Bygga dubbla lådor.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Bygga dubbla lådor.

Inlägg av Stor_snurra »

Det har säkert avhandlats förut, försökte söka men fick inte upp något bra.

Ska hjälpa en grabb att få igenom hans traktor så tänkte höra mer er hur ni gör enklast och vilka delar jag behöver inskaffa.
Spelar det någon roll vilka M -lådor man använder? Tänker för utväxlingens skull eller räcker det med elektronisk varvregulator?
Hur bygger man enklast drivningen mellan lådorna på ingående och utgående axel?

Tacksam för vettiga svar.
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: Bygga dubbla lådor.

Inlägg av Whiplash »

Elektronisk varvtalsregulator godkänns ej. Du måste numera stansa in nummer på båda lådor och sen även göra ett intyg med utväxlingsförhållanden, hastighet på maxvarv mm mm som måste stämplas av nån bilverksstad. Testa googla då får du fram massor av epa forum mm. Grabben har tex en Volvo med en Mercadiesel i, främre lådan Merca spärrad på ettan och bakre lådan Volvo M40 med ettan,tvåan och trean. Man har använt sig av mercans hardyskiva och sen på volvolådans splines sitter centrumet från en lamell som bultats mot hardyskivan. sen så behövs en stadig ram mellan lådorna
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: Bygga dubbla lådor.

Inlägg av Stor_snurra »

Det lät ju hyfsat enkelt att genomföra.
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: Bygga dubbla lådor.

Inlägg av Whiplash »

Man kan till och med googla fram nästan färdiga intyg
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: Bygga dubbla lådor.

Inlägg av Stor_snurra »

Misstänkte det och en stämpel är ju inte så dyr på vistaprint.se :D
kopsen__
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: sön sep 02, 2012 8:53 pm
Ort: Sundsvall

Re: Bygga dubbla lådor.

Inlägg av kopsen__ »

Vad är de för a-traktor de handlar om? 2/7/940 Lättast är väl m47 som främre, m40 som bakre, m40 lamell / och en extra m47 bakre medbringare, svarva av m47 medbringarn o lamellcentrumet så de passar i varandra o svetsa ihop, bulta på hardyskivan sen på me m40;in o bygga ganska kraftig ställning imellan.
intyg som sagt ska lådnr va med, uträknad hastiget( 2/3 varvtal 1vxl under 10km/h, 2vxl 30km/h max) spärrar, regnr/ramnr/bilmodel/motormodell/ rulldiameterbakdäck/ utv lådor o bakaxel
Har intyg som ja kan mejla om du ska använda m47/m40

mvh

Går inte fifla me stämpel/ underskrift då dom ringde verkstan som skrev under de måste va verkstadschef som gör de sist ja besikta.. :P
Skriv svar