Bygga Diesel Värmare

Tjata om vad som helst .
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Bygga Diesel Värmare

Inlägg av Bjorn C »

En dieselmotor på tomgång får man knappt upp nå temp av :/ ska möjligen vara nån gammal merca 123 motor i så fall men den har ju dragit i dig 5-10 liter innan den har kommit upp i nå temp och sen är de samma där att man skulle kyla av kylvattnet omgående om de var kopplat till nån aerotemp , kanske skulle bli lönsamt om man fick motorn att gå på spillolja tex å låta den stå å tuffa på dygnet runt typ men vilket jobb för lite värme :)

De flesta dieselmotorer idag måste man ju ha en dieselvärmaren till som hjälper till att hålla upp motortempen för att dom går så snålt och avger ingen värme från blocket typ
Vr6_mannen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

Får leta o kolla men värme kanon utan skorsten blir det inte... Men man få se vad man hittar ... lite fel årstid att leta värmare på :(
Misse
För mycket laddtryck

Inlägg av Misse »

Angående dieselmotor: Menade förstås inte att den skulle gå på tomgång :) Rejäl belastning & hyfsat varv. Med en scrubber för avgaserna så är verkningsgraden lite lite bättre än en dieselbrännare.

'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
B20 Persson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av B20 Persson »

Vi kör med denna i vårat garage på 180kvm och lutande tak med höjd 5,5m-7,5m
http://www.xtrading.se/varme/varmekanon ... -23kw.html

Har sedan en hederlig takfläkt (5 vingar och massa lampor) som trycker ner det så man får lite cirkulation på luften.
från 2-3 grader och upp till 13 på kanske 2 timmar. Skapligt bränslesnål också :thumbright:
Skortsten är byggt av spirorör som går ut genom ett "fönster"

Bör köras på mackdiesel. Vi provade eldningsolja men den va lite för tjock och den sotade eller dog hur man än ställde pumpen...
Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?

Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Hur har du tänkt belasta motorn då Nisse ?
Blir ganska dyrt om man först ska skaffa sig en motor och sen en bromsbänk för att kunna stå å belasta den för att få ut några grader varmvatten när den lät ta typ 10 L/timmen typ x 15 kr så 150 kr timmen plus motor bromsbänk aurotemp mm tja min miniräknare säger då att el är förbaskat billigt i så fall
Vr6_mannen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

Har hitta en lite cvc olje panna så det blir det i garaget:) Men nu ska man bara hitta en aerotemper .. så har man till framtidsplaner att man kan lägga golv värme slingor o köra det med pannan :) så om någon har en aerotemper så kan ni säga till
Henke1983
Lite mer laddtryck

Inlägg av Henke1983 »

Här är ganska billiga aerotemprar

http://www.tradgardsteknik.se/katalog/a ... 67-104-11/

MVH Henrik
smidy
För mycket laddtryck

Inlägg av smidy »

om det får vara lite "tattigt" så är en gammal kylare billigt och enkelt, ju större desto bättre, lastbilskylare t.ex
Vr6_mannen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

Ja det var säkert billigt :) ja jag är lite inne på bygga en själv om man inte hittar något.. Men ska ta o åka till några skrot o se om man kanske kan hitta något :)
eller som du skrev en stor kylare från något :)
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

de fungerar säkert med en gammal kopparkylare eller liknande men tänk på att den i regel har utstått kanske 100 000 mil av vibrationer och sånt och börjar bli lite försvagad och man vill inte ha 100 gradigt vatten sputande från taket om nånting går sönder

jag köpte en 2 nya aerotemprar med 230 volt fläktar med termostatstyrning och 5 hastigheter på fläkten och jag gav 12000 för allt med fästen
på 1an och 2 ans läge hörs inte fläkten ens vilket är å tänka på för man vill inte ha en dånande fläkt som stör
de negativa med aerotemprar är att vissa inklusive mig själv är känsliga mot drag och de är lätt å få jävulsk huvudvärk av de och nackspärr om man står i blåsten av fläkten därav kommer jag nog gjuta golvvärme i hela garaget i stället så får aerotempen sitta kvar om man vill chockhöja värmen av nån anledning nån gång

mvh
Vr6_mannen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

Ja jag ska åka o kolla med såna som river ner byggnads saker :) ja jo så är det alltid att stå i drag.. Tanken är att när jag ska renovera garaget så blir det golv värme slingor i platan :)
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Jag funderade ett tag på att köpa en diesel kanon... Men efter att ha varit i kompisens garage som har en enorm sådan Med skorsten. Då bestämde jag att jag inte vill elda diesel.
Istället åkte jag och köpte oljefyllt element som står på, håller cirka 3-5 grader i garaget som är dragit och cirka 70kvm.
Och när jag kommer dit så har jag en Gasol värmekanon! Som funkar alldeles utmärkt, ligger på 10kw. Dock är ju gasolen rätt dyr. Betalar 270kr för en utbytes p11. Men ventilation är väldigt viktigt! Gasolen luktar inget från min brännare förutom när tuben är i princip slut, då kan det osa lite!
Men eldar jag varannan timme så håller jag runt 12-16 grader! Och senaste tuben har räckt drygt en månad!
Och absolut inga bieffekter så som huvudvärk, svid i ögonen eller extremt torr luft som det blir med diesel eldare....
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Vr6_mannen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

Var o hämta Panna härom kvällen .. in satt o prov upp startad :) så nu letar jag efter ett expansionskärl o en aerotemper eller en fläktkonvektor :) så om någon har något beg som ligger så får ni gärna skrika till :)
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jag har en fläktkonventor som behöver lödas på nått ställe där ett rör spruckit
500 kr plus frakt
du klarar dig ju med ett pyttelitet expantionskärl om du bara ska köra konvektorelementet direkt från pannan
mvh
Vr6_mannen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

kan du fixa bild på det ? var bor du då ? ja jag köpte ett begagnad expansionskärl för bar några kronor sen hitta jag en helt ny säkerhetsventil :) ska åka till in skrot idag o se om dom har någon aerotemper eller fläktkonvektor :)
Skriv svar