är det någon som vet något om en blå flygplansbensin
som man kör små flygplan på
jag vet att det går köra med i min vanliga bruksbil bilen
men går det att köra på i min trimmade bil typ 450 hk
är det högre oktan i det eller
om någon har lite fakta skulle det vara kul at få höra lite om det
flygplansbensin
-
- Mytoman
flygplansbensin
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Vad jag vet så drivs mindre sportflygplan typ cessna av 108octans sås. Väldigt trevligt om man vill ladda lite. Har för mig att den också är blå i färgen. Billig också eftersom andra skatteregler gäller vid flyg. Om du kan få tag på sån bensin så vill jag bara säga Grattis!
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Man kan nog fortfartande skaffa VP race soppa på 108, 112 och 114 oktan men jag tror man måste ha racing licens för att få köpa det, nästa problem är att det bara säljs i fat om 200 liter.
Det är bly i den soppan och vi ska ju vara så miljövänliga (ironi) så den är inte tillåten hur som helst numera men på gatan kan ingen säga nått.
Force
Det är bly i den soppan och vi ska ju vara så miljövänliga (ironi) så den är inte tillåten hur som helst numera men på gatan kan ingen säga nått.
Force
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
-
- Lite mer laddtryck
,,,
Har du funderat att dosera andra gejer i soppan?
går att komma upp till ca105......med 98
går att komma upp till ca105......med 98
Etanol
Hej..
det finns nåt som heter etanol oxå
en kille här i nyköping ficki uppgift att testa detta på sin volvo 940 när den bromsades..
här är siffrorna:
Bensin (98 oktan):
Max vrid: 397 Nm vid 4500 rpm och Max effekt: 288 Hk vid 5490 rpm
Etanol (E85):
Max vrid: 460 Nm vid 4500 rpm och Max effekt: 330 Hk vid 5390 rpm !
kommentar:
För att det ska fungera måste man öka soppatillförseln ganska markant. Mest det vi har laborerat med. Med större spridare (465cc) och ett ökat bränsletryck på 4 bar resulterade det i ~40% mer bränsle gentemot bensin. Hästarna bara ökade ju mer vi tillförde soppa. Vid just 4-4,5 bar ville inte bränslepumpen mera så vi nöjde oss där.
Tändningen har jag inte rört då min tändningsbox ej går att mappa. Kan tänkas få lite mer effekt med något förhöjd tändning...
mvh
Henke
det finns nåt som heter etanol oxå

en kille här i nyköping ficki uppgift att testa detta på sin volvo 940 när den bromsades..
här är siffrorna:
Bensin (98 oktan):
Max vrid: 397 Nm vid 4500 rpm och Max effekt: 288 Hk vid 5490 rpm
Etanol (E85):
Max vrid: 460 Nm vid 4500 rpm och Max effekt: 330 Hk vid 5390 rpm !
kommentar:
För att det ska fungera måste man öka soppatillförseln ganska markant. Mest det vi har laborerat med. Med större spridare (465cc) och ett ökat bränsletryck på 4 bar resulterade det i ~40% mer bränsle gentemot bensin. Hästarna bara ökade ju mer vi tillförde soppa. Vid just 4-4,5 bar ville inte bränslepumpen mera så vi nöjde oss där.
Tändningen har jag inte rört då min tändningsbox ej går att mappa. Kan tänkas få lite mer effekt med något förhöjd tändning...
mvh
Henke
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Kontakt:
Etanol
jo, etanolen ökar effekten med ca 10% i sig, beroende på att etanol innehåller syre, det är även därför man måste ändra blandningsförhållandet.Jonas CRX VTi 94 skrev:Höjde ni laddtrycket samtidigt? För vad jag har förstått så ska inte etanol i sig tillföra mer effekt mer än att den tål högre komp.
om man sedan höjjer kompet och/eller tändningen så höjjer man ju verkningsgraden på motorn, vilket ger ytterligare effekt.
Axel Wall
-
- Forumsberoende
FLYGPLANSBENSIN : normalt heter den AVGAS 100 LL ,den inneholler 0,58gr bly.....den røde supern som fantes i handelen til bil innehollt 0,12gr bly......
har brukt den avgas 100LL PÅ bil
å det virket som om vi kunne øke tenningen å virkningsgraden på motorn.i norge er den å få kjøpt,men da må en betale veiskatt i tilleg til prisen av bensinen

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel