den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: den optimala B230 turbokolven

Inlägg av Jens Gustavsson »

jens kolven här över är kass i en volvo motor skulle jag nästan säga då den är för kort och den har inte heller full cirkel under kolvbulten som verkar behövas. jag tycker järnets första förslag fortfarande är gällande men det vore kul att snacka mer om vilket matreal som är bäst. är det givet att det är den sega men expansiva 2618 aluminium legeringen som kräver så stort kolv spel?

när man har feta ring land och ringarna långt ned är det inte då kanske möjligt att åka en hårdare kolv där man kan gå ned i kolvspel en hel del?

när jag har tid så ska jag mäta hur stor skillnad det är i dim på två kolvar på olika temperaturer. hur varm blir en kolv på skörten? ca 250 grader?? (jag slänger de i ugnen och mäter med mikrometer i olika temperaturer, jag förstår att tempen inte är riktigt så i motorn i drift men det blir kul att se skillnaderna i alla fall)

jag har aldrig fått en original gjuten kolv med typ 0.05mm spel att nypa i loppet iallafall. hur mycket behövs med en 2618 kolv för att undvika nypning i verkligheten??? behövs verkligen 0.15mm som det blir enligt tillverkaren med turbo mm?? jag är skeptisk!

man måste iallafall tänka på vad som fungerar och inte fungerar på en sån volvo motor och då vanliga kolvar fungerar så bra så kanske man inte ska uppfinna hjulet igen utan bara få den lite mer stark och med lite modernare ringar mm.



här kommer testet

två kolvar mättes. kolv 2 är en gjuten B21a begagnad och kolv 1 är en 2618 seg race kolv.

tempraturen va rums temp och 25 minuter i ungnen på ca 200grader delta T på ca 180 grader.

mätt med sjutmått. mätnogranhet under ca 0.02mm iallafall.




test 1 race kolv ny kall 90.20mm. varm 90.41mm.
ökning i dim 0.21mm.
rekomenderad borr 90.35 vid överladdning.


test 2 B21A kolv begagnad kall 91.92. varm 92.15
ökning i dim 0.23mm
rekomenderad borr 92.00) (standard kolvspel ny ca 0.03mm.



slutsats
race kolven expanderar alltså inget mer snarare lite mindre men mät noggrannheten ligger där nån stans också så man kan nog säga ärligt att det inte va nån skillnad iallafall imellan de olika aliuminium sorterna.

jag har åkt såna B21A kolvar sista åren med 92mm borr utan att köra sönder en enda kolv eller block. max tryck har varit 2.35bar i dynon. loppen har varit lite slitna så spelet har nog varit ca 0.06mm där uppe i cylindern där belastningen blir högst?? har hållit ca 180 dyno pull och ca 30 dragrace repor.

den korta race kolven med det slappa kolvspelet åt upp sig själv på kort tid (30 pull i dynon och 4 fullgas repor) under 2.0bar. sen sprack blocket av sido belastningarna på trust side i cylindern.



ja vad tror ni?

1 jag blir mer och mer fundersam med hur bra korta race kolvar är i en turbo motor.

2 varför rekomenderas så stora spel på 2618 aluminium kolven för race? (ska man kunna trycka fullt med kall motor eller?)




ska sova på detta och klura vidare i morgon. blir att vädra lite i köket före bara det luktar bränd B21a kolv :lol:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: den optimala B230 turbokolven

Inlägg av Kadett4wd »

Bara en liten rättelse,
med ett skjutmått,, hur digitalt det än må vara så mäter du aldrig hundradelar med det.
Mikrometer ska du ha då.

Kul du delar med dig av grejerna iaf, jag är inne på ungefär samma bana som dig med kolvar.
jag kan dock tänka mig ha 'slipper' utseende på kolven, bara kjolen är lång.

En annan grej jag såg, kolvarna sväller upp över borrmåttet, hur mycket sväller blocket?


Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller med dig till viss del angående mätningen men det är ett bra skjutmått och jag mätte flera gånger med samma resultat. och det är skillnaden som är viktigast.

jo det värkar inte att gå få ned 200 graders kolvar i ett kallt block. hur mycket i teorins värd ska en kolv och ett block expandera på delta 180 greder C ? och hur mycket större blir blocket vid normal drift temp? vad är normal drift temp på cylinder väggarna??

mest troligt blir inte kolvarna 200 grade på skörten skulle jag tro, de kyls nog rätt bra av cylinder väggen och oljan (mätte 15-18mm från botten)

mvh jens
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av Gren »

Om en cylinder i gjutjärn på 80mm ökar från 20grader till 180 grader expanderar det 0.15mm medan kolven av aluminium expanderar 0.19mm
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av Kadett4wd »

cool.. om det expanderar så mycket som 0.15mm så är det ett stort problem för de som betongar underdelarna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av HenrikGM »

i think the blockfillers shink a bit, so wonder if it doesent equalise.

Has anyone ever tried measuring the shrink/expansion of a blockfiller, or similar "beton"?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av Kadett4wd »

Blockfiller kan eventuellt vara bra.. det ska juh faktiskt vara framprovat.
Men vanlig 'betong' liknande expanderbruk,golvspackel etc etc är nog väldig chansning.

Anser det finns bättre vägar. sätta i kraftiga foder, på olika vis göra en gördel.
Så man bevarar kylningen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av Toffe »

Ang temp som jens skriver så är det intresant, undrar hur definitionen på en race motor är inom för ramar? på Prostocken så är dem absolut iskall (yttertemp) innan den går in i vattnet, vissa av teamen i ps cirkulerar även kylvattnet så fort dem står vid trailern för att hålla en och samma temp på sina motorer..
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Re: den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av nilsan »

Hej! Nu har jag inte lusläst denna tråd men ville ventilera mig ang. en kolvtyp som iaf var ny för mig:
Byter kolvar i en vw diesel och där ser det ut som att översta kolvringsspåret är förstärkt med antingen stålinlägg eller sintrat material + ipressade lagringar vid kolvbulten i vad som såg ut att vara samma material som lilländen på en vevstake. Någon fördel till bensinmotorer eller kommer denna kolv att bli för tung? "kändes rätt så lätt ändå"

mvh Daniel
HenrikGM
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: sön aug 27, 2006 6:17 pm
Ort: Denmark
Kontakt:

Re: den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av HenrikGM »

Im looking at pistons for a B230(2,5 16V) with turbo, and +800bhp capacity.

I have seen a few aftermarket "race pistons" fail in various ways, and then get replaced with stock FT or ET pistons, and actually live longer in that config.

Initially i was planning to use the FT pistons and install a deck plate lifting the head, and allowing the pistons to protrude out the block to use 152mm rods and 86mm crank, to avoid a special piston, but this thread is making me rethink it a bit.

Will the piston(the ultimate one) ever be for sale, or will it stay in concept?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: den optimala B230 turbokolven (kolvarna i ungnen)

Inlägg av Jens Gustavsson »

den är faktiskt på gång men jag törs inte säga nått datum ännu då de finns i lager?

mvh jens
Skriv svar