Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: Sv: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Ang. Patrik så bygger han ännu en corolla och denna gång utan kompromisser. Han tar all kunskap från tidigare bilar och bygger en sammanställning nu.. den kommer att bli giftig!
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
OJOJ den bilen ska bli roligt o få se =0).
Vi va till Strängnäs o kolla på tävling för några år sen o då tittade jag närmare på Patricks Toyota o den va hur maxad som helst,men kan nån bygga en ännu bättre bil är det väl han,hörde han va inhyrd o hjälpte Petter Solberg o bygga hans Citroen supercar här i Torsby så han vet nog hur man bygger bilar =0).
Jag ändrade mej ang säkringen, pluskabeln nådde till batteriet utan o byta den så nu kör vi utan säkring
Vi va till Strängnäs o kolla på tävling för några år sen o då tittade jag närmare på Patricks Toyota o den va hur maxad som helst,men kan nån bygga en ännu bättre bil är det väl han,hörde han va inhyrd o hjälpte Petter Solberg o bygga hans Citroen supercar här i Torsby så han vet nog hur man bygger bilar =0).
Jag ändrade mej ang säkringen, pluskabeln nådde till batteriet utan o byta den så nu kör vi utan säkring

Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Nu så har jag fått igång motorn
Absolut första starförsöket blev kaotiskt värre , rörisoleringen på vattenrören i motorutrymmet smällte och det rök satan, o så gick tempen upp o sen börja det läcka bensin vid bensinpumpen o när jag skulle stänga av motorn hände inget, gick inte o stänga av han
det va lite läskigt, drog ur säkringen till tändspolen så dog han till slut, pust.
Satte på gängtejp på gängorna till anslutningarna på pumpen så blev det tätt.
Sen såg jag att jag kopplat pluskabeln till generatorn på samma pol på huvudströmmen som kabeln som går till säkringarna så det va därför han inte gick o stänga av, koppla om så funka det.
Sen så fick jag vända vattenpumpen så då funka den med, 70 grader enligt mätaren ligger den på nu.
Dags o starta igen då, jo då plötsligt poffa det till o det brann för fullt på grenröret
då blev jag aningen svettigt, tur va jag hade en stor vattenflaska stående i garaget som jag hällde på elden o det slockna ,inget hann o ta skada som tur va, jo då va det ju motorolja jag spillt när jag tagit av ventilkåpan o fyllt olja över hela kamaxeln o det rann över lite, oljan hade runnit in i avgasbandaget så det syntes inte så mycket, jag torkade direkt jag spillde det jag såg iaf.
Sen så grovsynkade jag gasarna o grovställde tändningen o här e en liten film
http://www.youtube.com/watch?v=r1XayAAKMog

Absolut första starförsöket blev kaotiskt värre , rörisoleringen på vattenrören i motorutrymmet smällte och det rök satan, o så gick tempen upp o sen börja det läcka bensin vid bensinpumpen o när jag skulle stänga av motorn hände inget, gick inte o stänga av han

Satte på gängtejp på gängorna till anslutningarna på pumpen så blev det tätt.
Sen såg jag att jag kopplat pluskabeln till generatorn på samma pol på huvudströmmen som kabeln som går till säkringarna så det va därför han inte gick o stänga av, koppla om så funka det.
Sen så fick jag vända vattenpumpen så då funka den med, 70 grader enligt mätaren ligger den på nu.
Dags o starta igen då, jo då plötsligt poffa det till o det brann för fullt på grenröret

då blev jag aningen svettigt, tur va jag hade en stor vattenflaska stående i garaget som jag hällde på elden o det slockna ,inget hann o ta skada som tur va, jo då va det ju motorolja jag spillt när jag tagit av ventilkåpan o fyllt olja över hela kamaxeln o det rann över lite, oljan hade runnit in i avgasbandaget så det syntes inte så mycket, jag torkade direkt jag spillde det jag såg iaf.
Sen så grovsynkade jag gasarna o grovställde tändningen o här e en liten film

http://www.youtube.com/watch?v=r1XayAAKMog
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Mekat förgasare och tändning under veckan och fått till en mycket bättre inställning på motorn nu, hade för stora nålventiler i från början och lite andra saker som jag fixat.
Så idag gjorde jag första provstarten med bilen,kändes gott måste jag säga,bra gassvar och varva fint, stark på lägre varv med, grymt lättkörd =0).
Här e 2 filmer.
https://www.youtube.com/watch?v=4NRJkmReVXE
https://www.youtube.com/watch?v=n5N25zSt1zs
Så idag gjorde jag första provstarten med bilen,kändes gott måste jag säga,bra gassvar och varva fint, stark på lägre varv med, grymt lättkörd =0).
Här e 2 filmer.
https://www.youtube.com/watch?v=4NRJkmReVXE
https://www.youtube.com/watch?v=n5N25zSt1zs
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Fan det måste vara en skön känsla att få provköra efter allt byggande!! Gick det bra med fördelaren, lite svårt att förklara över telefonen.. 

