Schenck vattenbänk

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Här har det hänt något............

Jag har provkört en motor i bänken :thumbright:
Nu är det så att det är en original motor med ca 140hk och 170Nm skall den ge i friskt tillstånd.
Problemet jag har nu är att motorn orkar inte varva upp mer än till 5000rpm, precis som bromsen är dimensionerad till enligt spec.
Varvar jag motorn med ingen bromsning alls så ger den ändå 16kg vid 4700rpm.
Provade att stänga vattenventilen helt och varva utan vatten så blev det 5100rpm och 16kg.

Är det för lite hk i motorn eller är det bara så att bromsen inte kan varva mer :(
Skall försöka trimma motorn lite med mer luft i insuget (hårfön/lövblås) :hey: och se om varvtalet stiger högre.
Om det är så att den inte går att varva mer måste jag dit med en planetväxel = mycket jobb.

Vad skulle man kunna använda till det?
Planetväxel som man plockar från en automatlåda och bygger om?
PG lådan har väl ca 1,8 1an vad jag kan hitta men skulle den klara av ett moment på 70-80kg?

Förslag mottages tacksamt annars får jag nog lägga ner detta...
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Jag har hunnit provgasa en motor som jag hade stående i vrån. Är bara en vanlig 2.0 med några dellortho som jag hade liggande och ett original grenrör med turbo som redan satt fast på toppen.
Ingen överladdning utan dammar bara runt luften i garaget.
Fick ett konstigt fenomen att motorn inte orkar varva mer än 5000rpm och då ger den 16kg lambda 10.8-11.2.
Kollade tändning, 30gr på ca 4000rpm. Jag hade ett Luminition system liggande så det monterades, tyvärr fast tändkurva. Provade vrida fördelaren åt olika håll vid max varv för att se om det gav något, och den verkar villa ha mer tändning, upp mot 45gr, men då vill den inte starta sedan. Fast tändkurva :thumbdown:
Kollade så kammarna stod rätt.
Tändstiften var gyllen bruna.
Fuggarna öppnade lika.
Kan det vara turbon/grenröret som håller tillbaka då jag inte laddar in till insuget?
Tryckte fast en damsugar slang på turbon och tejpade fast den på luft boxen, nu steg varvtalet med ca 300rpm.
Håller på att plocka bort turbo grenröret och sätta dig ett original grenrör och skall se om han orkar varva mer.
Enligt spec skall en sådan här motor ge 176Nm vid 4000rpm och 128hk vid 5400rpm (utan grenrör med turbo).

Mer försök kommer då jag har bytt till original grenröret
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av jacobson_se »

Hur mycket vatten matar du bromsen med när du inte kan varva mer är 5000 ?
Skulle ju kunna vara att regleringen är igensatt/feljusterad och inte kan tömma bromsen helt.
Går det lätt att snurra bromsen när inte motorn är monterad?

/Christer
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Christer: Jag har försökt både och.
Utan vatten, med vattnet på men inte belastning.

Nu tog jag bort grenrör och turbo (original till denna motortyp som är rätt små grejer) och bara körde med ett vanligt grenrör och nu orkar den mer.
22kg vid 5400rpm lambda ca 12,0, små hackade lite i motorn sen fick jag slut på soppan. :doh:
Skall tanka upp en dunk och försöka mera.

Bild

Teori:
Om man har ett gigantiskt svänghjul på en liten motor, orkar den då upp i max varv på motorn fast det tar tid?
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av jacobson_se »

Vilket håll snurrar motorn på?
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Om du står framför motorn så går den med urs.
Vad tänkte du på Christer?
Kan det vara så att en lastbils motor går åt andra hållet :shock: och därför att den inte varvar upp ??
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av jacobson_se »

Går vågen medurs när du bromsar? Enligt en bild som jag lagt på sidan 2 så ser du rotations riktning för U1 modellerna. Din broms kan ju vara ombyggd men det är nog inte troligt.
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Du är underbar Christer :thumbright: !!!
Jag står ju och kör broms " :angryfire: " åt fel håll :doh:
Uppmärksammande inte pilarna på diagramet du la in, tysk dyselexi :whistle:

Ok nu kaske jag är problemen på spåret. :hey:
Jag hade bara sett att min bänk hade en medbringare monterad i ena axeln och inget på andra sidan.
Drog även i bromsen för att se vilket håll visaren snurrade, och det visade sig att visaren går bara rätt håll oavsett vilket håll man "belastar" bromsen.
Tänkte inte närmare på det utan byggde motor fästena på vänstra sidan där medbringaren redan satt.

GÖR OM GÖR RÄTT fick helt plötsligt en innebörd!

Nu måste jag bara bygga nytt fäste på rätt sida och ny medbringare, mm.

Tack Christer för att du hjälpte mig på spåret!
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av jacobson_se »

Kan du inte flytta över den medbringaren som sitter på bromsen?
Får vi hoppas att bromsen fungerar bättre sen.
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Nu har jag byggt om och flyttat motorn till andra sidan för att ändra rotations riktningen i bromsen. Bromsen "låter" helt klar bättre och tar åt sig vattnet bättre :thumbright:
Med lite vatten och ingen bromsning orkar den bara upp i ca 5200rpm och ger då ca 22kg. Utan vatten orkar den upp i ca 6000rpm och fortfarande 22kg på skalan. Verkar som om turbindelen är tung att driva och jag måste nog ha mycket hk för att den skall orka varva ut med vatten som det verkar.
Om jag bara vrider på lite vatten genom bromsen känns den "seg" i bromsningen men om jag ger den mycket mer vatten så känns den stabilare, så den vill nog ha mycket vatten flödande genom bromsen.
Känns som om det går bättre :mrgreen:

Skall montera på ett riktigt grenrör/turbo, insprutning och några 308gr kvistar som jag har liggande.
Får se om han orkar dra upp den ännu mer i varv då.

Christer: i dina scannade papper står det något om "tomgångs" moment.
Kan du försöka ta ett bättre upplöst kort på papperen och skicka till min mail så kan jag läsa själv, det blir så suddigt på de du har lagt in i denna tråd så jag kan inte utläsa siffrorna.
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av jacobson_se »

Angående tomgångsmoment så får man nog kolla på diagrammet vad det säger. Dvs högre nedre sträcket.
Går det trögt att snurra bromsen för hand?
Du kanske måste justera regler armen så att den tömmer bromsen ordentligt.
Går det att plocka bort kåpan på framsidan? Hur ser den ut innanför?

/Christer
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Har provat i dag igen.
Nya 306gr kammar gjorde att den orkar varva mer, men jag tappade på lågvarv som beräknat.
Ställde in kammarna på: Avgas öppnar 1,8mm TDC Insug 3,0 TDC
Varvat nu 7000rpm med ca 25kg.
Har inga munstycken till gasarna så den gick väldigt fet. Var nog nere i 10AFR.
Testet var bara att se om bromsen gick att varva över 5000 och det gjorde det :thumbright:

Bromsen går väldigt lätt att vrida runt för hand då motorn är urkopplad.
Har provat justerat armen men den går i botten.
Nej jag har inte tagit lös plåten på framsidan ännu.

Måste fixa avgassystemet som nu bara tillåter kortare körningar då jag fyller hela garaget med rök :( host host Ställer man upp dörrarna så fryser man ihjäl då den är 12-14gr ute
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av gasekke »

Fasen så fränt att du fått igång bänken :thumbright:
(och att jag blev av med mina vattentankar :hihi: ) så slapp jag slåss med dem.
Erik
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av jol »

Fixa en bromsfilm så man får se underverket in action :)
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
palle
För mycket laddtryck
Inlägg: 170
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:02 am
Ort: Obbola (Umeå)

Re: Schenck vattenbänk

Inlägg av palle »

Har provkört motorn med Insprutningen nu och som sugmotor.
Fått en grundmapp så den går enkelt att starta och att den går på lite belastning, ca 16-20kg @ 5-6000rpm.
Nu monterar vi på grenrör och diverse slangar så vi kan ge asmatikern mer luft.
Kanske fram mot helgen kan vi börja belasta.

Bild

Bild

Jag har en tankevurpa som jag behöver förklaring till:
Om jag tror att motorn klarar, vi säger bara för att förklara siffrorna, 100kg i vrid. Vi mäter det på 1m ut från centrum på bromsen. Om jag nu flyttar in mätpunkten till 500mm får jag då 200kg eller 50kg ?
Jag behöver få en förklaring på detta innan jag beställer digitalvågen.
Skriv svar