Lite teori före kamlaborering, STOR reverse split + VVT

Diskussioner för erfaret folk
Bische
Lite mer laddtryck

Lite teori före kamlaborering, STOR reverse split + VVT

Inlägg av Bische »

Har nu åkt min oöppnade Audi 1.8t 20v motor med över 350hk i drygt ett år på bf98, nu ska jag bygga motorn och försöka knäcka 500 motorhästar på E85. Det jag klurar på är hur jag ska kamma den och dra nytta av VVT'n.

Med orginalkammar så går turbon i surge vid 1.4-1.5bar vid runt 4000rpm och andas sedan fritt efter 4500-4700rpm(max VE), så hittils har jag kört ~1.4bar till 4500 och sedan rampat upp till 1.75bar efter det och haft maxpulver runt 6600-6700rpm. Jag vet att jag kommer ha väldigt högt avgasmottryck(säkert över 2:1), turbon är en HTA2868r .64ar(GT2860RS med billet kompressor på 50mm in/68mm ex).

Det jag vill försöka uppnå är bättre flås på de varvtalen kompressorn nu kliver över surgegränsen OCH bibehålla effektmax runt 6500-7000rpm. OBS duration mätt vid 1mm och inte 1.27mm!

Detta är en graph på orginalkammar(in=7.60mm lyft, ut=9.20mm lyft):
Bild

Orginalkammar med VVT aktiverad:
Bild

VVT'n kan avancera insugskammen 22*, men inte steglöst, utan det är på/av 22* advance.

Nu är det så att jag har ett set kammar som "blivit över" från andra byggen, dock är dessa avsedda att ge pulver över 8000rpm och med stor avgassida. Det jag tänkte prova är att använda insugskammen ihop med orginal avgaskam :hihi:

Då skulle det se ut så här på ett ungefär(in=9.25mm, ut=9.20mm:
Bild

VVT aktiverad:
Bild

Jag ska mäta upp/grada kammarna och se hur mycket plats det finns och om det går att avancera så pass, som på sista graphen. Annars får jag försöka schimsa om VVT spännaren att ge mindre advance, eller helt sonika beställa en custom kam.

Vad tror ni? Bra eller anus?
Mappar Bosch Motronic
bische.mrots@gmail.com
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Re: Lite teori före kamlaborering, STOR reverse split + VVT

Inlägg av Mats Ivarson »

Hej

Utan att ha tittat noga på dina kamaxeltider kan jag tänka mig att mycket överlapp borde hjälpa mot ditt surge. Dels borde det ge högre fyllnadsgrad och dels scavenging vilket båda hjälper genom det högre flödet. Tänk på att du inte kan lita på ditt avlästa lambda om du har scavenging, dvs luft eller luft/bränsle passerar genom motorn utan att brinna i cylindern.

Mvh
Mats
Bische
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bische »

Ja precis, min tanke är ju att köra VVT advance i mellanregistret för att kontra surge'n. Bra tips på lambdan, det kan/kommer ställa till det då systemet körs i closed loop.

Jag vill gärna ligga så pass aggressivt jag kan i base, alltså ha insugskammen så pass avancerad jag kan då den har för lång duration igentligen. Men med centerlinen jag specat i grafen har jag 1.3mm lyft på TDC i base, förmodligen lär jag behöva backa av insugskammen några grader för att få ~0 overlap(jag menar praktiskt icke betydelsefull overlap) och för att fysiskt få plats med lyftet i 22* advance.

Ingen som har erfarenheter om liknande kam/turbo scenarion och dess effekt? Är jag ute på cykeln totalt och bör ta hem en ny kam på en gång?
Mappar Bosch Motronic
bische.mrots@gmail.com
Bische
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bische »