Tommy Landholm
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Vill man ut med denna på bana? Haha. Jag hade haft ont i magen ifall ja behövt köra denna i en grushåla;)
- Erik Persson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 340
- Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Så roligt att läsa att du kommit så långt med tanke på motgångar av diverse sorter!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Nja till slut fick jag skaplig ordning på fördelaren,det räckte inte med o bara trycka in dom uppbockade plåtarna som begränsar utkastet som du tipsa om, utan jag fick även ta loss dom 2 plattjärnen som sitter med låsring som kastar ut o stoppar emot dom plåtarna, jag fick svetsa på matrial på dom så dom inte gick så långt ut o på så vis korta utslaget.
Jag testa även med o böja ut plåtarna som fjädrarna sitter i men då va man tvungen o varva så mycket innan han höjde tändningen,så dom böjde jag tillbaka,vet inte hur många ggr jag haft ur fördelaren o justerat o testat,minst 8 ggr iaf =0).Tack för tipset med dom armarna Tommy =0).Sista justeringen gjorde jag på dom.
Nu har jag 33-34 på fullt o 20 grader på tomgång,men skulle behöva testa lite högre tändning på toppen för han känns som han vill ha mer tändning.Får testa i bromsbänken senare.
Sen Ang mikuni förgasarna kan jag tipsa om Christer på företaget Bra i gasen i Göteborg,han gav mej tips på nålventil o munstyckestorlekar mm,mycket sympatisk och hjälpsam kille.
Har haft av o på förgasarna ett antal ggr i veckan med kan jag säga =0).
Nu har jag storlek 2,0 på nålventil,original satt det i 2,8 o då tog han inte full gas på tomgång utan bara låt bööööö o spotta bensin ur förgasarna,sen satte jag i 20 i tomgångsmunstycke och 145 i högfart enl tips från Christer,original satt det 17,5 och 140 monterade.17 mm på flottörnivå och justerat accpump enl tips från Bra i gasen.Så nu är han redo för bromsning.
Än har jag inte så ont i magen för o köra den på bana,kanske kommer när det blir dags.
Jag testa även med o böja ut plåtarna som fjädrarna sitter i men då va man tvungen o varva så mycket innan han höjde tändningen,så dom böjde jag tillbaka,vet inte hur många ggr jag haft ur fördelaren o justerat o testat,minst 8 ggr iaf =0).Tack för tipset med dom armarna Tommy =0).Sista justeringen gjorde jag på dom.
Nu har jag 33-34 på fullt o 20 grader på tomgång,men skulle behöva testa lite högre tändning på toppen för han känns som han vill ha mer tändning.Får testa i bromsbänken senare.
Sen Ang mikuni förgasarna kan jag tipsa om Christer på företaget Bra i gasen i Göteborg,han gav mej tips på nålventil o munstyckestorlekar mm,mycket sympatisk och hjälpsam kille.
Har haft av o på förgasarna ett antal ggr i veckan med kan jag säga =0).
Nu har jag storlek 2,0 på nålventil,original satt det i 2,8 o då tog han inte full gas på tomgång utan bara låt bööööö o spotta bensin ur förgasarna,sen satte jag i 20 i tomgångsmunstycke och 145 i högfart enl tips från Christer,original satt det 17,5 och 140 monterade.17 mm på flottörnivå och justerat accpump enl tips från Bra i gasen.Så nu är han redo för bromsning.
Än har jag inte så ont i magen för o köra den på bana,kanske kommer när det blir dags.
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Ja verkligenErik Persson skrev:Så roligt att läsa att du kommit så långt med tanke på motgångar av diverse sorter!

Haft lite mer krångel hemma också nu senaste månaderna,haft vattenskada i badrummet och sen slut på vattnet i brunnen så vi har varit utan vatten i 5 veckor innan det regna o det kom vatten i brunnen så man slapp åka o hämta dunkar o hälla i toan för o kunna göra sina behov

Vatten är verkligen bra att ha har vi lärt oss nu när vi varit utan

Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Ofasiken, skumt? Vad var det som inte funkade då du bara böjjde in dom? Mest nyfiken bara 

Tommy Landholm
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Jag fick inte tändningskurvan o minska nåt hur mycket jag böjde in dom, jag vred rotorn i bott o såg plåtarna inte komma ut mot dom armarna(om man kan kalla dom det)så då la jag på svets,då tog dom i så jag hade bara 8 grader tändning först.20-28 grader,så böjde jag ut dom 1 mm i taget tills jag hade 20-34 ungefär.Med skjutmått mätt från utsidan fördelaren där luckan sitter har jag nu 5,2 mm in till armarna.
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6989
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Jag brukar sätta gummislangar på stoppen och eventuellt vika in dom något.
Det ska vara bra kvalitet på gummit eller silikonslang så det håller.
Erland
Det ska vara bra kvalitet på gummit eller silikonslang så det håller.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Tack för slangtipset Erland, det ska jag testa i framtiden.
Jag är nyfiken på vad man kan vänta i bromsbänken för effekt, vill du Erland eller nån annan som kan räkna på min motor i pipemax ?
94 borr.77,4 i slag.
530 topp med 46-38 ventiler som flödar
in
2mm-56,8
4mm-98,5
6mm-143,1
8mm-171,9
10mm-187,2
12mm-195,3
14mm-196,6
16mm197,8
Avg
2mm-48
4mm-82
6mm-103
8mm-125
10mm-149,5
12mm-165
14mm-173
16mm-179,7
agap kam R37-267-15,3 105 grader spridningsvinkel
Duration vid nocklyft 1,27 mm 267 Rated 292 duration är vid nocklyft 0,5mm
Ventiltider vid 1,27 mm insug öppnar 28,5 BTDC stänger 58,5 ABDC
AVGAS öppnar 58,5 BBDC STÄNGER 28,5 ATDC
Kaminfon är från kamspecen
Insuget är 15 cm långt och 40 mm invändigt.Mikuni rs 40
Extraktorröret är väl inte det optimalaste kanske men av 4-2-1 typen och 2 1/2 med en apple racingdämpare längst bak.Dimensioner mm om grenröret vet jag inget om.
Jag är nyfiken på vad man kan vänta i bromsbänken för effekt, vill du Erland eller nån annan som kan räkna på min motor i pipemax ?
94 borr.77,4 i slag.
530 topp med 46-38 ventiler som flödar
in
2mm-56,8
4mm-98,5
6mm-143,1
8mm-171,9
10mm-187,2
12mm-195,3
14mm-196,6
16mm197,8
Avg
2mm-48
4mm-82
6mm-103
8mm-125
10mm-149,5
12mm-165
14mm-173
16mm-179,7
agap kam R37-267-15,3 105 grader spridningsvinkel
Duration vid nocklyft 1,27 mm 267 Rated 292 duration är vid nocklyft 0,5mm
Ventiltider vid 1,27 mm insug öppnar 28,5 BTDC stänger 58,5 ABDC
AVGAS öppnar 58,5 BBDC STÄNGER 28,5 ATDC
Kaminfon är från kamspecen
Insuget är 15 cm långt och 40 mm invändigt.Mikuni rs 40
Extraktorröret är väl inte det optimalaste kanske men av 4-2-1 typen och 2 1/2 med en apple racingdämpare längst bak.Dimensioner mm om grenröret vet jag inget om.
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Nehej,ingen som ville räkna nåt.Då får jag väl bjuda på några bilder ist =0)

Lite smide till en klamma avsedd för vattenrören

Sen har jag fixat fast luftfilterplattan också,jag blev sponsrad av ett lokalt företag 4 st alu ringar =0)
Som jag gängade m4 i och drog fast på förgasarna och sen bulta plattan i dom.


Vad tror ni om stiftet då?

Lite smide till en klamma avsedd för vattenrören

Sen har jag fixat fast luftfilterplattan också,jag blev sponsrad av ett lokalt företag 4 st alu ringar =0)
Som jag gängade m4 i och drog fast på förgasarna och sen bulta plattan i dom.


Vad tror ni om stiftet då?

Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Lägger väl in dom sista framstegen med på bilen jag lyckats med.

Och vevhusburken tycker jag blev helt ok =0)

Har bara 1 grej kvar på bilen nu o det är nåt sorts stenskyddsprut framför motorn så det inte kommer in sten till kamremmen mm,men jag är rätt trött på garaget nu så det får bli en paus där.
Och sen har vi haft vattenskada o renovering på badrummet som hände i älgjaktsveckan som inte klart än =0/

Tog det via försäkringsbolaget o det har varit avfuktare som stått i veckvis o vattnet tog slut i brunnet mm så det har varit några dryga månader nu med vattenbrist mm men nu är det på gång snart,mattläggaren va här idag o spackla väggarna,blir nya våtrumsmattor på golv o vägg,nya duschdörrrar mm =0).

Och vevhusburken tycker jag blev helt ok =0)

Har bara 1 grej kvar på bilen nu o det är nåt sorts stenskyddsprut framför motorn så det inte kommer in sten till kamremmen mm,men jag är rätt trött på garaget nu så det får bli en paus där.
Och sen har vi haft vattenskada o renovering på badrummet som hände i älgjaktsveckan som inte klart än =0/

Tog det via försäkringsbolaget o det har varit avfuktare som stått i veckvis o vattnet tog slut i brunnet mm så det har varit några dryga månader nu med vattenbrist mm men nu är det på gång snart,mattläggaren va här idag o spackla väggarna,blir nya våtrumsmattor på golv o vägg,nya duschdörrrar mm =0).
Roger (Magic T) Thomasson