ha? En hybrid dumpventil?
Mvh/Simon
volvo b23 förgasarturbo funderingar
Re: volvo b23 förgasarturbo funderingar
du måste ha en regulator som är gjort för förgasare (tror jag da) för den höjer soppatrycket samtidigt som laddet ökar, finns på kl racing.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot ... tgang.html
sen tror jag du klarar dej långt på en orginal insprutar pump.
sen så kan du stumma fördelaren på ca 20grader eller nått sånt så du slipper byta toppackning stup i kvarten
polarens tråd:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=69515
han har byggt så billigt som möjligt och gjort några fina lösningar på det där med fördelaren.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot ... tgang.html
sen tror jag du klarar dej långt på en orginal insprutar pump.
sen så kan du stumma fördelaren på ca 20grader eller nått sånt så du slipper byta toppackning stup i kvarten

polarens tråd:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=69515
han har byggt så billigt som möjligt och gjort några fina lösningar på det där med fördelaren.
Re: volvo b23 förgasarturbo funderingar
okej så det funkar inte med en sån som jag länkade? Okej alltså en pump från typ b230F? vilken av pumparna och vars sitter den på dom? Ska man fortfarande ha kvar mekaniska pumpen? i så fall sätter man insprutar pumpen efter den mekaniska pumpen? tack det ska kollas in. /Simontobbefs1 skrev:du måste ha en regulator som är gjort för förgasare (tror jag da) för den höjer soppatrycket samtidigt som laddet ökar, finns på kl racing.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot ... tgang.html
sen tror jag du klarar dej långt på en orginal insprutar pump.
sen så kan du stumma fördelaren på ca 20grader eller nått sånt så du slipper byta toppackning stup i kvarten
polarens tråd:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=69515
han har byggt så billigt som möjligt och gjort några fina lösningar på det där med fördelaren.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tis nov 24, 2009 2:54 pm
- Ort: Norge
- Kontakt:
Re: volvo b23 förgasarturbo funderingar
Nei du brukar inte den mekaniska:)
Volvo 242 8v 300hk 460nm.
Re: volvo b23 förgasarturbo funderingar
okej tack. ingen hära som har ett orginal insug och förgasare till b21/b23 runt umeå/övik/bjurholm?