Volvo S70 dragrace Edition

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Treadstone
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo S70 dragrace Edition

Inlägg av Treadstone »

Finns en riktigt bra firma här i Borås som gör det :) Deras största ugn var 16 meter!!!! Den jag körde min bil i var 3x8 meter.

Mvh Mackan
Treadstone Performance
Speeding.nu
Användarvisningsbild
Treadstone
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Treadstone »

Har tyvärr inte hänt så mycket som man velat det sista med bilen men har vart en sväng i pulverlacken igen och lackat fram & bakvagns detaljer

Bild

Var även en sväng idag till galvning och lämnade alla bultar så dem blir fräscha när jag skall skruva ihop allt igen.

Fick även mina JE kolvar och ARP bultar till motorn igår, tack Tomas på Ultra för snabb leverans!

Största dilemmat som råder just nu är att hitta en coilover sats till bilen anpassat för dragracing, nån som har tips där mottager jag detta tacksamt.
Känns som man ringt runt och pratat med dem flesta utan framgång där.

Mvh Mackan
Treadstone Performance
Speeding.nu
Tavi
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Tavi »

Prata med woken björn .han vet väll om något om fwd bilar.
Eller om han vet något bra företag som har.
//Johan
Användarvisningsbild
Treadstone
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Treadstone »

Har redan kontaktat honom så han kommer säkert med värdefull info när han hinner svara :)

Mvh Mackan
Treadstone Performance
Speeding.nu
Användarvisningsbild
Treadstone
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Treadstone »

Vart lite dålig med uppdatering men har legat i för att få bilen klar tills på Fredag då den äntligen skall på lackering.

Fixat det sista med pedalstället och fick skära ur golvet för att få till detta på ett bra sätt. Pedalställ tänkte man hur svårt kan det va....... mycket visade det sig!!

Fick även dem nya kammarna från England och dem ser otroligt fina ut, hoppas bara det funkar bra till maskin med det lyftet och durationen :)

Kommer en uppdatering på söndag när bilen rullar ur lackboxen.... matt vit blir färgen var tanken.

Mvh Mackan
Treadstone Performance
Speeding.nu
Daniel 850
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

hur vassa blir kammarna? duration / lyft

de går åka ganska vassa så de funkar bra!

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
Treadstone
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Treadstone »

288 i duration och 12mm lyft så dem skall nog lira rätt vettigt.

Mvh Mackan
Treadstone Performance
Speeding.nu
Daniel 850
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

ja de kommer funka fint! lite styggare insugskam brukar ja sätta i riktigt stygga maskiner

är durationen mätt vid 0 spel?

//Wigge
Tobbe L
För lite laddtryck

Inlägg av Tobbe L »

Lite nyfiken på varför du väljer så vassa kammar?blir tufft för fjädrarnas livslängd,Melin åkte med 10,7 .280 o han hadde effekt till 9000 utan att dala, blir ingen skillnad m ännu mera lyft ,bara sämre register o mera slitage. Blir ett coolt bygge detta!
Användarvisningsbild
Treadstone
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Treadstone »

Det är en jäkla skillnad på storlek av turboaggregat mot melins bil till att börja med, plus en massa annat med för den delen Den kammen han åkte var en snäll kam som man kan åka på gata med.
Jag kommer inte åka till vardags med bilen utan den kommer enbart rulla på tävling så fjädrarnas livslängd är nog inga problem.
Launch och sen skrota en drivaxel och ev låda tar inte många sec sen kan man slå av motorn och knuffa bilen av startplattan :)

Min motor byggs enbart för toppeffekt och register mellan kanske 6500-10.000 varv under där kommer det inte hända mycket eftersom bilen inte kommer att användas där.

