Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Ja jag o sambon har haft semester nu i 3 veckor så energin har varit på topp och vi har inte haft några måsten,inga avloppsbyten eller husmålning eller nånting som förra årets semester,bara tagit det lugnt och gjort roliga saker,mekat lite på rc bilen och kört lite folkrace,varit o fiskat och sett nån film mm,tror vi behövde det efter vårens missöden :wink:
Fick ner rc bilen på egna hjul häromdagen,efter ungefär 16 månader på pallbockar och i vagga,känns nästan overkligt,nu börjar man inse man faktiskt kommer i mål med bygget om inget oväntat händer.
Inte fått tag på bakaxelolja än så bilen står fortfarande i garaget.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Nu är det världspremiär för Rallycrossbilen utanför garaget :D
Bild
Bild
Roger (Magic T) Thomasson
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Amders »

Hur fort går det i rallycross? Med den låga bakaxeln kanske du kan starta på 2an och köra på 3an o 4an.
Anders J
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

På höljes rallycrossbana går det på varvstoppet ner mot stora hoppet på många Rc bilar.140-160 kanske?180 km påstås det i supercarbilar.Vet man formeln kan man ju räkna ut toppfarten,finns ju knixigare banor där det inte går så fort.
Ja det är många som jag talat med i 2150 som har samma växellåda som mej och dom startar på 2 an.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Va en tid sen jag uppdatera nåt här,dags för en liten uppdate då.
Körde 2 dagars folkrace i Karlstad med 142 an 24-25 aug,börja ok på lördag men tyckte han blev slöare o slöare under dagen,första heatet på söndag kände jag motorn ville inte alls hänga med så jag bröt och fick med han hem,tagit isär och 2 vevlager hade totalskurit,mätte upp stakarna och dom 2 stakarna va 15/100 ovala,så det blir byte av stakar och vevaxeln nu i 142 an.
Sen så tyckte jag o sambon vi måste ha nåt o bo i om vi ska iväg på Rc tävlingar i framtiden så vi slog till på en Mb 608 a =0).Låna upp lite på billånet för o lösa det.Tog exakt 12 timmar o hämta den i Kungälv 3 mil norr om Göteborg.
Bild
Hängde på kärran och vägbilen för o testa hur den gick på vägen och den funkar fint,inget vrålåk direkt men men :D
Bild
Tänkte spackla lite o måla den svart till våren så ev sponsorer har lite plats till sina företagsloggar :D Sen så fick jag tillbaka H profilstakarna från Lj trim i hammarö,nya bussningar och viktjusterade till ett bra pris.
Kan varmt rekomendera Ljtrim :thumbright:Humana leveranstider och inga "hmm ja kanske vi får se" när man frågar nåt.
Böjat sätta ihop 2150 motorn förra veckan
Bild
Mekandet går lite i perioder,varit mycket nu ett tag med övertid på jobbet,snickrat på ladan,folkrace,Rc motor,husbilsköp mm så det blir nog lite lugnt i garaget nu känner jag tills krafterna är på topp igen,5-6 projekt samtidigt tar på krafterna :wink:
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Erik Persson »

Det är ju alltid roligt att börja sätta ihop en motor man laddat för ett tag. Spelar ingen roll om det är till folkrace eller, som i ditt fall, rallycross.

Hur var det med topp? Något du hade klart?
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Ja man ha ju väntat på motormonteringen i drygt 2 år nu.
Jodå toppen är på g nu =0),jag grovportade en 530 på semestern som Tommy på overboost sponstrat mej med finportning sätesjobb mm på,180 cfm på avgas och 198 cfm på insug sa han den flöda :D Inte hämtat den än.
Jag hade inte råd eller lust o vänta på en cnc 531 som det va tänkt från början.
Tur det finns hjälpsamma människor som hjälpt till med toppen,kamaxelkittet,vevstakar,planing av block mm,utan Tommy på overboost,Reine på agap,Bissen på Lj trim,Totto på starline motors hade bygget blivit ännu mer försenat.Och dyrare framförallt :wink:
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

En sak jag såg när jag monterade stakarna va att axialspelet är 2 mm, så stakarna glider fram och tillbaka på veven.Måste jag svarva ringar o sätta på kolvbulten?Vad tror ni som är insatta i ämnet?
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Verkade inte vara någon som hade åsikter om det,men jag svarvade o satte dit brickor så nu är det bra.
Fått på topplocket nu på motorn =0).
Bild
Och ja,jag ska sätta på en kåpa fram,ska bara köpa nya bult till kåpan och en ny bult till vevaxeln,den som sitter i nu är aningen kort tycker jag.
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Erik Persson »

Jag har för mig att Erland Cox rekommenderar att stakarna styr i kolvarna.
Själv har jag dålig koll på ämnet men kolla gärna med Erland så får du bra svar. Eller så är det lite sent ;)

Ser bra ut i övrigt!
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Nejdå det är inte för sent, jag tog isär o svarva distansringar förra veckan av nåt mässingmatrial jag fann på jobbet som passa bra på kolvbulten,nu är det en 0,05-0,10 i spel och jag satte ihop underdelen och monterade toppen igår lördag.
Förhoppningsvis blir motorn klar o lyfta i den här veckan =0).
Roger (Magic T) Thomasson
lindeman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 20, 2011 3:00 pm
Ort: Hammarstrand

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av lindeman »

Din förstärkning av fjäderbenet, varför inte förstärka hela vägen runt, kanske inte blir just nån skillnad?
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Magic thomsson »

Bra fråga.
Jag tänkte som så att det får inte bli för starkt heller för då knäcks rambenen istället o det vill man ju inte,lättare o byta fjäderben,men det är första ggn jag gjort det så det får testas o se hur det funkar?om det är lagom för mycket eller för lite förstärkt.
Fått i motor o låda nu o håller på med elkablar avgassystem mm, hoppas på uppstart inom en vecka eller så =0).
Roger (Magic T) Thomasson
lindeman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: tor jan 20, 2011 3:00 pm
Ort: Hammarstrand

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av lindeman »

Tänkte om det fanns nått i reglerna eller om du ville försöka dölja, men det motsäger sig då du lägger upp det här :D
Men som du säger, vem vet kanske blir för starkt.

Jävla klass på bygget iaf!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av Erland Cox »

Du ser ut att ha fin natur runt om där du bor.
Det finns för mycket folk här i Skåne.

Erland
Skriv svar