jens kolven här över är kass i en volvo motor skulle jag nästan säga då den är för kort och den har inte heller full cirkel under kolvbulten som verkar behövas. jag tycker järnets första förslag fortfarande är gällande men det vore kul att snacka mer om vilket matreal som är bäst. är det givet att det är den sega men expansiva 2618 aluminium legeringen som kräver så stort kolv spel?
när man har feta ring land och ringarna långt ned är det inte då kanske möjligt att åka en hårdare kolv där man kan gå ned i kolvspel en hel del?
när jag har tid så ska jag mäta hur stor skillnad det är i dim på två kolvar på olika temperaturer. hur varm blir en kolv på skörten? ca 250 grader?? (jag slänger de i ugnen och mäter med mikrometer i olika temperaturer, jag förstår att tempen inte är riktigt så i motorn i drift men det blir kul att se skillnaderna i alla fall)
jag har aldrig fått en original gjuten kolv med typ 0.05mm spel att nypa i loppet iallafall. hur mycket behövs med en 2618 kolv för att undvika nypning i verkligheten??? behövs verkligen 0.15mm som det blir enligt tillverkaren med turbo mm?? jag är skeptisk!
man måste iallafall tänka på vad som fungerar och inte fungerar på en sån volvo motor och då vanliga kolvar fungerar så bra så kanske man inte ska uppfinna hjulet igen utan bara få den lite mer stark och med lite modernare ringar mm.
här kommer testet
två kolvar mättes. kolv 2 är en gjuten B21a begagnad och kolv 1 är en 2618 seg race kolv.
tempraturen va rums temp och 25 minuter i ungnen på ca 200grader delta T på ca 180 grader.
mätt med sjutmått. mätnogranhet under ca 0.02mm iallafall.
test 1 race kolv ny kall 90.20mm. varm 90.41mm.
ökning i dim 0.21mm.
rekomenderad borr 90.35 vid överladdning.
test 2 B21A kolv begagnad kall 91.92. varm 92.15
ökning i dim 0.23mm
rekomenderad borr 92.00) (standard kolvspel ny ca 0.03mm.
slutsats
race kolven expanderar alltså inget mer snarare lite mindre men mät noggrannheten ligger där nån stans också så man kan nog säga ärligt att det inte va nån skillnad iallafall imellan de olika aliuminium sorterna.
jag har åkt såna B21A kolvar sista åren med 92mm borr utan att köra sönder en enda kolv eller block. max tryck har varit 2.35bar i dynon. loppen har varit lite slitna så spelet har nog varit ca 0.06mm där uppe i cylindern där belastningen blir högst?? har hållit ca 180 dyno pull och ca 30 dragrace repor.
den korta race kolven med det slappa kolvspelet åt upp sig själv på kort tid (30 pull i dynon och 4 fullgas repor) under 2.0bar. sen sprack blocket av sido belastningarna på trust side i cylindern.
ja vad tror ni?
1 jag blir mer och mer fundersam med hur bra korta race kolvar är i en turbo motor.
2 varför rekomenderas så stora spel på 2618 aluminium kolven för race? (ska man kunna trycka fullt med kall motor eller?)
ska sova på detta och klura vidare i morgon. blir att vädra lite i köket före bara det luktar bränd B21a kolv
mvh jens