Mvh Mackan
Treadstone Performance
Speeding.nu
Daniel 850
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

Tobbe L skrev:Lite nyfiken på varför du väljer så vassa kammar?blir tufft för fjädrarnas livslängd,Melin åkte med 10,7 .280 o han hadde effekt till 9000 utan att dala, blir ingen skillnad m ännu mera lyft ,bara sämre register o mera slitage. Blir ett coolt bygge detta!
hade melin kört med vassare kammar med mer lyft hade de ökat verkningsgraden så den hade gett samma effekt vid mindre tryck och möjligheten att nå ännu mer effekt hade ökat:) sen vet du inte hur mycket man rampade upp laddtrycket på varv får att få den att hålla i till 9000

Mvh Wigge
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Blir bra det där. Kan man kolla lite mat nyttig info inför mitt bygge med bilen. Varför inte köra med awd? Men tänkte på det där med lådorna. Det verkar som dom flesta använder Vag lådor. Finns ju addapter att köpa.
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck

Inlägg av -TLM- »

Fint bygge du gör!

Tycker du skall se över lådan och bygga bilen efter en annan låda! Jag delar garage med Björn och enligt honom gillar inte synkringarna i Volvolådorna höga varvtal.. Björn varvade runt 9000rpm, och har väl rasat uppskattningsvis 30 lådor genom åren.
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an! ;)
Användarvisningsbild
Treadstone
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Treadstone »

Jo att lådan är den svaga länken är jag med på, får ser över alternativen och vad som går att hitta på.

Mvh Mackan
Treadstone Performance
Speeding.nu
Användarvisningsbild
Treadstone
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Treadstone »

Efter ha hämtat mig efter helgen som vart och fått sova ikapp dem timmarna man missade kommer nu här en historia som jag är glad att kunna berätta då jag fortfarande lever :)

Börjar på Fredag morgon då jag ger mig iväg och lastar bilen på en av västsveriges sämsta biltransport jag lyckats hyra, såklart har stormen Sven gjort sitt allra bästa natten till Fredag för att hindra min resväg från Borås till Finspång där bilen skall lackas. Här pratar vi 30mil enkel resa i fullständigt kaos. Får lastat skiten och tar mig till Ulricehamn där det börjar att strula, kom 3 mil utan problem så nått får man vara glad över! Väl i Ulricehamn har ett 100 tal bilar kört fast efter som vägverget inte plogat trots att jag betalar skatt varenda månad?? Står still i köer där ca 2.5timmar innan jag blir förbannad och får en bra ide (trodde jag då) att jag tar lite småvägar istället för motorvägen. Detta med släp och som sagt snökaos. Kommer av motorvägen och letar mig in på småvägar som skall ta mig till falköping istället. Gick skitbra till en början då jag nästan var helt ensam på vägen, kanske inte så konstigt då det låg ca 2dm snö som ingen hade kört upp. Sätter på min gps som jag litar blint på att den skall ta mig till jönköping via falköping på fina vägar...........det gör den inte den väljer en liten jävla oplogad skogsväg!!!!! Kommer en bit på denna då det helt blir stopp, har blåst in ca 1m snö så när jag stannar och kliver ur har jag snö till midjan, detta såklart på en väg som är ca 3m bred!! Glömde jag nämna att jag har släp med bil på?? Dessutom blåser det ca 30 secundmeter så det är rätt tuffa förhållanden jag måste ta mig ur bilen på och kroka av släpet och vända detta för hand, dessutom boggiesläp :) Tömmer min kropp på alla krafter jag har likt en mamma som lyfter en bil för att rädda sitt barn och får på något sätt jag än idag inte förstår vänt på släpet!!! backar ut bilen lite på en åker och får även vänt denna och kan kroka på släpet igen. Kommer ifrån skogsvägen och in i ett samhälle där dem faktist har plogat lite så här börjar det rulla på lite, håller stadiga 40km/h nu. Då ser jag något svart flyga iväg i min backspegel...... va fan var detta nu då??????? Tro fan att det var bagageluckan från bilen som satt fastskruvad med 2st m6 bultar!!!!!!!!! Då har dem skruvat upp sig pga av dem isiga vägarna som släpet studsat fram på. Tvärnit och hoppa ur bilen för att hämta skiten ca 100m bakom bilen, tänk om jag hade haft någon bakom dem kunde fan ha dött.

