Trigger-hjul csb
Moderator: backeliten
-
- Lite mer laddtryck
Trigger-hjul csb
Konverterar min strokade Cheva 388:a från förgasare till insprutning och ska börja fnula med triggerhjulet på vevaxeln. Har hört att 36-1 ger starkaste signalen till sprutet, är det detta jag bör välja som crank-trigger till sprutet? Tar gärna emot input om hur missing-tooth ska placeras i förhållande till tdc.
Som det ser ut idag kommer jag att välja VEMS som styrning av sprutet som kommer att hantera både bränsle och tändning, sekventiellt.
Som det ser ut idag kommer jag att välja VEMS som styrning av sprutet som kommer att hantera både bränsle och tändning, sekventiellt.
Re: Trigger-hjul csb
Om du ska köra sekvensiellt varför inte välja en msd crank trigger med 4punkter och hallgivare. Färdig stabil lösning. Du måste ju ändå dit med en kam trigger för att köra sekvensiellt.
Niko Rissanen
-
- Lite mer laddtryck
Menar du typ denna?
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /chevrolet
Den var ju inte gratis. Är det någon fördel med 4-punkters istället för ett triggerhjul?
http://www.summitracing.com/dom/parts/m ... /chevrolet
Den var ju inte gratis. Är det någon fördel med 4-punkters istället för ett triggerhjul?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Jag köpte ett ringformat triggerhjul härifrån http://trigger-wheels.com/store/contents/en-uk/d5.html. Svetsade på det på standard remskivan, tillverkade hemma ett enkelt fäste för VR-givaren, mycket enkelt alltihopa med hemverktyg.
Kolla VEMS-dokumentationen hur missing tooth skall vara i förhållande till TDC.

Kolla VEMS-dokumentationen hur missing tooth skall vara i förhållande till TDC.

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Lite mer laddtryck
Tänkte göra en likadan lösning, är detta 36 eller 62-tänders? Vilket är bäst VR eller Hall? Som jag förstår kan man köra vilken som mot triggerhjulet?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Standard Mopar fördelare konverterade jag till kamgivare, enkelt att göra hemma i källaren...med hall-givare.

- Performance_seeker
- Forumsberoende
Jag fick rådet av en som jag litar på att för vevaxeln är VR-givare att föredra, och en Hall-givare för kamgivaren.
-
- Lite mer laddtryck
Tänkte göra något liknande, iom att det är en Corvette jag har vill man behålla fördelaren även för drivning av varvräknaren. Tror att det är VR som sitter i HEI-fördelaren idag men den bör jag alltså byta ut till Hall istället?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Jag tror att Hall-givaren passar bättre som kamgivare, genom att det är långsammare förlopp och du vill bara veta vilket vevaxelvarv av de 2 möjliga som du är på. Hallgivaren håller en stabil utsignal i mitt fall hela det ena vevaxelvarvet och processorn kan läsa signalen när den vill.
VR-givare arbetar mer med flanker, och passar bättre på vevaxeln i mitt tycke då det är lätt att ta en flanksignal och logga exakt tidpunkt i processorn.
Allt bara mitt personliga tyckande, intressant är det om det finns andra synpunkter.
VR-givare arbetar mer med flanker, och passar bättre på vevaxeln i mitt tycke då det är lätt att ta en flanksignal och logga exakt tidpunkt i processorn.
Allt bara mitt personliga tyckande, intressant är det om det finns andra synpunkter.
Modernare Hall-givare från vilken europeisk "Bosch-motor" som helst klarar lätt 60-2, man kan ta en sådan givare om man vill ha Hall-signal.
Den väl använda Hall-givaren Honeywell GT1 lämpar sig inte för 60-2, men den går riktigt bra för en tand per tänd-händelse (går bra med lite fler också). Den givaren är bättre på att se tänder än gap, om man så säger, det ska alltså vara tydliga tänder och längre avstånd mellan dom än längden på tanden - annars är risken att den filtrerar bort tänderna och tappar signalen. Det är en jättebra givare när man använder den korrekt. Jag vet att t.ex Prospark (som ingen vettig människa ska köra med dagens alternativ) använder den här givaren med 30-2 (eller var det 30-1) och det är nog på håret att det inte ska fungera.
Det är inget fel på VR men kräver lite eftertanke med rätt utformning på tänderna; djup, gap och avstånd. Se speciellt på de saknade tändernas djup på ett fabriks-triggerhjul från en BMW, Opel, etc. Det är mindre djupt för att undvika översvängning av signalen. Många eftermarknads-triggerhjul ser inte ok ut.. Väldigt viktigt att man rensvarvar ytan när man monterat dom också så inte signalen oscillerar.
Den väl använda Hall-givaren Honeywell GT1 lämpar sig inte för 60-2, men den går riktigt bra för en tand per tänd-händelse (går bra med lite fler också). Den givaren är bättre på att se tänder än gap, om man så säger, det ska alltså vara tydliga tänder och längre avstånd mellan dom än längden på tanden - annars är risken att den filtrerar bort tänderna och tappar signalen. Det är en jättebra givare när man använder den korrekt. Jag vet att t.ex Prospark (som ingen vettig människa ska köra med dagens alternativ) använder den här givaren med 30-2 (eller var det 30-1) och det är nog på håret att det inte ska fungera.
Det är inget fel på VR men kräver lite eftertanke med rätt utformning på tänderna; djup, gap och avstånd. Se speciellt på de saknade tändernas djup på ett fabriks-triggerhjul från en BMW, Opel, etc. Det är mindre djupt för att undvika översvängning av signalen. Många eftermarknads-triggerhjul ser inte ok ut.. Väldigt viktigt att man rensvarvar ytan när man monterat dom också så inte signalen oscillerar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
Så här tänkte jag lösa triggerhjulet på veven.
Konkret fråga, vilket triggerhjul (36-1, 60-2) ska jag köpa och vilken givare (VR, Hall)?

Konkret fråga, vilket triggerhjul (36-1, 60-2) ska jag köpa och vilken givare (VR, Hall)?