Har problem med en Audi A4 1.6 AHL, började med att den brukade tjuvstanna till att nu vara helt död.
Den får ingen gnista, har prövat att byta tändspole med tillhörande tändmodul utan bättring.
Kollat varvtalssignal med dator och ohmmätt svänghjulsgivare och det är OK.
Hur funkar det med hallgivare/kamaxelgivaren på dessa? Försvinner gnistan helt om den är trasig eller blir bilen bara svårtstartad?
Andra tips angående detta? Något vanligt fel?
Gnista Audi A4 -98
Re: Gnista Audi A4 -98
Kollat bränslepumpsrelät? Vet inte hur det funkar på den Audin men ja hade så på en gammel opel ja hade en gång i tiden:)
Det är väl inte den vanligaste maskinen, kommer inte på något direkt vanligt.
Kommer inte ihåg hur det ser ut, var det fördelare på de där?
Isf. vart kollar du gnistan, vid en cyl. eller direkt från spolen?
Om du inte gjort det, kolla direkt från spolen. Det kan bli överslag i rotorn så gnistan går rakt ner i fördelaraxeln.
Det syns som en svart prick på undersidan av rotorn isf.
Generellt sett blir det bara svårstartat om den tappar G40.
Men jag har nog aldrig varit med om problem där utan felminne vad jag kan komma på.
Går bränslepumpen när du kör på starten?
Har du fortfarande kontakt med styrdonet när du kör på starten?
(det står ju att du kollat varvtalssignal med dator, men ville dubbelkolla)
Kommer inte ihåg hur det ser ut, var det fördelare på de där?
Isf. vart kollar du gnistan, vid en cyl. eller direkt från spolen?
Om du inte gjort det, kolla direkt från spolen. Det kan bli överslag i rotorn så gnistan går rakt ner i fördelaraxeln.
Det syns som en svart prick på undersidan av rotorn isf.
Generellt sett blir det bara svårstartat om den tappar G40.
Men jag har nog aldrig varit med om problem där utan felminne vad jag kan komma på.
Går bränslepumpen när du kör på starten?
Har du fortfarande kontakt med styrdonet när du kör på starten?
(det står ju att du kollat varvtalssignal med dator, men ville dubbelkolla)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Hej!
Nej det är ingen fördelare. Kollade gnistan vid tändstiftet (det är vanliga tändkablar från spolen)
Bränslepumpen går iaf till när man vrider på tändningen, har inte kollat när man kör på starten men..
Kollade med Autocom dator (likt bilprovningen) och då tappade den till kontakten med datorn när man började köra på starten men sen "hämtade" den upp kontakten. (bluetooth kopplat)
Nej det är ingen fördelare. Kollade gnistan vid tändstiftet (det är vanliga tändkablar från spolen)
Bränslepumpen går iaf till när man vrider på tändningen, har inte kollat när man kör på starten men..
Kollade med Autocom dator (likt bilprovningen) och då tappade den till kontakten med datorn när man började köra på starten men sen "hämtade" den upp kontakten. (bluetooth kopplat)
När du kollat med autocom inga felkoder? Skulle ju kunna ha med startspärr att göra men då brukar den ju starta och sedan dö.