jaja arg som ett bi och kastar den sneda och buckliga bagageluckejävlen in i dragbilen istället och rullar vidare. lyckas ta mig till falköping och senare efter några timmar anländer jag till jönköping. Dessa 10 mil har tagit mig 6 timmar och jag är kraftigt försenad då jag skulle vart i finspång för 2 timmar sen. Nu har jag 20mil kvar på e4an som jag tycker borde vart plogat vid det här laget för jag betalr ändå min vägskatt! Men det är den såklart inte, så kryper på i stadiga 40-50km/h. Rullar trots väder och kastvindar på riktigt bra hela vägen fram till norrköping där det är dax för nästa projekt..... återigen pga av oplogade och isiga vägar så har stödjebenet på kärran skruvat upp sig och detta tappar jag med ett rejält brak bakom bilen! återigen stå på bromspelle och kasta mig ur och springa ett 100tal meter för att hämta grejer ut med vägarna igen. Förbannad som få kastar jag skiten in i bagaget på dragbilen där den äckliga bagageluckan redan ligger och skäms.

Tar mig dem 3 sista milen från norrköping till finspång på ren illvilja då jag är så trött så jag kan stå upp och sova vid det här laget. Väl framme så borjar vi hänga av dörrar och smågrejer från bilen för att förbereda inför lördagen då jag helt enkelt inte orkar mer på fredagkvällen där.

Äntligen lördag och har fått sova säkert 4 timmar innan vi är tillbaka i verkstaden igen för att börja på plåt/slip arbete innan lacken.

Bild

Börjar med att lägga igen tanklucka och antennhål

Bild
Bild
Bild

Mattar ner lacken och lite spackel på diverse bulor

Bild
Bild

Dax att välja färg :) blir mattvit som jag redan var inne på från början

Bild

grundlagret på

Bild
Bild¨

Första lagret mattvit laggt

Bild

Och här är den färdigbakad

Bild
Bild

Lördagen till ända och tillbaka för att få någon timmes sömn så skall lösdelarna målas på söndagen

Yes då är det söndag och det sista skall göras innan hemfärd igen, såklart har det börjat att snöa igen så nu ligger det ytterliggare 1-2dm ute, underbart precis vad jag var sugen på!!

Lösdelarna fixas till

Bild

Får för mig på Söndagmorron när björn lackar dörrarna att jag åker 50m ner till statiolmacken och fixar frukost till oss..... big misstake!!!
30mil i snökos redde jag ut men en jävla färd till statiolmacken slutar i katastrof!!!! Blir såklart påkörd i korsningen :(

så jag får plocka fram mina plåtkunskaper och använda favvoverktyget kofoten och börja rikta huv och skärm så hjulet kan rulla fritt :(

Bild

Får riktat det värsta och tar mig en provtur.......2dm snö på vägen plus en bil som drar jäääävligt snett och jag får kämpa med att styra imot :(
Jaha nått är ordentligt skev i framvagnen också, underbart!! Sällan har jag i vuxen ålder vart så nära till tårar och uppgivelse... men skam den som ger sig!
Tar en rejäl chansning och bonkar och slår på bilen en stund för att sedan hänga på släpet och hoppas på att jag tar mig hem igen.
Rullar sakta hemåt i liknande snökaos jag körde upp i och tar mig faktist hem utan större incidenter på ca 8 timmar.

Idag är det Tisdag och jag har typ sovit i 2dagar, trots detta är jag trött men vid liv :) Nu får bilen stå nån vecka innan jag tittar åt den igen och suget återkommer.
Dax att ta tag i skodan och få lagat den så nog finns det alltid någonting att göra när man har bilar som hobby :)

Mvh Mackan
Treadstone Performance
Speeding.nu
Skriv svar