Är det så?
säg 12kg luft till 1kg bensin(varav har ca 0.71–0.77 i densitet).
Volym är det då i runda drag 10kubikmeter luft till ca 1.25l bensin
10000liter luft till 1.25liter bensin.
flytta lite decimaler, säg man lyckas fylla en 1 liters cylinder till 100%(räknar inte med bränslevolymen här)
det blir väl 0,000125liter bensin som ska in för att skapa gott vridmoment.
det är inte direkt blött i kanalen egentligen om man lyckats hålla bränslet i luften(enklare med finfördelat bränsle)
Men om vi vill undvika ångbildning i insuget(vilket stjäl plats) hur gör vi då för att finfördela det så långt det går utan att kliva över gränsen, jo man höjer soppatrycket.
Där är Kügelfisher bra.
Formel 1 bilar var det länge sedan de gick från 2.5bars tryck

De har numera en begränsning på 100bar.
Om jag får tro nånting, så minskningen av VE vid ångbildning är pga ångan tar sån plats att inrusande luften stannar upp lite.(saktar in och skapar reversionspulser)