Hillborn fuel injection system

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Hillborn fuel injection system

Inlägg av Erland Cox »

p.hedman skrev:
Erland Cox skrev:Du kan ju jaga fatt på ett gnistat turbohuvud eller få ett gnistat om du vill köra E85.

Erland
Har du koll på vad det skulle kosta om vart man kan lämna på gnistning ?
Eller har du ett :)
/Mvh Peter

Det var Trend som gjorde sånt förr, kostade runt 5000:-.
Det finns nog en hel del gnistade ute som bara ligger och samlar damm, jag hittade ett helt nytt för några år sen.
Ut med en annons och jaga, jag tror jag fick ge 3000:-

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vad ska man hålla för nivå på ett forum?
Ska det vara för nybörjare?
Ska det vara för proffs?
Ska det vara för folk som vill utvecklas eller ska det vara för folk som vill ha enkla svar på sina frågor?
Jag tycker att svaret är ganska enkelt, det finns olika avdelningar på forumet.
Jag tror att de duktiga som försvinner gör det för att dom tröttnar p.g.a. forumet ligger kvar på samma nivå och inte utvecklas.
När dom inte kan lära sig nåt nytt så finns det inte längre nån anledning att hänga kvar här längre, det blir tråkigt.
Så en öppen fråga till alla, vad vill ni lära er och hur långt vill ni gå?
Vissa kanske bara är nöjda med att konstatera att effekten går upp med mer laddtryck, vassare kam och portad topp.
Andra kanske undrar varför den gör det och det är stor skillnad.

Att hålla en gemensam standard samt lära sig hur man beräknar den är inte att såga nån vid fotknölarna.
Vill man inte ta till sig att siffror inte stämmer så är det man själv som har problem och inte den som påpekar det.
Henrik Med B20 motorn t.e.x. har gjort allt han kunnat för att få till en riktig kalibrering på sin bromsbänk och alla kan lära sig av den diskussionen.
Vad är det för kul med ett forum där ingen diskussion är tillåten utan det bara finns en gilla knapp?
Har jag fel vill jag få reda på det, jag vill lära mig hur det ska vara och jag blir glad om någon rättar mig.
Sån är dock inte Patrik W. han vill ha rätt i allt och blir skitsur om någon rättar honom.
Han blir så sur att han hyser riktig agg mot folk som kan sånt han inte förstår sig på och gör allt för att klanka på dom på forumet under förespegling att han är forumets samvete.
För helvete Patrik, väx upp. Du svarade inte på vad det var för skillnad mellan att du "rättade" en uträkning jag gjort och att jag rättade en stavning?
Jag kan stava men hittar dåligt på tangentbordet så jag slår ofta på fel knapp. Jag har ett rättstavningsprogram som varnar för det så de flesta fel hittar jag.
Om man är så data kunnig att man programmera datasprut som Jens är det väl inte för mycket begärt att han använder ett rättstavningsprogram.
Det finns väl som standard i officepaketet. Han lär sig stava bättre och det blir roligare att läsa för alla.
Det är inte mobbning utan dagens sanning och det är väl inte värre att ha ett rättstavningsprogram än att jag sitter och slår på Internet efter saker som jag inte har i huvudet.
Jag sluter gärna fred med dig Patrik men då får du som Jänkarna säger " put your money where your nmouth is".
Sluta hacka, var glad för det du kan lära dig av folk som är proffs i branschen och lär ut det du kan. Då blir du bättre hela tiden.
Bli inte sur om någon rättar dig, dom gör det inte för att sätta sig på dig och trycka ner dig som du verkar tro utan för att hjälpa dig.
Att du inte fattar det är väl ditt största problem.
Jag tycker att det är kul att hjälpa folk, jag har inget stort ego eller prestige som behöver poleras.
Jag tycker det är kul att lära ut saker till folk som vill lära sig och att det är ännu roligare att kunna lära mig nya saker själv.
Nog om detta, nu ska jag flöda en topp åt KG trimning.
Tänk att en firma som jag tidigare har jobbat åt och som är på samma marknad som mig kan samarbeta och lära varandra saker, det är väl kul?

Erland
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Fick en tokig ide om att anv ett v8 sprut och anv 4 st insprutare till toppen och 4 st rör till förgasarna !?
Om jag inte hittar ett turbo huvud dvs.
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det funkar säker alldeles utmärkt.
Porsche 928 sprut finns med justerbara bränsleutgångar, vet inte om Merca har det.
Du kan också använda 2 GLT K-Jet och köra ett i toppen och det andra i trattarna.
Det borde bli billigare för det har du antagligen redan.
Då kan du garanterat få soppa så du kan köra på E85.

Erland
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Hej anledningen till att åka 928 sprut va pga det är lite trångt i motor rummet, jag diskuterade med J.Lundin om att anv 2st huvuden också och ja jag har x-tra sådana :) , då kan jag ställa dom progressivt också :).
Tanken va att låta soppan flöda upp ur munstycket i förgasaren , då blir förgasaren som en förgasare också .
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det låter komplicerat det med förgasaren, jag hade hellre kört 8 spridare.
Det blir en grej mindre att justera.

