hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:)))

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:)))

Inlägg av THEO »

har nämligen tänkt att ha ett extra batteri i min busbil (142an) och då kom jag till på ideen med ett 16 volt för att få mer sprutt på soppapumpar plus att tex dom flesta tändsystem ger mer och fetare gnista om man ger dom lite mer juice!!! :headbang:
har tänkt att använda en XS power vcm modul är ett ställbart relä finns hos jegs för 80 dollar typ!!!
nu till frågan behövs en special 16 volt generator eller kan man med hjälp av xs vcm få upp en vanlig 12 voltgenerator i 18-19 volt behövs för att få laddning på 16 volts batteriet?????

mvh/Jörgen :whistle:
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:))

Inlägg av Performance_seeker »

Det står att den skall jobba ihop med originalgenerator eller eftermarknadsgenerator.

Det är inte alls säkert att du får mer kräm i tändningen...om styrburken har inbyggd strömkontroll så kommer strömmen i tändspolen troligen att vara densamma vad du än lägger på för spänning. Du kan få högre tändspänning, men om tändmodulen är strömbegränsad så misstänker jag att energin i gnistan förblir densamma...eftersom energin är strömmen multiplicerad med tiden, alltså oberoende av spänningen.
Utan strömbegränsning får du mer energi och högre tändspänning i tändsystemet.

Sen kommer din bränslepump att gå hetare, och lampor kommer att börja gå sönder på löpande band.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:))

Inlägg av THEO »

tja jag skrev inte att jag hade tänkt köra 2 system ett vanligt så lampor och allt annat överlever plus ett 16 volt för att få mer kräm i pumparna!!
Men det blir nog enklare att använda en kenne bell boost-a-pump modul, den finns både för gata och för race. racevarianten ger 24volt!!!
och läser man lite på deras sida så klarar tydligen pumparna det bra på gatvarianten minns inte exakt vad den gav men det var 16-18 volt nånting!!!! klart smidigt sätt att få mer "kräm" ur ett maxat original
bränslesystem :hey:
msd har åxå en liknande mojäng men inte lika kraftig som Kenne Bell´s variant!!


det jag undrade var kan man få en vanlig standard 12 volts generator att ge 16-20 volt och överleva??
eller måste man skaffa en specialgenerator som uppenbarligen är byggd för att klara av 16 volt batterier??? :roll:

mvh/Jörgen :whistle:
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:))

Inlägg av phixit »

En vanlig generator laddar ca 14volt dvs att du inte kommer kunna ladda ditt 16V batteri fullt.
Det betyder också att om du har bra ledningar till pumparna så har du högre spänning till dom än de 12 volt du räknat med.

Det är kul å mixtra men en högflödes pump beställd från USA blir nog billigast och enklast plus att då går pumparna på den spänning dom är konstruerade för så dom lär hålla bättre.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:))

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror vilken vanlig generator som helst med extern laddregulator kan ladda 18-20 volt med bara en annan laddregulator. Vart man får tag på regulator vet jag inte, men jag har sett ställbara någonstans förut... kan de ha varit nån marin sak tro?
PVPower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: lör maj 20, 2006 11:34 am
Ort: Tällberg
Kontakt:

Re: hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:))

Inlägg av PVPower »

Hej!
Vill du ha högre spänning från generatorn så skaffa en Mr Charge regulator.
http://www.econoled.se
Grym produkt där du kan ställa nivån steglöst samt boosta spänningen i fllera steg.
M.v.h:Henrik Eliasson
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:))

Inlägg av THEO »

frejs bildelar har några olika regulatorer både externa och vanliga inbyggda som är justerbara, kostar runt 300kr!
men man kan bara komma upp till 15 volt sen e det stopp!! men XS Power har en liten finurlig mojäng VCM kallas den och med den kan man justera laddspänningen upp till 19,8 volt vilket behövs till ett 16 volts batteri fin liten sak som man monterar inne i kupen så kan man justera när man vill. den har en liten display så man ser inställt värde! den kostar utan kablar 80-90 dollar på jegs!!
men jag tror att det börjar luta mot en Kenne Bell boost a pump box om jag skulle behöva mer kräm ur pumparna!!
och om man tittar och läser lite mer ingående om dessa step-up boxarna så har dom sålt dom i rätt många år nu och pumparna klarar det bra, och Kenne Bell har rykte om sig att testa väldigt noga och ingående innan dom kommer med en massa påstående!!
finns faktiskt en del intessanta artiklar om dels soppapumpar men även om skruvkompressorer deras största pumpar 4,2 liter per varv helt sjuka grejor!!! kennebell.net är adressen om nån är nyfiken!!!
mvh/Jörgen 8)

pvpower jag kolla på den, minns att jag sett den för nån år sen men hade helt glömt bort den tack för länken!! :thumbright:
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Re: hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:))

Inlägg av r3c »

Bytte laddregulator på racebilen från 14,4 volt till 14,7 . Det gjorde faktiskt gott. allt kändes stabilare , såsom tändning spridare ect . Så det behövs nog inte så mycket .
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: hur högt/hårt kan man driva en vanlig 12 generator???:))

Inlägg av j björk »

Jag har för mig att generatorerna gav lite över 20v när man körde fullt. Det är nog inte allt för svårt att bygga en egen styrning egentligen. Regleringen sköts av spänningen till rotorlindningen (alltså genom kolen)
Men hur det håller törs jag inte svara på.
Skriv svar