Junis garagepill/ vägen tillbaka
Junis garagepill/ vägen tillbaka
Hej tänkte nu efter att ha smugit runt här i drygt tre år är det dags för att starta en projekt tråd.
Denna projekt tråd kommer att vara lite annorlunda mot de flesta andra. I den formen att jag dels kommer att berätta om mitt nuvarande projekt, samt även ganska mycket om min mentala hälsa där av den lite underliga rubriken.
Hoppas detta ska vara okej inom dom ramar och regler som forumet har.
Jag vill börja berätta lite om mina personliga förutsättningar.
För snart ett år sedan började nått som för mig närmast kan beskrivas som helvetet på jorden.
Jag gick som många andra nuförtiden in i väggen, om jag bara hade gjort det skulle kanske inte problemet varit så stort.
Tyvärr var allting inte så enkelt samtidigt som orken tog abrupt slut utvecklade jag en fruktansvärd panik-ångest så kraftig att jag till och med vart suecid. Tiden från nyår till mitten av sommaren kan ses som ett enda stort mörker med flera inläggningar och andra tråkigheter.
Andra halvan av året 2013 har inte varit någon trevlig historia den heller, men jag lever i alla fall får väl summera sommar, höst och vinter. syftet med att skriva om allt detta är få skriva av sig lite och på det sättet kanske kunna gå vidare och som jag själv vill kalla det "komma tillbaka"
Nog om det tåkiga för denna gång över till själva projektet.
Bilen som tar andra halvan av denna tråd är kanske inget som är så vanligt på detta forum den heller,
Bilen i fråga är en Ford Fairlane från 1963.
bilen har jag haft sedan -07 då jag med stora ambitioner rev den fullständigt de första jag gjorde för att helrenovera, som för så många andra tog suget slut precis när bilen var färdig riven den åkte ut i en lada och fick mogna tills i sommras då den åter såg dags ljus.
på ett par intensiva veckor kastades en gasser ihop av den och körning blev av nere på hotrod reunion i Strängnäs.
efter körning insåg jag att bilen behövde uppdateras reält om det skulle bli mera körning alls.
sommaren gick och så även hösten utan att nått egentligen har hänt då jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med den.
så en dag såg jag en annons på blocket som jag inte riktigt kunde släppa.
ett gammalt drag race chassi för nästan inga pengar alls självklart vart det affär och nu har operationen börjat att para ihop chassi och kaross.
Nu vill nog de flesta av er se bilder efter all text. tyvärr så kan jag inte bjuda på några just nu men de kommer inom kort jag lovar.
En liten spec på bilen som det ser ut idag.
Motor.
Block ford 302 -69 som har borrats 0.20
blocket är fyllt med en smidd stroker vev h-stakar och smidda kolvar
så slagvolymen ligger idag 345.6 cui
Topparna kommer ifrån brodix och är av modell track 1
Insuget är ett gammalt tunnel ram toppat av två st edelbrock 500er
kammen som sitter i kommer med största sannorlikhet att bytas ut då den är för tam och av hydraul typ vill ha rullkam i framtiden.
bakom denna skapelse sitter självklart en manuell 4-petad manuell top-loader (ingen handikapp anpassning här inte)
det är väl allt som är spikat för tillfället, och som sagt bilder kommer inom kort
Denna projekt tråd kommer att vara lite annorlunda mot de flesta andra. I den formen att jag dels kommer att berätta om mitt nuvarande projekt, samt även ganska mycket om min mentala hälsa där av den lite underliga rubriken.
Hoppas detta ska vara okej inom dom ramar och regler som forumet har.
Jag vill börja berätta lite om mina personliga förutsättningar.
För snart ett år sedan började nått som för mig närmast kan beskrivas som helvetet på jorden.
Jag gick som många andra nuförtiden in i väggen, om jag bara hade gjort det skulle kanske inte problemet varit så stort.
Tyvärr var allting inte så enkelt samtidigt som orken tog abrupt slut utvecklade jag en fruktansvärd panik-ångest så kraftig att jag till och med vart suecid. Tiden från nyår till mitten av sommaren kan ses som ett enda stort mörker med flera inläggningar och andra tråkigheter.
Andra halvan av året 2013 har inte varit någon trevlig historia den heller, men jag lever i alla fall får väl summera sommar, höst och vinter. syftet med att skriva om allt detta är få skriva av sig lite och på det sättet kanske kunna gå vidare och som jag själv vill kalla det "komma tillbaka"
Nog om det tåkiga för denna gång över till själva projektet.
Bilen som tar andra halvan av denna tråd är kanske inget som är så vanligt på detta forum den heller,
Bilen i fråga är en Ford Fairlane från 1963.
bilen har jag haft sedan -07 då jag med stora ambitioner rev den fullständigt de första jag gjorde för att helrenovera, som för så många andra tog suget slut precis när bilen var färdig riven den åkte ut i en lada och fick mogna tills i sommras då den åter såg dags ljus.
på ett par intensiva veckor kastades en gasser ihop av den och körning blev av nere på hotrod reunion i Strängnäs.
efter körning insåg jag att bilen behövde uppdateras reält om det skulle bli mera körning alls.
sommaren gick och så även hösten utan att nått egentligen har hänt då jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med den.
så en dag såg jag en annons på blocket som jag inte riktigt kunde släppa.
ett gammalt drag race chassi för nästan inga pengar alls självklart vart det affär och nu har operationen börjat att para ihop chassi och kaross.
Nu vill nog de flesta av er se bilder efter all text. tyvärr så kan jag inte bjuda på några just nu men de kommer inom kort jag lovar.
En liten spec på bilen som det ser ut idag.
Motor.
Block ford 302 -69 som har borrats 0.20
blocket är fyllt med en smidd stroker vev h-stakar och smidda kolvar
så slagvolymen ligger idag 345.6 cui
Topparna kommer ifrån brodix och är av modell track 1
Insuget är ett gammalt tunnel ram toppat av två st edelbrock 500er
kammen som sitter i kommer med största sannorlikhet att bytas ut då den är för tam och av hydraul typ vill ha rullkam i framtiden.
bakom denna skapelse sitter självklart en manuell 4-petad manuell top-loader (ingen handikapp anpassning här inte)
det är väl allt som är spikat för tillfället, och som sagt bilder kommer inom kort
v8 på varv e kärlek
Re: Junis garagepill/ vägen tillbaka
Ska kul att se projektet och jag har inget emot att man delar med sig av både det ena och det andra. Har en närstående som har gått igenom liknande upplevelse och för hennes del blev vägen tillbaka genom sin hobby. (hundar).
Lycka till med båda delarna och väntar på ljudfil eller videoklipp på maskinen då jag själv älskar det vassa ljudet i fords småblockare.
Lycka till med båda delarna och väntar på ljudfil eller videoklipp på maskinen då jag själv älskar det vassa ljudet i fords småblockare.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Nyfiken.
Väntar.
Strongt av dig.
Väntar.
Strongt av dig.

Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
v8 på varv e kärlek

gamla framvagen kom från en ford f-100 -55 med summit skivbromskitt (numera tillsalu om nån vill bygga gasser)

här är mitt extremt vackra försök till ett styrstag som dom flesta säker förstår fungerade det väldigt dåligt och bilen blev smått livsfarlig

såhär såg det ut när jag hade separerat karossen från chassit

dum som jag var tog jag ingen bild på nya chassit innan jag trädde på karossen men har är nya fronten

en ganska dålig bil på delar av rörhögen

chassit ska enligt uppgift från tidigare ägare ha suttit under en mopar a-body kaross men det passade riktigt skapligt för mig en då.
här syns dock det som vart mindre bra kickupen kom alldeles för långt fram så den får modifieras lite så hjulen hamnar skapligt

en dålig bonus bild på hjärtat i projektet.
motor byggde jag ihop för kanske tre år sedan och har sedan dess funkat riktig bra. har blivit uppdaterat insug varje år bara av någon konstig anleding.
v8 på varv e kärlek
Härligt att du delar med dig, Detta ska följas
- Henrik Braun
- Forumsberoende
Gött att du är på benen igen! Har vart med om en lilnande historia dock inte fullt så otäck. Nu i efterhand kan man inte begripa hur verkligheten kunde bli så skev!
Frän bil, pyssla på
Frän bil, pyssla på

1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
En uppsala grabb, kul!
Bilen ser ut att kunna bli ball. Vart håller du till någonstans?
Bilen ser ut att kunna bli ball. Vart håller du till någonstans?
//Calle
Håkan, alltid saknad, aldrig glömd!
Bruket Racing
Tack till Blenco speedshop!
Håkan, alltid saknad, aldrig glömd!
Bruket Racing
Tack till Blenco speedshop!
-
- Forumsberoende
Trevligt projekt
Jag har själv varit i väggen o vänt senaste året så jag vet vad du menar med orken va borta.Ska följas

Jag har själv varit i väggen o vänt senaste året så jag vet vad du menar med orken va borta.Ska följas

Roger (Magic T) Thomasson
tack för alla värmande kommentarer.
tyvärr har jag inte några nya updates att bjuda på viljan att skruva har tyvärr inte infunnit sig.
Kan dock meddela att en "ny" framvagn ska hämtas imorgon, förstahands valet hade självklart varit en eftermarknads endamåls enlig men det finns det definitivt inte pengar till så det får bli en opel commodore b framvagn.
nån frågade vart jag höll till och svaret på det blir ca 3mil norr om uppsala.
tyvärr har jag inte några nya updates att bjuda på viljan att skruva har tyvärr inte infunnit sig.
Kan dock meddela att en "ny" framvagn ska hämtas imorgon, förstahands valet hade självklart varit en eftermarknads endamåls enlig men det finns det definitivt inte pengar till så det får bli en opel commodore b framvagn.
nån frågade vart jag höll till och svaret på det blir ca 3mil norr om uppsala.
v8 på varv e kärlek
Följer och önskar dig all lycka med projektet.
-
- Forumsberoende
Ser trevligt ut, kul att du fått tillbaks lusten!
Hur skulle det vara med en crown vic framvagn? Verkar ju vara grymt smidiga och beprövat i staterna.
Hur skulle det vara med en crown vic framvagn? Verkar ju vara grymt smidiga och beprövat i staterna.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Følger denne 
Ser bra ut
Kurt

Ser bra ut

Kurt
Dåligt me uppdateringar här.
Har sina förklaringar har rent ut sagt mått piss på sistone ska troligen börja med en ny medicinering för att få bukt med dom värsta dipparna något som kallas litium verkar vara lite läskiga grejer då man kontinuerligt måste kontrolera blodvärderna i kroppen för att hålla koll på nivåerna i kroppen då det kan vara skadligt med för låga eller för höga värden av nått. förstod inte helt vad allt innebär än måste läsa på lite bättre om allt.
Har i alla fall hunnit med lite med forden. förra helgen hämtades en opel commodore framvagn, har tyvärr ingen bild på den ännu.
har idag fortsatt lite aktivt jobb med bilen genom att fästa upp lite rör mellan kaross och ram

Sen även en bild som visar ett av kraven för att vistelsen i garaget ens ska vara möjlig då jag har lite problem med att vara ensam,
för att dämpa dessa känslor behövas mycket musik

såg även att någon tipsade om crawn vic fram vagn och dom verkar väldigt smidiga dock alldeles för bred för min bil
Har sina förklaringar har rent ut sagt mått piss på sistone ska troligen börja med en ny medicinering för att få bukt med dom värsta dipparna något som kallas litium verkar vara lite läskiga grejer då man kontinuerligt måste kontrolera blodvärderna i kroppen för att hålla koll på nivåerna i kroppen då det kan vara skadligt med för låga eller för höga värden av nått. förstod inte helt vad allt innebär än måste läsa på lite bättre om allt.
Har i alla fall hunnit med lite med forden. förra helgen hämtades en opel commodore framvagn, har tyvärr ingen bild på den ännu.
har idag fortsatt lite aktivt jobb med bilen genom att fästa upp lite rör mellan kaross och ram

Sen även en bild som visar ett av kraven för att vistelsen i garaget ens ska vara möjlig då jag har lite problem med att vara ensam,
för att dämpa dessa känslor behövas mycket musik

såg även att någon tipsade om crawn vic fram vagn och dom verkar väldigt smidiga dock alldeles för bred för min bil
v8 på varv e kärlek