Vems 3.6 problem med primary trigger

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

alfapowa
Lite mer laddtryck

Vems 3.6 problem med primary trigger

Inlägg av alfapowa »

Hej!
Jag har spenderat dagen med att konfigurera mitt vems med givare etc.
2st problem uppstod.

1/ soppapumpen startar inte på P259/ch5(standard utgången för pump)
Fick dra den på tändutgång 6 istället, då funkade det direkt. Något problem med mitt nya vems? (inköpt juni 2013 direkt från tillverkaren, inte använt sen dess)

2/ När jag drar runt motorn på starten så hostar den inte ens till, kollade om jag hade soppa.. de har jag, men kommer inget i cylindrarna.
Då började jag undersöka prim/sek trigger istället pga. att den inte ens öppnar spridarna.
När jag kollar loggen för triggers så ser jag att jag får in secondary utan problem, men primary ger inte någon signal alls!
Har kollat trådningen i systemet och mät ända fram till pinnen på ecu'n(ec36/27) mot jord. Och då har jag ca 850ohm(pendlande upp o ner ett par hundra ohm när man drar ett metallföremål framför givaren)
Testade o koppla in handsken igen och manuellt trigga givaren med mejsel som jag drog framför några ggr. inga utslag.

Vad kan vara fel med primary trigger? Går väl inte o polvända väl?(har testat o kasta om pinnarna ute vid givaren, ingen skillnad)

Har försökt kontakta Erik i Sala då han är den som bor närmast mig, men han verkar ha gått under jorden eller nått :)
Alfetta GT -75 Oo=V=oO
Ricke W
Lite mer laddtryck

Re: Vems 3.6 problem med primary trigger

Inlägg av Ricke W »

Det kan gå att polvända. På t.ex. Volvo vitmotor förekommer båda varianterna.

Men det ska fortfarande ge utslag även om man har polvänt.
alfapowa
Lite mer laddtryck

Inlägg av alfapowa »

Bifogar config:en samt loggfil på triggern(ignorera det mörka strecket, hade kabeln liggandes öppen intill en tändspole och givaren mot chassiet)

http://alfa75racing.se/v3.3_u008070-A-2 ... 57.vemscfg Config
Bild Triggerlog
Alfetta GT -75 Oo=V=oO
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tryck på knappen "validate config" då och då. Den är till höger om "LOG"-knappen.

1. Svårt att förklara men kan ju bero på andra saker. Överhuvudtaget undvik att använda P259 (svagström-utgångarna) att driva solenoider (reläer), de tål inte flyback även om en del reläer verkar ha inbyggda skydd. Använd lediga tändsteg som du gjort.

2. Du ska inte dra runt motorn och kolla om den hostar och går igång. Du ska före du över huvud taget ger den soppa kolla att du har en bra triggersignal och att du har tändningen på rätt ställe.

Jag har skickat dig en något korrigerad config fil, dra in den. File -> Upload advanced (A and B).
Slå av kamsynken till att börja med. Kolla att du får varvtal alls, blinkar lampan "Cranking on" till?

Är trigger-ingången gjord för Hall-givare eller VR? Mäter du på ingången, alltså i kontakten till givaren utan givaren inkopplad, så ska du mäta runt 4 Volt om det är för Hall-givare (den kortsluter ner mot jord) och har du runt 0 Volt eller bara lite över så är det för VR.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
alfapowa
Lite mer laddtryck

Inlägg av alfapowa »

Jag mäter 2,8 volt till primary trigger och 4,8 volt till secondary.
Kunde inte köra in din configfil, det blev "cannot validate config" när jag försökte.

Och nej, det blinkar INTE på running on
Edit: rättelse, det lyser grönt på running on när jag stängde av kamsyncen, nu ger dock inte sec. trigger något utslag på loggen istället :)

Edit igen: om jag har loggen uppe och primary trigger i handen och knackar den mot chassiet, borde jag se utslag på loggen då?(för att den mäter metall framför sig precis som tänderna) eller måste det ske snabbare?
Alfetta GT -75 Oo=V=oO
alfapowa
Lite mer laddtryck

Inlägg av alfapowa »

Har nu vart i garaget och kontrollerat installationen 3 ggr om, allt ser rätt ut mot givarna och jordningen.
Resistansen från primary trigger kommer ända in i boxen, ÄNDÅ fås inget utslag på loggen.

Behöver hjälp för att komma vidare känner jag.

Förresten så tappade jag anslutning vid ett tillfälle idag med boxen, var direkt efter det att jag ändrade baudraten i triggerloggen till 115200, då ballade det ur och sen rebootade boxen.
Sen hade den resettat till inställningarna innan och då funka det fint igen. Tänkte bara nämna det om det är något som kan peka ut ett fel kanske.

Då detta kanske blir lite mer avancerat så skriver jag upp lite info nedan om installationen och objektet:
ECU VEMS V3.6
- EGT input: 2
- 1-wire interface: no
- Flyback: HighZ-only 30V flyback
- ignition driver: 8
- Knock input channels: 2
- LCD connection: no
- MAP connection: 250kPa (6/4mm pneumatic)
- mounting-style: screws
- primary_trigger: EC36/27 VR
- PS2 connection: no
- secondary_trigger: HALL
- withSDcard: no

Kabelhärvan är egentillverkad, jag har lång erfarenhet av el samt kablage, så det är inget problem.
Har dessutom kopplat in ett VEMS till min 75 turbo tidigare. Detta skedde relativt smärtfritt, var ett fel i konfigen jag behövde hjälp med bara.

Objektet som nu har fått VEMS är en Alfetta GT -75 transplanterad med 3,0 24V motor från -96 GTV.
Den skall i ett senare skede när motorn tuffar och går som den skall bestyckas med kompressor.

