Halloj, det är nog dags att visa lite livstecken..
Det har inte blivit så mycket gjort på sistonde med bilen.
Dels har tiden lagts på annat, dels har jag varit lite osäker på hur jag ska göra.
Dessutom har jag väntat på material.
Golf 4 styrväxel:
Tja, ok. Själva golfen satt kvar runt
Dock verkar den bli allderles för bred, så jag får nog hitta på något annat.
Jag plockade isär en annan, likadan styrväxel för att se om det skulle gå att korta den:
Men det verkar inte lätt. Man skulle ju behöva flytta mittendelen till hydrauliken (den med vitt i mitten som sitter på själva kuggstången)
Den får man nog svarva loss i så fall, den verkar vara pressad fast. Det är nog högst tveksamt om man lyckas med något sådant utan att skada själva stången, med läckagerisk som följd.
Det är nog helt enkelt enklare att hitta något annat, eller ev. bygga en liknande lösning som på bilden Daniel lade upp.
Smidys bild såg ju riktigt intressant ut annars, om man kan få en sådan att fungera som man vill?
VW kör nästan bara med elservo styrväxlar nu för tiden, men de tror jag är svåra att använda. Styrs med div. can buss signaler från andra styrdon osv.
De är även för höga för att kunna använda med motorn rättvänd.
De första stapplande stegen mot en ny balk:
En till sak kan jag slänga upp, fick tag i en lite värre generator (180A !) som skulle vara oljud i.
Lyckades pilla isär den, och kollade kol och lager etc. utan att kunna hitta något fel:
Däremot är bla. rotorn lackad i någon plast el. dyl. som hade släppt lite här och där.
Bla. kunde man ana att den legat och nött mot lagerhållaren fram.
Blev till att sätta ihop igen, men har inte blivit av att montera ännu.
Ps. finns lite golf 4 grejer om någon är intresserad. De flesta reglage och brytare, fräsch baklucka, komplett med kablage och allt. Climatronic, allt som sitter i kupén.(även kablage,om någon är sugen på att ge sig på en konvertering) Pedalställ, bromsservo och cyl. Rattstång. Tja, styrväxeln kan väl också vara tillsalu. Finns även motor (AKL) och låda med kablage, instrumet, stöldskydd etc. Men dem har jag nog tänkt behålla.. 12900mil.
Pm:a om det finns intresse av något.