MS2 v3.0 går ryckigt på låg last. PROBLEMET LÖST!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Re: MS2 v3.0 går ryckigt på låg last. PROBLEMET TROLIGEN LÖS

Inlägg av Performance_seeker »

- Om du har lött ihop benen 2 & 3 på Q10, så fordras det att signalen fb_inj1 är LÅG (jord) för att transistor Q9 skall aktiveras (med lite tur...).
- Om transistor Q10 får fungera som det är tänkt så skall signalen fb_inj1 vara HÖG för att transistor Q9 skall aktiveras.
Det där är troligen en programmeringssak som någon har missat, och kortslutit benen för att få rätt funktion...

Det kan vara skillnad på att bygga kort, och att förstå kort. Inte säkert att dom två alltid hänger ihop.

Om du inte får hjälp av någon expert så kan jag försöka titta närmare på det, men inte ikväll, det är läggdags för mig... :)
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Jag måste klura lite på ifall signalen ska se ut som den gör i nedre bilden med spiken efter själva pulsen. Nåt med flybacken är det iallafall. Frågan är om spiken ska vara där eller inte. Att löda ihop benen känns fel det håller jag med om men pulsen ser fin ut iallafall.

Vet iallafall att om pulsen ser ut som på övre bilden då går motorn fetare på samma duty cycle än vad den gör med pulsen med spiken.

Kan det vara så att spridarna stänger snabbare när den spiken är där? Kanske ska ta bort byglingen mellan benen. Nu får jag iallafall likadan puls på bägge utgångarna och det är nog det viktigaste för jag tror att 2cyl gått fett och 2cyl snålt pga detta fel = inte bra!
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Jag tror du är inne på rätt spår, det är fullt möjligt att spridare med icke fungerande flyback stänger något fortare, och du får något magrare blandning.

Jag tror det bästa är att försöka få kortet att fungera som konstruktören har tänkt det, och att ha fungerande flyback, det känns som chansen är större då att du skall kunna köra hem också... :)

Nej, jag tror inte spiken skall vara där. Jag vet inte var du mäter men vid den ytliga titten jag haft på kretsschemat såg jag inget som skulle generera en styrbar, negativ stängningspuls.

Men jag skall titta närmare på hur det är konstruerat, jag behöver också lära mig detaljerna om MS.
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Jag mäter direkt på spridarna. Pulsen med spiken borde vara den kretsen med fungerande flyback efter lite efterforskning på nätet.
Kan det vara så att spiken är en urladdning utav spridaren så att den stänger fortare och bilden utan spik med då ej fungerande flyback där laddar spridaren ur sig själv och på så vis hålls öppen längre?

Har köpt ny d20 zenerdiod nu iallafall och ska hem och löda i den samt ta bort mina byglingar och prova i bilen sen.
Niko Rissanen
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Om ni aldrig har sett en vuxen man dansa som en liten skolflicka av lycka så skulle ni se mig nu!!

Har satt i boxen i bilen och startat upp och efter lite mindre justeringar i mappen så går motorn som en dröm! Jämt och fint på tomgång, stabilt lambda, kunde även stänga spjället massor och fortfarande ha en stabil och fin tomgång, det har aldrig gått förut med ms. Svarar fint på gas också. Men nu måste jag ut och mappa om bränslet för det är åt helvete fel nu när motorn äntligen går som den ska!! :D Snabb mappning och sen iväg med bilen för vinterförvaring.

Felet som gäckat mig i flera år visade sig vara en lödning på Q10 där ben 2 och 3 hade kontakt. När detta fixats så såg båda spridar kretsarnas signal lika ut, båda har nu den konstiga spiken. Testade även att pwm regleringen fungerar som den ska innan boxen hamnade i bilen.
Här har ni ett praktiskt exempel på ett fel som inte syntes i stimulator men som ändå ställde till det rejält! Tur att maskin inte brunnit upp bara!!

Är helt otroligt glad nu och övertygad om att felet nu är borta och jag tror även att den skumma spiken ska vara där. Nån får gärna verifiera på sin motor med högohmiga spridare. Mät direkt på spridaren. Spiken ser exakt lika ut med en Bosch 465cc spridare som med en mototron 680cc och med två 680cc parallellt.
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Re: MS2 v3.0 går ryckigt på låg last. PROBLEMET LÖST!

Grattis!
Men jag tror det är bättre att inte ha spiken där. Spiken ser likadan ut för olika spridare, då alla har induktans i spolen.
Jag tror att processorsignalerna fb_inj1 och 2 skall dämpa spikarna genom att leda dom tillbaka till 12V med en hög processorsignal på fb_inj1 och 2, som triggar dina Q10/Q13 och Q9/Q12.
Får du igång den funktionen också så är det bara att köra hårt!

Om man läser fotnötterna verkar det dock som man i vissa fall kan strunta i dom...?

Grattis än en gång! :D
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Dom flesta transistorer har väl inbyggd flyback diod. Kan det vara den som gör att signalen ser konstig ut? Vet inte värden men det sägs väl att man ska använda externa dioder. Den inbyggda är väl mest för att rädda transistorn från haveri
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Var ute och körde en sväng och vilken skillnad!! Inga ryck och går hur fint som helst!

Skickar med en bild så ni vet vad det handlar om för bil.
Bild
Niko Rissanen
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Fin bil! :thumbright:
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Flybackpulsen är mycket viktigt för att hålla kontrollen på spridaren. Finns den inte blir stängningen väldigt slö.

Har skrivit om fenomenet för några år sedan här:
http://www.backeliten.net/Spridare/

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
MantaTIC
För mycket laddtryck

Inlägg av MantaTIC »

Precis vad jag upplevde, kanalen som inte hade fungerande flyback gick betydligt fetare på korta öppningstider än den andra.
Niko Rissanen
Skriv svar