Tändspolarna är original bosch 3pin COP's
Spridarna är Bosch 968'or
Soppapump Bosch 048
Original VR givare under tråget mot baksidan av svänghjulet(sitter tänder där i en ring) Dock är givaren en OEM ersättnings för originalet.(60-2)
Original Hall givare mot änden på ena avgaskammen
Inte mycket annat värt o nämna.

Elschema nedan!

http://alfa75racing.se/elschema_vems-IS ... 0Block.pdf
Alfetta GT -75 Oo=V=oO
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det känns som att det sitter fel motstånd som pull-up mot +5V på primära trigger-ingången.. lätt att ändra och fixa med för mig, men svårare för dig kanske. Det är sällan jag är med om att det blir fel från fabrik, men de testar kanske med givare med starkare utsignal så de inte märker att de glömt löda dit en svagare pull-up. Jag är rädd att din givare inte genererar nog stark spänning för att det ska trigga när det är bara tomgångs-varvtal, den måste nämligen orka dra ner spänningen på ingången under noll (jord) och sen upp igen (triggar på noll-genomgången). Ett oscilloskop skulle berätta vad som händer, det brukar jag alltid ha med mig i datorväskan (finns smidiga USB-varianter).

Dra in VemsTune 2013-11-27 härifrån istället.. http://vems.hu/download/v3gui/dev/
Dom envisas med att inte släppa nya releaser fastän dom funkar bra.
Vet inte varför du inte kan dra in min config, eller så har du gjort det men inte förstått att den bara klagade på något trivialt. Att den inte kan "validate config" har jag inte hört talas om, det är nåt den alltid gör - med mer eller mindre varningar och fel-inställningar om det är nåt alls.

Att du tappar kontakten med boxen om du ändrar baudrate kan ha mer att göra med din USB-adapter än något annat.. blir inte kommunikationen felfri efter det så lär boxen säga upp bekantskapen med datorn tills du sänkt hastigheten. Man tjänar inte mycket på att köra högre hastighet ändå, 19200 brukar rapportera i 20-30 Hz vilket oftast är mer än man behöver .
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vad mäter du för spänning mellan signal och jord med givaren inkopplad? (endast tändning på, inte när du drar runt motorn)
alfapowa
Lite mer laddtryck

Inlägg av alfapowa »

Jag är duktigt på o löda, så det är inga problem i sig.
Bara du har en bra bild på vilket motstånd som skall bytas och mot vilken typ så kan jag köpa mig ett på elfa på vägen hem och ordna det :)

Ska försöka mäta spänningen mot pinnen med givaren inkopplad, kan bli svårare än sagt :)

Edit: kom åt o mäta närmast givaren, det är 0,22V med givaren inkopplad, jämfört med 2,8Volt när den inte är inkopplad.

Ska se om jag inte kan få tag på en bosch originalgivare till veven, då kan vi se om den ger bättre signal.
Alfetta GT -75 Oo=V=oO
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Då borde ingången vara korrekt, då skulle det var mer intressant att se vad som egentligen dyker upp på ingången med hjälp av oscilloskop.

Det kan ju förstås vara ett annat fel i boxen, och det är att ingången egentligen är för Hall med en svag pull-up för VR, men då skulle den troligen trigga när du drar runt motorn.
alfapowa
Lite mer laddtryck

Inlägg av alfapowa »

Det där med oscilloskop blir nog värre för mig, har inget eget. Och att köpa ett kostar skapligt med flis :)
Om det nu är så att ingången troligen är ok, då borde väl det vara givaren som kanske ska bytas ut istället?

Förresten så mätte jag avståndet till tänderna från givaren, det är ca 0,8mm dvs. rätt så lagom.

Edit: Har fått tag i en originalgivare med flyg från Italien, borde dyka upp under veckan. Ny loggning kommer då göras.
Alfetta GT -75 Oo=V=oO
alfi
För mycket laddtryck

Inlägg av alfi »

På den tiden då man åkte med haltech för en sådär 10 pr sedan, hade jag en polare som åkte alfa som också skulle åka haltech. Kommer inte ihåg vilken motor men Vet att trigerskivan var så liten ( små tänder) att det var ett väldigt problem att få någon vettig signal
alfapowa
Lite mer laddtryck

Inlägg av alfapowa »

Har nu kört in senaste vems programmet och även din config mattias.
Nu är både primär och sekundärtriggern död i loggen :doh:

Har monterat en original boschgivare för primären nu iaf.
Har dock inte tillgång till ett oscilloskop för att mäta upp sinuskurvan från givaren.

Hur göra?`(Fick svar från Erik i sala tillslut, han är på semester i thailand. Så han kan inte hjälpa till. inte nu iaf )
Alfetta GT -75 Oo=V=oO
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ett vanligt problem när man ska göra triggerlog är att man har så dålig batterispänning, att när man då drar på startmotorn dippar spänningen ner mot 6-7 Volt vilket inte räcker till och gör att styrboxen "bootar om". Nu tar inte en omstart någon tid, problemet är bara att före omstarten vad den inställd på att skicka triggerlogdata, och efter omstart är den inte det och då får du inget. Temporär lösning är ett extra batteri, eller aktivera triggerlog-läget kort efter du vridit på startnyckeln.
alfapowa
Lite mer laddtryck

Inlägg av alfapowa »

har 2st paralella 24Ah batterier kopplade i systemet och en laddare som konstant ligger och underhållsladdar.
Borde väl inte direkt vara batteriproblem då skulle man tycka? Kan testa o ha multimetern över batteriet för spänningsmätning när jag drar på starten så får man dubbelchecka spänningsnivån då.
Alfetta GT -75 Oo=V=oO
Skriv svar