Wiklunds B20 DÖD före piteå

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Wiklunds B20 DÖD före piteå

Inlägg av mattias »

Vilka mästare man är på tunea, ingen av oss tänkte sig för. 8)
Kvällens bakläxa:

- Lita inte på lambdan (var inte kalibrerad)
- Känn efter att gas-svaret är rätt även utan acc pump (var seg som sirap, tecken på mager blandning)
- Kolla stiften (var vita, magert och hett)
- Avgastemp hela vägen (vi var på fel sida av lambda 1.0)
- Lyssna på motorn (trodde vi hörde spikningar, helt rätt)

Resultat?
Tryckte packningen.

Nu blir det å andra sidan inte stressigt längre.. ;)

Här är ett par bilder från ikväll:


Hastigt ihopmekad för att köra i Piteå (vilket kommer utebli)
Bild


MSD/Holley 890 cc/min
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Det verkar som VEMS ligan från Västerbotten får sitta och hålla hand tillsammans på läktaren :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det skalman bruka säga? skynda långsamt det bruka gå fortast i längden :)

men det är lätt att säga, men svårt att följa när det bara är ett par dar kvar till piteå.

lätt att börja med för högt ladd och för mycket tändning och för snålt med soppa när man ska försöka hitta optimala mappen snabbt.

sen skulle nästan erik få mappa själv (med lite stöd bara) då det nästan bara är ägaren som vet hur den ska kännas och hur allt ska låta och hur stiften ska se ut och mätare röra sig.

hoppas att en ny packning gör motorn glad igen!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor jun 08, 2006 9:48 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Tråkigt att höra! När jag ringde Mattias lät de gå hur bra som helst förutom tryckrör som ville lossna me de är ett tecken på SNYYYYT i maskin.... (Eller för dåligt skruvade tryckrör :roll: )

MVH
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Eric kände själv att allt gått lite för fort och stressat inför Piteå och att det på sätt och vis var lika bra. Då hinner man raffinera grejerna lite grann och se till att det lirar pålitligt. När motorn är ihop igen ska vi göra en riktig genomgång på anläggningen.

Det är väl en del grejer man skulle sett över.. typ wastegaten som ventilerar fritt, kylaren som var fastsatt provisoriskt, värmeskyddet över turbinen, spjällägesgivare, bränslepump och kylfläkt styrd av sprutet, diverse grejer som skallrar och att downpipen tar i innerskärmen, ..

Annars fungerar konceptet riktigt bra!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Om man läser på listen i inlägg nr1 så hängde i stort sett allt på att lambdan inte va kalibrerad. Tråkigt att de hänger på en sån sak. =/ Men stressmek är inte bra, oftast så slutar de med nån typ av ras... =(

MVH 8)
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

vi stirrade oss blind på lambdan....
kände att det inte stämde och sa det flera flera gånger men eftersom mitt undermedvetna trodde på lambdan så blev det som det blev

helt klart skulle man tagit det lugnare och inte litat på tekniken utan lyssnat på sig själv...

Nu är det bara att ta nya tag (när man får ork) och hoppas på att det bara är packningen..stiften va knallvita och en motor me 38000mil på nacken är chansen att något mer hänt trolig
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Vad har du för kylare?
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Vi har märkt att det är mycket bättre att mappa utan acc-pump. Acc-pumpen blandar bara till det. Det fungerar ju utmärkt utan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Finnsebbe skrev:Vi har märkt att det är mycket bättre att mappa utan acc-pump. Acc-pumpen blandar bara till det. Det fungerar ju utmärkt utan.
jo det är sant!

annars så får man alldrig till grund mappen.

jag som har en motor som går bäst på lite fetare blandning även på dellast kör helt utan accpump (använder bar a spjällläges givarn till att se vad som händer bättre på data loggarna
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

St3v3 skrev:Vad har du för kylare?
tror det är från någon passat eller golf....
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

efter ett byte av toppackning och lite testkörning visar det sig att 4ans kolv är död....ryker lika fränt som i blues brothers som mange sa :lol:

de va de... på återseende
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag är fortfarande i chock, hur så många bilar kan drabbas av rappel på en och samma vecka.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Eric Wiklund skrev:efter ett byte av toppackning och lite testkörning visar det sig att 4ans kolv är död....ryker lika fränt som i blues brothers som mange sa :lol:

de va de... på återseende

det var ju negativt!!! :x



Men kom ut till "best dam garage in town" så tar vi en titt på nå nya kolvar :twisted: kvällen är ju ung! :wink:


OBS!!!!! Ta med nåra NORRLANDS GULD SIXPACK BARA SÅ LÖSER DET SIG!!!

någon B20 måste vi ju få se på strippen i morron! :lol: :checkered_waving:
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Det verkar som om allt trolldom å jäkelskap :evil: har vaknat på ett å samma ställe nämligen i Sävar byggden med omnejd Hoppas det löser sig för er grabbar ut i norrlands skogarna så man får se lite bra B20i tider Ni kommer ju i alla fall ha bra väder verkar det så det e ju en liten tröst mitt i allt elände å jäkelskap
mvh AFFE
Bild
Skriv svar