Lite motor spec:
81mm borr x 86.4mm slag, 144mm staklängd
Insugsventil=26.9mm, avgasventil=29.9mm
Ska mäta upp kanalerna igen, hittar inte igen siffrorna på det.
Mappar Bosch Motronic
bische.mrots@gmail.com
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Eftersom du kör VVT så gissar jag att du kör med den lilla toppen, dvs den som har ganska trånga insugskanaler och med en konstig böj mitt på.
Bara att byta till den äldre stora toppen ger massor med flöde in. Jag tror man kan anpassa den till VVT med.
Jag har portat en sådan stor topp för en massa år sen men jag minns att det var mycket att göra på avgassidan. Den motorn hamnade i en TT sen...har för mig han hamnade på runt 500hk. Massa dyrgrejor i den toppen. BC-ventiler fjädrar och titanbrickor. Wössner kolvar och Parner stakar. Nån GT30BB turbo med custom grenrör.
Var en BAM från början men jag portade en AEB-topp istället.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Är det flera toppar förutom 225hk TT (BAM) som är sämre?
Lite märkligt att den första 150hk toppen ska vara betydligt bättre än 225hk toppen.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Inte ett dugg märkligt. Topparna är inte gjorda för maximalt effektuttag.
Första modellen kom '96 och då var det hitech nog att ha 5v-teknik. När motorn sen utvecklades kom elgas, vvt, bredbandslambda mm och då utvecklades även toppen mot renare avgaser, högre gashastighet, mer tumble och swirl mm vilket i sig gav en av världens renaste bensinmotorer (lambda 1 alltid, även på fullgas!) men på bekostnad av flöde och effekt.
Som sagt...effekt var inte primärt mål med den motortypen.

Det är även en av världens vanligaste motorer, massproducerade i extrema antal och monterade i fyra olika bilmärken med många olika modeller och motoralternativ. Att hålla i huvudet vilka modeller som har vilken version av topp är ganska svårt. Jag är ganska säker på att det finns fler än två versioner med...men jag har bara sett två olika gjutningar av insugskanaler.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Bische
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bische »

Pacman skrev:Eftersom du kör VVT så gissar jag att du kör med den lilla toppen, dvs den som har ganska trånga insugskanaler och med en konstig böj mitt på.
Bara att byta till den äldre stora toppen ger massor med flöde in. Jag tror man kan anpassa den till VVT med.
Jag har portat en sådan stor topp för en massa år sen men jag minns att det var mycket att göra på avgassidan. Den motorn hamnade i en TT sen...har för mig han hamnade på runt 500hk. Massa dyrgrejor i den toppen. BC-ventiler fjädrar och titanbrickor. Wössner kolvar och Parner stakar. Nån GT30BB turbo med custom grenrör.
Var en BAM från början men jag portade en AEB-topp istället.
Ja, jag kör på small port nu och njae, det blir inget bara byta till big port :hihi:

En orörd small port flödar ~170cfm@28" på insug och 9.25mm lyft, inloppet mäter 43x26mm. En orörd big port flödar ~200-210cfm vid samma förhålladen, inloppet mäter 54x26mm.

Bild

Kompressorn jag har finns det ingen kompressormap till, men är specad till 47lbs av FP. Och om min erfarenhet och mattematik stämmer hyffsat med verkligheten här, så är 170cfm nästan spot on. Målet med denna motor är körbarhet och bra vrid från botten och jag tummar hellre lite på maxeffekten, för ett bredare mer körbart/roligt register. Jag vill absolut inte dra ner gashastigheten mao, det skulle göra denna redan "stora" kam sämre för ändamålet.

Men det spelar igentligen ingen roll i denna frågeställning, då målet är att kontra surge i mellanregistret och dessa flöden inte kommer överstigas ändå. Big port topparna är lämpliga att bygga runt om man siktar på över 600hk och varvar 8000rpm+, dvs drag race setups.

Det finns två gjutningar av 20v topparna, alla N/A 20v 1.8 + AEB är samma topp "big port" och resten är "small port". Alla turbo 20v har samma kammar och N/A topparna har samma kammar, något vassare vs. turbokammarna.
Mappar Bosch Motronic
bische.mrots@gmail.com
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

AJL (180hk, fanns parallellt med AEB) borde väl vara samma som AEB? Jag har för mig att bara svänghjul och laddtryck ska skilja.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Hur är ALT konfigurerad då? Enda 2-liters 20v jag känner till iaf.

Sen känns det som att du snöat in på siffrorna lite väl mkt och blandat ihop dem lite. :wink:
170 CFM vid maxlyft ja....men när har du max flöde i toppen, dvs vid vilket lyft behöver du de där 170CFM egentligen?
Jo runt 70-80 grader ATDC och där brukar man normalt ligga på runt 80-85% av fullt lyft. Du har mao inte mer än runt 7.5mm lyft när du har behovet av ditt flöde...därför tror jag en portning och/eller större topp hade gjort stor nytta.
Surge beror ju just på för litet flöde och för högt tryck samtidigt. Enbart det symptomet i sig talar för behovet av högre flöde.

EDIT: studerade dina fina diagram nu efter jag skrev detta. Synd lyftet inte står med i diagrammet...men man ser ändå vilken fantastisk nytta VVT gör. Med VVT aktiverad landar du på nästan fullt lyft när du har max behov av flöde...perfekt att ta till med vid surge alltså.
Har du surge ändå är det tydligt bevis på att flödet INTE räcker till!

EDIT2: Bilden visar ju bara insugsflänsen dvs hur stor kanalen är i inloppet. Jag snackar om hela kanalen i toppen. Den stora porten ser ut som en MC-topp...raka fina kanaler och man ser nästan hela ventiltallrikarna. Den lilla toppen får en att undra om de haft oktoberfest den veckan de designade den toppen.....men det finns som sagt en tanke bakom, dock inte flöde eller effekt!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

ALT är väl 16v?
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Väntade hela dagen på att nån skulle säga emot dig....men NEJ, ALT är en fyrcylindrig 5v-motor...likadan som 1.8T men 2 liter och sugis. Sitter i Audi A4, A6 och i VW Passat.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Bische
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bische »

Pacman skrev:Hur är ALT konfigurerad då? Enda 2-liters 20v jag känner till iaf.
Jag skummade lite i ETKA och det ser ut som den toppen inte skulle passa på ett 06a block, ska kika lite mer på det. Kan hända att kammarna passar och är intressanta i mitt fall.
Pacman skrev: Sen känns det som att du snöat in på siffrorna lite väl mkt och blandat ihop dem lite. :wink:
170 CFM vid maxlyft ja....men när har du max flöde i toppen, dvs vid vilket lyft behöver du de där 170CFM egentligen?
Jo runt 70-80 grader ATDC och där brukar man normalt ligga på runt 80-85% av fullt lyft. Du har mao inte mer än runt 7.5mm lyft när du har behovet av ditt flöde...därför tror jag en portning och/eller större topp hade gjort stor nytta.
Surge beror ju just på för litet flöde och för högt tryck samtidigt. Enbart det symptomet i sig talar för behovet av högre flöde.
Ja snöa in på siffror är väl mitt andra namn :wink:

Om jag säger såhär då; så länge mitt medelflöde inte överstiger vad insugsporten i sig är kapabel till, så har jag mer flöde att hämta genom att göra insugsfönstret större? Mer duration och högre lyft, men bibehåller gashastigheten.

Om du tittar på diagrammet här:
Bild

kompressorn går i surge innan motorn nått max VE. När vi hamnar i och över max VE runt 4700rpm så lugnar det ner sig och allting lirar igen, även på högre tryck än så.

Fråga: Vilket scenario relaterar man tex som här då 170cfm@28in/hg?
Mappar Bosch Motronic
bische.mrots@gmail.com
Bische
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bische »

Kan tillägga att jag har båda typer av toppar hemma, så jag har möjlighet att mäta portarna.
Mappar Bosch Motronic
bische.mrots@gmail.com
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck

Inlägg av Magoo »

Det finns ganska många motorer (motorkoder) som nyttjar big port. Man inte kan säga att alla 1.8 (5v) sugisar har bigport.
Jag har ca 8 olika 5v 20v toppar liggandes varav 1 1.8 sugis med små kanaler. vvt kan man flytta mellan de olika topparna för den som nu känner för det (ev kan lite pill förekomma).

ALT är en 2l 20v motor med alu block (06* familjen) closed dec.) toppen är lite annorlunda mot de andra då den har en kambrygga (samma upplägg som volvos rödblock 16v topp)
iövigt så verkar det bara vara två varianter på kanaler (vad jag har sett) jag har en alt topp liggandes om någon är sugen på att samla bilder ;)
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Skriv svar