Trasig nivåreglering bak, S124

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Trasig nivåreglering bak, S124

Inlägg av MDSE »

Köpte mig en billig S124 (W124 kombi) som tyvärr fastnat i maxhöjt läge bak. Den är jättestudsig så det måste göras någonting åt det.

Vad är det som brukar fela? Bilen har riktigt raggarstuk nu och det känns som man ska studsa av vägen. :lol:

Om man skulle vilja konvertera till traditionella stötdämpare istället, vad finns det för alternativ? Jag läste någonstans att Saab 900-dämpare skulle funka. Är det främre stötdämpare till 900OG isåfall? De ser ut att vara närmast utformade.
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Ståhl
För mycket laddtryck
Inlägg: 209
Blev medlem: tis nov 11, 2008 1:00 am
Ort: Mora

Re: Trasig nivåreglering bak, S124

Inlägg av Ståhl »

Har också en s124, dock har tidigare ägare bytt till vanliga dämpare. Vet dock ej från vilken bil. Och tagit bort allt som har med nivåregleringen att göra.
Vad jag vet av tidigare erfarenheter så är det tryckklockorna som brukar fela. Och nya sånna är inte direkt billiga.
Tror dock att jag har ett par lösa dämpare liggandes om du vill ha längd eller nå reservdelsnr. Är inte helt 100 på att det är rätt men dom följde med bilen så antar det.
Annars går det att lossa tryckslangen från dämparna och släppa ur lite olja så dom inte sitter i maxläge. Men gör det då bilen är upphissad så du slipper ha sånt överdrivet stort tryck när du öppnar.
Eller så kan du höra med mercaraggarna i öwdaln, dom vet garanterat vad som passar och vad som brukar fela.
Eller så kan du köpa min kärra för en billig peng så har du en att plocka allt du behöver ifrån. ;)
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Trasig nivåreglering bak, S124

Inlägg av Robert Markström »

Kolla så staget från krängarn till nivåventilen inte lossnat, har hänt på en bekants w210 & den blev aphög bak :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: Trasig nivåreglering bak, S124

Inlägg av Whiplash »

Ja är den i högsta läget så är det nog staget som lossnat eller knäckts, annars brukar dom oftast bli skitlåga bak
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Trasig nivåreglering bak, S124

Inlägg av MDSE »

Såg att det var tomt på olja i behållaren fram så jag tänkte försöka fylla på, lufta systemet och smörja upp staget och se vad som händer.
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Trasig nivåreglering bak, S124

Inlägg av MDSE »

Ståhl (Martin eller hur?):

Läste lite om klockorna och det var även vad Hasse Björlin (Mercagurun som hade verkstad på Täppan) trodde... Lät inte så kul alls då de verkar kosta minst 4000:- per styck. :|

Om allt annat är resultatlöst och det visar sig vara dom som pajat så lånar jag jättegärna dina dämpare och kollar. Enligt vad folk säger så är nivåregleringsfjädrarna alldeles för mjuka för att det ska bli riktigt bra med vanliga dämpare men allt är ju bättre än att ha bilen som på hoppstyltor bak. :hihi:

Bild

Kastade mig under bilen lite snabbt ute på gården och kollade på hur allt ser ut. Antar att det är det här staget som avses. Tyvärr har muttern rostat bort i stort sett så jag kunde inte ta loss den så lätt för att testa att köra regleringen manuellt utan det får isåfall göras på lyft. Ser det här riktigt ut? Här är bilen på pallbockar bak och hjulen i luften. Det ser ju väldigt rostigt och äckligt ut men allt verkar vara helt och sitta ihop. :?
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Re: Trasig nivåreglering bak, S124

Inlägg av MDSE »

Fick loss staget nu så jag tog och höjde och sänkte den manuellt och det funkar ju fint fast pumpen knackar rätt mycket i högsta läget. Buttsänkte den och lät staget vara av och nu står den helt normalt. Komforten blev nu Benz istället för 240 med kapade fjädrar och slut originaldämpare. :thumbright:

Låter det vara såhär ett par dagar och ser om det fortsätter vara bra. Kan det skada något att låta det vara maximalt nedjusterat utan stag?
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64
Skriv svar