Porta Honda D16a6 topp

Diskussioner för erfaret folk
frejohg
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 28, 2008 9:30 pm

Porta Honda D16a6 topp

Inlägg av frejohg »

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av att porta hondatoppar.
Undrar främst om det finns någon potential, samt om det ger något att flytta ut ventilsätet och minska tätningsytan vid mirafräsning?

Det är en 16V topp med 29/25 ventiler.
Motor har borr 75mm slag 90mm.

Här är orginal flödessiffror jag hittat:
Stock Head:
Lift---CFM In---Exh %
100 - 100.7 --- 34
200 - 158.4 --- 54
300 - 177.7 --- 60
400 - 186.5 --- 63
500 - 189.5 --- 64

Några bilder:
http://www.d-series.org/forums/engine-b ... post672184
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Porta Honda D16a6 topp

Inlägg av Erland Cox »

Det finns en stor potential i dessa toppar.
Dom är oftast stora nog från början och ibland för stora så det är inte bara att grotta loss.
Här finns en massa info: http://www.theoldone.com/default.asp

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Porta Honda D16a6 topp

Inlägg av Kadett4wd »

Det är väl mest bara rätta till eventuell turbulens som gäller på såna här maskiner?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
frejohg
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 28, 2008 9:30 pm

Re: Porta Honda D16a6 topp

Inlägg av frejohg »

Jag har läst nästan hela Endyns sida som du länkade till Erland, den är mycket lärorik.

Jag är väl inte direkt kvalificerad att göra någon mer omfattande grottning i kanalerna.
Men jag har varit och filat i några andra toppar i mina dagar, så grunderna sitter där.

Jag tänkte göra övergången från sätet till kanalen så mjuk och fin som möjligt.
Sen tror jag att det är bra att göra delaren vass, vissa föredrar den rundad, men jag har försökt läsa mig till att vass är bättre.
Materialet runt styrningen kan jag smalna av till en fin form, och ta lite i taket vid sidan om styrningen.
Sen köra 60-80 papper i hela kanalen.

Brukar ni portmatcha insuget? Många pratar om att göra kanalen större än insuget, för så kallad "anti reversion".
Det pratar dom om mycket på amerikanska forum.
Även på avgas brukar folk jobba efter denna teori.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Porta Honda D16a6 topp

Inlägg av Erland Cox »

Du bör räkna på kanalarean innan du gör nån förstoring på toppen. Använd den här formeln:

( CC för en cylinder X varvtalet vid max effekt X Volumetrisk verkningsgrad (110% tex.) ) / (3000 X önskad medelgashastihet)
120 m/ sekund brukar funka som lägsta hastighet för hög effekt. Resultatet ger arean i kvadrat mm.

Gör inte toppen större än insuget, den kan däremot vara mindre.
Luften ser inte kanten eftersom det inte är mycket rörelse invid ytan.

Erland
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Porta Honda D16a6 topp

Inlägg av E34 RRT »

Erland Cox skrev:Det finns en stor potential i dessa toppar.
Dom är oftast stora nog från början och ibland för stora så det är inte bara att grotta loss.
Här finns en massa info: http://www.theoldone.com/default.asp

Erland
åter igen massa roligt att läsa! kul att ni delar med er! :thumbright:
Niklas.E
Skriv svar