Erland
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

I stort sett alla av de senare K-Jet har ställbara bränsledon. Det är en klar fördel att kunna finjustera varje spridare, så att dom ger lika mängd bränsle, speciell om huvudet är gnistat. Då det gäller trådgnistning av slitsarna så bör man undvika att gnista hela vägen ner mot kanten på slitsen där kolven står vid tomgång. Risken är annars stor att man får olika mängd soppa ut till varje spridare då motorn ska gå på tomgång, ett sådant bränsledon ger motorn en ojämn tomgång som man aldrig får stil på. Vanligtvis så gnistar man slitsarna till en bredd på 0,4mm hela vägen. En del har dock roat sig med att gnista slitsarna i steg med olika bredd, exempelvis Trend. Det är dock inget jag rekommenderar eftersom man då får en exponentiell bränsle kurva som är svår att matcha mot den luftkona som sprutet har, man förlorar också möjligt maxflöde på detta sätt.

Som jag påpekat tidigare så måste man vid uppgnistning av slitsarna också byta ut de munstycken som sitter under spridarutgångarna på bränsledonet och som vilar mot det membran som finns mellan donet halvor. Gör man inte detta så blir det dessa munstycken som i slutändan bromsar möjligt bränsleuttag.

Vill man köra med metanol så får man nog bredda slitsarna mer samt byta ut alla o-ringar mot dylika av fluorsilikon.
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende

Inlägg av Henrik Braun »

Hur mycket sås kan ett 4-cyl k jet flöda om man gör vad som går?

Lundin: varför ger ett kugelfischer bättre rapp än tex ett sekventiellt datasprut?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Till att börja med vill jag påpeka att det är något skumt med detta forum, min dator låser sig av och till då jag är inne och skall skriva inlägg. Sedan får jag också säkerhetskommentarer från Windows virusprogram. Det vore bra om den som har hand om forumet kollar upp så att det inte sprider en massa virus...... :wink:

Nåväl,
Flödet ur ett K-Jet beror på hur stora slitsar man har samt hur stor tryckskillnad man har över differenstrycksventilerna inne i sprutet. Jag har varit med om ett 4 cylindrigt sprut som gav så mycket som 10L/min.... :shock:

När det gäller rappare svar så beror detta på att bränslet har ett högre tryck då det lämnar spridarna, därmed får man en bättre dimma som blandar sig snabbare med luften, vilket i slutändan ger snabbare och effektivare förbränning. Det är möjligt att de senare sekventiella data spruten har bättre gång än de jag har stått och lyssnat på. Då ett Kugelfisher sprut är perfekt injusterat så brukar det låta som om motorn står och steppar i högklackat på tomgång. Jag hör direkt skillnaden mellan ett datasprut och ett Kugelfisher sprut, den dagen då jag inte hör någon skillnad mellan spruten så kommer jag att tala om det..... :lol:
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

man lär sig mycket när man läser trådarna här på avancerat. :thumbright:
tel 0707149931
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

K-jetronic tror jag inte tycker om enbart E85. Men 30 % och ngn liknande redline tillsats ska gå bra.
Just porsche grejerna börjar bli dyra. Tror att det är billigast att hitta på ngt forum som det här.

Niklas
Niklas
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Jag tror att det var 30 kg öppningstryck på kugelfischer spridarna, hur är det med K-jetronic?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

offtopic men intressant är att det inte alltid är bra med extremt finfördelad soppa i alla lägen har jag hört. bättre ibland att låta bränslet förgasas inne i förbränings rummet kanske?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det ska inte förgasas i insugningskanalen för då tar det upp en massa plats och VE sjunker.
Nånstans mellan för fin dimma och för stora droppar så att allt kan förbrännas i cylindern.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Är det så?

säg 12kg luft till 1kg bensin(varav har ca 0.71–0.77 i densitet).
Volym är det då i runda drag 10kubikmeter luft till ca 1.25l bensin
10000liter luft till 1.25liter bensin.
flytta lite decimaler, säg man lyckas fylla en 1 liters cylinder till 100%(räknar inte med bränslevolymen här)
det blir väl 0,000125liter bensin som ska in för att skapa gott vridmoment.
det är inte direkt blött i kanalen egentligen om man lyckats hålla bränslet i luften(enklare med finfördelat bränsle)

Men om vi vill undvika ångbildning i insuget(vilket stjäl plats) hur gör vi då för att finfördela det så långt det går utan att kliva över gränsen, jo man höjer soppatrycket.
Där är Kügelfisher bra.
Formel 1 bilar var det länge sedan de gick från 2.5bars tryck ;)
De har numera en begränsning på 100bar.

Om jag får tro nånting, så minskningen av VE vid ångbildning är pga ångan tar sån plats att inrusande luften stannar upp lite.(saktar in och skapar reversionspulser)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar