Toyota Soarer - Singel konvertering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Danne^^
För mycket laddtryck

Re: Toyota Soarer - Singel konvertering

Inlägg av Danne^^ »

Så där ja, nu kom jultomten med resterande saker och han har även lämnat ännu mer paket på posten till mig :)

Fick downpipe och grenrör från Titan igår och även bränsle pump och ett stort tack till Aaron på driftmotion som efter lite samtalande skickade lite olje slangar och dekaler och skit till kraftigt rabbaterat pris :)

Sprutet är även det på ingång och det är Mattias som knåpat ihop allt som har med sprut och spridare att göra så jag betalade glatt och kommer köra exakt som han vill ha det, iom att han ska knappa skiten så är det lika bra :)

Grenrör och lite saker:

Bild

Lite mer rivet men allt är borta nu:

Bild

Tar lite tid att skruva med detta när man jobbar borta på veckorna och har ungen varje helg men det går frammåt iaf :)
Daniel Stenberg, Kalix.... 0738444292
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Ja då har det hänt lite igen, har fixat med vattenrören och rett ut allt därikring och pluggat och dragit nytt där det ska dras nytt.
Har även provmonterat turbo och grenrör men märkte då att k29an har en annan typ av t4 fläns så det blir lite fix med det men grejorna till det kommer i veckan.

Bild

Måste även dra o wg'n lite iom att placeringen av den blir inte så bra som jag vill ha det.

Har även gjort klart med olje retur och matning till turbon.

Fick ett litet paket på posten med ett Vems och lite smått och gått.

Bild

Känner att man ligger lite i framkant av bygget men ju fortare man är klar ju snabbare får man se vad den kommer leverera. Spridare och lite annat borde också dyka upp i veckan så då på söndag så är det nog stor risk att man kan göra klart allt mekaniskt i motorutrymmet och sen tar man bränsle och el.
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Har blivit en stund i garaget och då fick man lite gjort så som att: rota runt i elen och förbereda för vemset och tagit lös insuget så man får dit nya spridare och ny fuelrail.

Har även rätat och bytt turbo flänsen och kommit fram till att k29an är alldeles för stor fysiskt där jag vill ha den så nu jagar jag nån precison snurra eller ett bw s366 agg som är lite nättare och lite snabbare, så man får se vad man får tag i.
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Igår Så beställdes en ny turbo och det blev en borgwarner s366 69in 80ut. Så jag hoppas den räcker till.

Finns det intresse för en sån turbo till ruggigt bra pris nya i kartong kan ni pma.
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Sådär då var nya turbon på plats iaf och lite små saker har hänt.

Bild

Lite mer plats tycker jag :)

Bild

Måste bara ta mig i kragen och beställa dp fläns från staterna så man får nått som passar iom att det är 4,25" ut på denna eller rättare sagt är det 3" ut men v-bands flänsen är 4,25".

Stötte även på lite patrull med elen iom att bilen original bygger på två härvor så blev det enklaste att återställa allt och sen låta Mattias Sandgren som jag köpte sprutet av installera det på ett helt korrekt sätt.

Men det är dags att börja med bränslet nu och då är min tanke att låta original pumpen pumpa till en nuke catchtank med aem pumpen på insidan. Anledningen till att jag vill köra catchtank är för att soarern lider av samma problem som supran att när du har under halvtank så kan den suga tort när man far och leker.

Om nån har nån bra invändning på soppan så får ni gärna komma med era idéer.
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Så där ja, efter en massa skit så har man kunna vara i garaget en sväng då. Har knåpat med elen på bilen och det har inte varit så lätt kan jag säga! Det krävdes vilja våld och litervis med vaselin för att få igenom härvan i torpeden.

Vem fan på toyota bestämde att man kunde ha så jävla mkt skrot under panelen?! Men ajja nu är det igenom och allt är framme :)
Original härvan har jag börjat stycka upp också, och jag kan säga att det var mkt schema läsning innan jag fick det att funka i mitt huvud iaf men nu är allt på rull igen :)

Har även monterat aem pumpen och hittat plats för elen dit och allt där är som klart :)

Försökte även montera den satans jävla kl-racing skiten till fuelrail men det kan nog bli så att det blir en nuke. Kl's var bara skit rakt igenom, ej gradade kanter i hålen och grader och material kvar + att den inte var komplett med allt.

Lite original el som ska rensas.

Bild

Vems härvan på plats i bilen, man får inte upp en hand bakom allt som sitter under panelen

Bild

Bränslepump klar i armaturen

Bild

Här ska pumpen bo

Bild

Bög fuelrail satan!

Bild
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Händer inte så mkt förutom all jävla el koppling just nu men snart ska det vara klart så man får bulta ihop ännu mer :)

Har dock lejt Ajdéns mekaniska och motorsport att bygga ett bättre grenrör som ska göra allt mkt smidigar, pga att det jag hade var inte bra passform och sen känns det bättre få nått riktigt rör på bilen med grejerna där jag vill ha dom.

Väntar även på lite saker från usa som gör att man inte kan köra på så hårt just nu men dom borde dyka upp i nästa vecka hoppas jag.
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Hejsan, lite har hänt i garaget nu på senaste tiden.

Elen har kommit en bra bit på väg och borde väl snart vara klar tror jag. Det nya grenröret har kommit också, nu ska det bara coatas och sen ska den sidan monteras också :)

Har även trixat och mixtrat med fuelrail och spridare och det var ingen lätt match, höll på att skicka alla verktyg jag hade på mig i framrutan på bilen pga frustration vid montering.
Fick först byta o-ringar på spridarna så dom passade railen och sen distanserna till själva railen är för korta så jag måste svarva fram nya så man inte pressar sönder spridarna när man drar åt. Finns inga låsclips till spridarna utan railen ska pressa fast allt, så därav blir man ju lätt gråhårig vid montering.

Fuelrail och spridare på plats:

Bild

Bild

Nya grenröret:

Bild

Bild

Nytt vs Gammalt:

Bild

Sen så har garage kompisen en supra som man hjälper till på så gått det går, den ska lackas och donas med och förhoppningsvis med lite tur så ska den också få se dagsljus i sommar. Men skiten står så här just nu så man ser inte så mkt ljus i tunneln :P

Bild
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Så ännu en helg har gått och det har inte hänt så mkt men elen är snart klar som alltid när man skriver här :P .. Men nu är det bara tps´en kvar sen är allt kopplat och klart :)

Men jag har byggt om min downpipe, kortat av den och satt en ny fläns och så. Dock fick jag inte något kort på det.
Men det jobbet tackar jag våran Garage herre som vi hyr garaget av BjörnC och han ska även ha mycket tack för fina idéer och bra feedback på det vi håller på med. Kunniga personer kan man inte ha för många runt sig.

Har även coatat mitt grenrör och provmonterat med allt på så nu ska det bara dras några slangar på den sidan och sen bultas allt dit :)..

Lite mer saker har även beställts till bygget och jag känner att skiten börjar spåra ur ganska snart men hoppas att det kommer nån hejd snart :P

coatat grenrör:

Bild

Thats all for now
Användarvisningsbild
Linkan_V95R
Lite mer laddtryck

Inlägg av Linkan_V95R »

Kul att det går framåt =)
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

jo det är ju kvar en hel del men det är ju små trixet som tar sån jävla tid, men i helgen blir det långkörning så man klart lite mer.
Henkken
För mycket laddtryck

Inlägg av Henkken »

måste bara fråga som en okunnig angående twinturbo, varför singelkonvertera? vad är fördelarna med singel jämntemot twin?
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Orangebullit
För mycket laddtryck

Inlägg av Orangebullit »

Fördelen är mängden effekt som en singelturbo klarar av jämfört med original Twins. Det finns dock grymma byggen med Twin lösning också men dessa brukar vara betydligt dyrare att bygga. Sen låter JZ motorerna fantastiskt med en singel snurra:)
Bygger Renault R5 Turbo Maxi samt originalrenoverar en 242 -81
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Orangebullit förklarade det väldigt bra. Sen är det lite av ekonomiska själ, precis som Orangebullit skriver så är det massor dyrare att bygga en fin twin installation och för en novis som mig så är det betydligt enklare att bygga singel i min mening.
Danne^^
För mycket laddtryck

Inlägg av Danne^^ »

Hejsan, fick ett tips att investera i en oljekylare då 1jz tydligen skulle vara lite varmgångsbenägen på oljan redan original. Sagt och gjort, klickade hem en oljekylare 13-raders med en fläkt. Nu när man öppnade paketet så var den ganska så stor men men nånstans ska skiten rymmas iaf. :)

Oljekyl:

Bild

Oljekyl med fläkt:

Bild

så då ska jag bara skicka lite slang mått och gammla slangar med min bror så får han fara och pressa om och pressa nya där jag behöver även lite bränsle slang ska han få fixa :)
Skriv svar