Analys av ventiler/förbränningsrum

Diskussioner för erfaret folk
KaptenKlyka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis dec 06, 2011 3:51 pm
Ort: Sundsvall

Analys av ventiler/förbränningsrum

Inlägg av KaptenKlyka »

Behöver lite hjälp med att analysera ett fel som jag hittade när jag rev motorn. Motorn är en trecylindrig genesis 130 som sitter i en Yamaha Nytro snöskoter

Ena förbränningsrummet visade sig vara mycket svartare och sotigare än de andra i motorn, det samma gäller kolven. Symtomen när maskinen går är tveksamhet på tomgången med små misständningar, ibland vill maskinen tom dö. Vid full mutter tycker jag inte att det märks någon skillnad på gången.

Det felet jag har konstaterat hitintills är att grenröret var sprucket (ett flexrör var av) på den sotiga cylindern.

Tror ni att det trasiga avgasröret kan orsaka detta eller kan något annat vara fel, spridare kanske?

Bild på ok förbränningsrum:
https://www.dropbox.com/s/re3mopxyimoox ... .52.49.jpg

Bild på sotiga förbränningsrummet:
https://www.dropbox.com/s/pbbekva03j622 ... .52.37.jpg

Tacksam för svar
//Anders
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Analys av ventiler/förbränningsrum

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag skulle testköra spridarna i spridartvätt sen provkörning så man ser att dom ger lika soppa först..
Dänniz 073-8447664
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Analys av ventiler/förbränningsrum

Inlägg av PFR »

Dom är känsliga på grenrörs läckage samt stift sedan har det hänt att har man kört länge med det så har kolv/ringar tagit skada men då är det mer sot.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Skriv svar