Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 21/1-13

Inlägg av marmander »

Hej!

Jag kan uppdatera med lite grävbilder, det är väl det enda jag jobbat med förutom vedmaskinen som jag inte vill visa, synd att man inte kan dela med sig utan att någon annan skulle stjäla idéerna... Sitter vid fel dator och med jobb över öronen just nu bara, så jag får återkomma lite senare.

Mvh/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Nomad50
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 31, 2011 11:02 am

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 21/1-13

Inlägg av Nomad50 »

Simon,

Nu var det länge sedan en uppdatering. Följer din tråd med stort intresse och uppdatera gärna, grävbilder eller något!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Nu så!

Äntligen har jag börjat med ett projekt som jag kan dela med mig av :)

Ett CNC-bygge som började som lyftbord skall ta form, dock lär det ta lite tid mellan uppdateringarna pga. familj och andra jobb mm.

Det började med att jag köpte ett 2-tons hydrauliskt lyftbord, en väldigt bra sak att ha i verkstaden. Redan från början så visste jag att det skulle behövas hjul på det och byggde då en liten vagn med vridbara tunglasthjul.
Bild
Blev hyffsat sprutfria svetsningar med puls-MAG'en
Bild

Jag har saknat ett rejält bord där man kan spänna upp fixturer mm. t.ex. när man skall svetsa stora konstruktioner som måste vara raka (ex.vis en vedmaskin). För att göra ett sådant bord behövdes det lite stål... typ 500kg...
Bild

Efter lite klurande och en del borrning mm. så har jag nu fått lagt grunden till ett sådant bord. IPE120-balkarna skall skruvas ihop med M20 gängstänger och två flänsmuttrar på varje för att få dem stabila i sidled, sedan skall dessa skruvas fast med M12-skruvar i springorna mot bordet.
Bild

Sedan ballade det ur...
Från början tänkte jag ju skruva fast allt i lyftbordet, nu skall jag satsa på att bygga en CNC-multimaskin med 2600x1050x700? slag med 2500x1000 bordsyta. Tanken är att använda den till div. fräsning, plasmaskärning och lite "robotsvetsning". Länge har jag ju tänkt tanken att bygga en CNC-maskin så servon, linjärstyrningar, anpassad dator mm. ligger redan hemma gömmorna ;)

För att kunna ändfräsa balkarna som skall utgöra grunden behövde jag en rejäl pinnfräs, jag hade en 30*90mm, men spännhylshållare saknades till denna grova dimension. För att få stabilast möjlig infästning så ville jag ha MK4 med dragstångsgänga direkt på fräsen (jag har MK4 i min fräs). Igår svarvade jag en MK3 på frässkaftet, svarvade en specialhylsa med gängan och pressade sedan i detta med cylindrisk fastsättning i en MK3-MK4 adapter. Konsvarvningsapparaten på Köpingen är kalas till sådana grejer :thumbright:
Bild
Bild

Det var allt för denna gång, nu återstår en del klurande och införskaffande av mer material. Grunden till fräsen skall mestadels bestå av kalldragna plattjärn som skruvas ihop. Driften skall ske med AC-servon och kulskruvar. Den långa slaglängden gör att jag måste ha mycket stigning på kulskruvarna för att få ner varvtalet och då är det 5v lev.tid på dessa.

Mvh/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av Simon01 »

Inget dåligt projekt, ska bli intressant att se var det här tar vägen :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av marmander »

Projektet är just nu på inköpsstadiet och jag har genom elektronikforumet fått en del feedback som gjort att jag satsar på ytterligare större bord och slaglängd så man kan köra full storlek på byggskivor också. Nu kommer bordet hamna på ca 1200x2500mm med 1250x2600x800mm slag och anledningen att jag skall ha mer slag än bordets storlek är att man skall kunna fräsa eller slipa av ytan på plats. Ska beställa kulskruvarna lite senare ikväll tänkte jag, måste bara lura lite till...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av Jonathan_ »

Ska du använda förspända kulskruvar? Kul bygge annars!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av marmander »

Jonathan,
Det blir dubbla roterande kulmuttrar som jag spänner in ihop med två enkelradiga vinkelkontaktlager till x och y, z får enkla kulmuttrar eftersom det alltid kommer hänga med så pass mkt last i muttrarna. Läste någonstans att det kanske inte skulle vara lämpligt att förspänna kulmuttrarna ihop med rullade skruvar i c7 precision, men jag provar så får vi se om det kan fungera.

Jag räknade på att portalen max fick väga 250kg om den skulle kunna accelerera tillräckligt för bra plasmaskärning, men då räknade jag på 1,7Nm kraft från servomotorerna, men de kan ge drygt 8Nm max och typ 4Nm 50% av driften, så portalen kommer kunna bli ännu grövre än jag tänkte från början :)

Alla linjärskenor och kulskruvar är beställda/införskaffade. Ska försöka rita maskinen i Solidworks, men nu har jag fått en del andra jobb som måste prioriteras...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av Jonathan_ »

Ah, det låter ganska vettigt! Det är ju kanske inte helt nödvändigt att använda förspända muttrar heller beroende lite på hur precisionen i den övriga utrustningen ser ut.

Har du kikat hur plant ditt upplagsbord är? En IPE-balk är långt ifrån rak.. Men med såpass många så kanske "snittet" på planheten blir acceptabel.
Det går säkert att få tag på ett gammalt bord till en stor portalfräs, men nackdelen är tyngden i ett sådant..:)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av marmander »

Det är kanske överdrivet med förspända muttrar, men jag kombinerar ju förspänningen av lagren och en extra mutter kostade typ 220kr..?

