Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel-635 »

Gissar att det kommer bli en del linjer på den där spånskivan :wink:

Om du har problem med att hitta en kort nog kuggstång, hittade jag denna lösningen.

Bild

Gissar att det är någon form av plast klackar som stödjer "Parallell staget"
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av smidy »

visste att jag sett en...men vilken honda den kommer från vet jag inte http://www.alfapower.nu/files.php?pid=344449&aid=45968
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Halloj, det är nog dags att visa lite livstecken..

Det har inte blivit så mycket gjort på sistonde med bilen.
Dels har tiden lagts på annat, dels har jag varit lite osäker på hur jag ska göra.
Dessutom har jag väntat på material.

Golf 4 styrväxel:

Bild

Tja, ok. Själva golfen satt kvar runt :wink:

Dock verkar den bli allderles för bred, så jag får nog hitta på något annat.

Jag plockade isär en annan, likadan styrväxel för att se om det skulle gå att korta den:

Bild

Men det verkar inte lätt. Man skulle ju behöva flytta mittendelen till hydrauliken (den med vitt i mitten som sitter på själva kuggstången)
Den får man nog svarva loss i så fall, den verkar vara pressad fast. Det är nog högst tveksamt om man lyckas med något sådant utan att skada själva stången, med läckagerisk som följd.

Det är nog helt enkelt enklare att hitta något annat, eller ev. bygga en liknande lösning som på bilden Daniel lade upp.

Smidys bild såg ju riktigt intressant ut annars, om man kan få en sådan att fungera som man vill?
VW kör nästan bara med elservo styrväxlar nu för tiden, men de tror jag är svåra att använda. Styrs med div. can buss signaler från andra styrdon osv.
De är även för höga för att kunna använda med motorn rättvänd.

De första stapplande stegen mot en ny balk:

Bild

En till sak kan jag slänga upp, fick tag i en lite värre generator (180A !) som skulle vara oljud i.

Lyckades pilla isär den, och kollade kol och lager etc. utan att kunna hitta något fel:

Bild

Däremot är bla. rotorn lackad i någon plast el. dyl. som hade släppt lite här och där.
Bla. kunde man ana att den legat och nött mot lagerhållaren fram.

Blev till att sätta ihop igen, men har inte blivit av att montera ännu.

Ps. finns lite golf 4 grejer om någon är intresserad. De flesta reglage och brytare, fräsch baklucka, komplett med kablage och allt. Climatronic, allt som sitter i kupén.(även kablage,om någon är sugen på att ge sig på en konvertering) Pedalställ, bromsservo och cyl. Rattstång. Tja, styrväxeln kan väl också vara tillsalu. Finns även motor (AKL) och låda med kablage, instrumet, stöldskydd etc. Men dem har jag nog tänkt behålla.. 12900mil.
Pm:a om det finns intresse av något.
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av MagnusS »

Om du behöver kuggstång med infästningar nära varandra så finns denna modellen på 90-tals Saabar och Oplar.




Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

vilken svart är det på golfen? metallic?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jag har sett de där på någon opel, men då får man kolla Saab också.
Antar att det är 900/93 det gäller då?

Golfen är grönmetallic.
Har inte färgkod, men det kan nog gå att fixa.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

ajdå,, jag som är färgblind,, det är sant ;)
Hursom jag trodde bilen var svart metallic och en kompis har en golf 4 med lite rostig skufflucka.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Re: Sv: Heavy metal bmw:n

Inlägg av biomech »

j björk skrev: Antar att det är 900/93 det gäller då?
Jäpp... Vectra A i Saabklänning.
Kadett E, Vectra A, Calibra, Astra F har även dem den styrväxeln.


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jaha, det kanske börjar bli dags att uppdatera lite?

Jag verkar ha missat att fota en del av balkens framväxande, men lite finns iaf:

Bild

Lite förstärkningar har börjat komma på plats.

Börjat med länkarmar:

Bild

Bild

Bild

Provmontering på bilen, det är först nu som jag vågat skruva isär bilen. (idag)
Problemet är att jag måste åt lyften hela tiden, men nu hoppas jag att jag har tillräckligt med tid för att få den flyttbar igen.

Bild

Bild

Det var några rör och slangar som kom ivägen, men annars gick det rätt bra.

Dock gör konstruktionen med bakflyttad spindelled att styrvinkeln blir begränsad i alla fall :(
(hjulet hamnar längre in i framkant när man svänger)

Här är det emot innerskärm och balk:

Bild

Det är en förbättring mot förut, men mer hade nog inte gjort något..
Mer spacer hjälper nog en del, och även om jag justerar ner cambern.

Bakåt till är det däremot nog inga problem:

Bild

Nu är det styrarmen som begränsar, men får jag bygga om den blir det nog skillnad.
Ja, och skärmen då förstås.. De lär jag få bygga om skulle jag tro.

Nu har jag rätt mycket camber:

Bild

Jag byggde framvagnen nästan 4cm bredare per sida har jag för mig.

Styrväxel behöver jag ju också, när golfväxeln gick bort provar jag en sådan här istället:

Bild

Bild

Alltså från en saab 900, om ni inte kände igen den :wink:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jaha, här var det dött..

Det har visst gått sådär med fotodokumentationen nu också ser jag, blir lätt så när mobilen får funka både som radio och kamera..

Efter mycket om och men, det här går ju inte osv. så sitter styrväxeln på plats.
Jag har inte gjort färdigt fästena ännu riktigt, ville prova ut att det fungerar ordentligt först.

Och inte fanns det mycket till bilder, men här ser man väl lite:

Bild

Jag har knölat upp den så högt det går.
Om man bygger om tråget lite så det inte sticker ner alls nedanför blockanten, och sätter dit en försänkt skruv så kan det nog gå fritt.

Bild

Ändå sticker den ner lite mycket som ni ser :doh:

Men det här får väl funka.
Med en 3-4mm tjock hasplåt med lite urtag för damasker och huset vid pinjongen på styrväxeln så blir det nog inte mycket kvar som sticker ner.

Lite testande med en enklare modell av styrled:

Bild

Jag sparade lite saab:

Bild

Jag svarvade rent dem och monterade den ena där jag tyckte verkade lämpligt:

Bild

Dock geck det åt skogen när jag fick ihop det med saab styrled:

Bild

Den tog så mycket plats att den tog i fälgen när man svängde.

Ett försök med golf 4 styrleder fick bättre resultat:

Bild

Dock med nya problem..

Bild

Att klämförbandet tar i länkarmen kan man ana på första bilden, på andra ser man att det också tar i skruven.

Har även exprementerat lite med uniballs som inre leder:

Bild

Men hade visst inte mer bilder på det.
I nuläget verkar det troligast att det blir så, och att svarva egna styrstag från solitt ämne.
Tips på material kunde för all del vara intressant, men i vilket fall är det nog lite lurigt att hitta något nu :whistle:

God jul förresten :wink:
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Heggen »

God Jul! :D
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel-635 »

Följer med spänning, det ska bli intressant att se hur detta blir !

Antar att du kommer att byta ut krängningshämmaren fram med nu då ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av x6rs »

Från motorn till torrsumpstanken, kör du med avlurar eller slang och vilken typ isåfall? har rör som är 19mm invändigt som jag tänkte använda och slang i ändarna, hur gjorde du?
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av x6rs »

Får tacka ipads stavning för avlurar hehe ska stå rör egentligen
0708960667
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av MagnusS »

Följer med stort intresse som vanligt, Kul att du testar med Saabstyrväxeln.
Skriv svar