Jag ska förtydliga att ramen inte skall vara som på bilden, utan den skall tillverkas av kalldragna plattjärn som ligger på H11-tolerans (brukar vara riktigt bra tolerans) där varje bit skall fräsas till rätt längd och skruvas ihop. IPE-balkarnas höjd är det som stämmer bäst mellan balkarna och bädden skall fräsas (och eller slipas) av när maskinen är färdig, slaglängden blir ju längre än bordets storlek :)
Skulle det ändå bli för klent eller för dålig precision så kan jag ju skruva fast T-spårsformade järn på tvären. Min nuvarande tanke är att skaffa ett gammalt t-spårsbord i gjutjärn som man kan spänna fast i IPE-bädden när man vill köra tyngre fräsning. Risken finns ju att det blir vibrationer i I-balkarna, men har man ett tungt gjutjärnsbord spänt över flera balkar bör ju den massan göra uppspänningen avsevärt mycket stabilare.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av Husse1 »

Du skulle ha fått tag i en beggad nc maskin från nån skåptillverkning.
Dessa har en arbetsyta på ca 3500mm x 1200mm och har alla skruvar och servon du kan tänkas behöva.
Deras pris är ofta bara skrotvärdet om styrsystemen på dessa rasat.
Men maskinerna kan arbeta i alla tre riktningarna.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av Jonathan_ »

Aha, hängde inte med så långt. Ja, då blir det ju definitivt plant! :)

Lycka till!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Nomad50
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: ons aug 31, 2011 11:02 am

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av Nomad50 »

Hej Simon,
Vad händer? Vad sker? Är det inte dags att uppdatering snart?
Jag har följt din tråd ganska så länge nu och gillar det du gör, gillar grävmaskiner, ved dito osv.
Glöm inte bort oss som är intresserade, OK?

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? CNC-bygge! 16/11-13

Inlägg av marmander »

Sven och ni andra, det är rätt och riktigt dags att uppdatera!

Jag har tänkt uppdatera ett flertal ggr, men som vanligt har jag tummen någon annanstans så bildduppladdning mm har blivit lidande (jag är alltså en människa som inte ens har facebook och fortfarande använder photobucket för mina bilduppladdningar). Jag har ritat en hel del på CNC-maskinen i Solidworks, tänkte ladda upp en bild på detta. Jag skall rita färdigt det mesta nu i veckan, det har tagit lite tid eftersom jag aldrig ritat något annat i Solidworks förut, men nu lär det bli att jag i framtiden ritar allt i detta fina program =)

Hemma håller jag på att bygga ut garaget lite, bygger om carporten och bygger ihop den med garaget så jag får plats med en av mina nyförvärdade maskiner. Jag köpte en 60tons 2060mm CNC-kantpress för några veckor sedan och den vill jag gärna ha in i garaget.

I sommar måste jag ta tag i ladugården. Den skall förlängas och riktas, det skall flyttas bjälklag, gjutas och muras ny grund/syll, läggas nytt tak mm (blir nog inget tak i år...). Sedan får jag en hall på ca 7x16m med 4-4,5m takhöjd och resterande får vara kvar som stall mm. Eftersom hela ladugården är full med "bra att ha saker" så måste jag även ordna förvaringsutrymmen till dessa, det lutar åt ett bra lastbilsskåp i nuläget...

Vedmaskinen skall köras snart också, men jag är fortfarande restriktiv med att dela med mig av denna maskin, även om det skall arbetas fram en ny prototyp som skiljer sig en hel del mot den nuvarande. Är det någon som är intresserad av att se den IRL så får ni höra av er via mail eller pm.

Får jag bara upp lite bilder från mobilen så lägger jag upp dem snarast.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 140306

Inlägg av marmander »

Tjena!

Nu har jag lyckats få upp några bilder.

CNC-maskinen så långt som jag har ritat nu väger ca 1300kg och då tillkommer det stativ, många skruv, ett par kulskruvar, överdelen på portalen mm.
Ramverket är gjorda i 100x20 kalldragna plattjärn och sidorna på portalen är gjorda av kallvalsade 15mm plåtar och plattjärn. Själva balken är gjord i 25mm kallvalsad plåt och 200x20 kalldraget plattjärn.
Bild
Bild
Bild

Men ritandet och bygget av cnc-maskinen har fått avstanna för utbygget av garaget...

Före gjutning av plattan var jag ju tvungen att ha en vibrobrygga, så det fick bli en egen variant för priset av ca 250kr i material, man tager vad man haver :)
Bild

Hade ingen bild på armering och gjutning här, men så här blev gjutningen.
Bild

Eftersom jag fick ösa i 4 skyfflar makadam förra gången jag gjöt så tog jag till rejält denna gång och det blev över ca 500l, men jag hade reservplaner för detta. Betongplattan i pallen var ämnad för att ha framför ytterdörren.
Bild
Bild

Nu hade jag inga fler bilder på bygget, men väggen på framsidan är färdig med brädfodring och ytterdörr. Allt borde vara färdigt inom några veckor, har mitt ordinarie jobb att sköta också...

Mvh/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 140306

Inlägg av marmander »

Just det,

Här är mina nyiniköpta maskiner;
Kantpressen skall in i garaget så fort det är utbyggt, men jag måste nog vänta ett par månader innan jag lägger klinkers i den nya delen så det kanske får vänta till senare i vår/sommar...
Bild

Planslipen impulsköpte jag och den får inte plats i garaget, det blir ett senare projekt...
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar