Har fått lite påtryckningar att dra igång en tråd på mitt bygge. Bilen är bes och har körts i över ett år nu men det borde väl gå att göra en byggtråd ändå? Fördelen är ju att det slipper bli allt för långa perioder utan aktivitet i garaget. Det hela började med att jag sålde förra bygget efter bara 1 enda sommar. Resonerade så här, "nu kan jag ju bygga en rod så då räcker det ju med en vinter". Jo, tjena.. tog ca 5 år innan jag fick den bes.
Grunden var en ram till en T-hot och en skrotad Amc Hornet -73. Motor, låda, bakaxel, kardan och kylare kommer från denna Amc.
Motorn är en 232 kopplad till en TF904 automatlåda. Hade väl inte bilden helt klar för mig hur bygget skulle bli men körde på ändå. Detta är lite synd då varje ändring har gjort att en massa tid gått till spillo.
Senast redigerad av thojo den mån mar 03, 2014 3:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Thomas Johansson
Gävle http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fick tag i framdelen till en A-fordsram. Dock räckte den inte ända fram till torpeden utan fick förlängas med en bit bockad plåt. Byggde även ett ramkryss i plåt. Motorfästen kan skymtas på bilderna och är också egna delar.
Thomas Johansson
Gävle http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bestämde tidigt att använda torped från A-Ford 28-29. Under resans gång har jag bytt framvagn 2ggr innan jag var nöjd.. Även bromsar har ändrats, från skivor till trummor, typ uppgradering. Fick tag i en bakdel från en T-Ford touring som skulle få bli resten av karossen. Dock krävdes den en förlänging och en rejäl uppstyvning. Försökte mig på att förlänga den själv men det slutade med att jag fick ta hjälp av Stefan Axinge i Sala för att det skulle bli bra. Dom gamla hjulhusen lades igen med plåt från taket på Amc:n, återvinning. Framdelen på ramen kapades bort och svetsades tillbaks bak som en extra kickupp för att få plats med bakfjädern från A-Ford. Efter att testat några olika varianter på upphägning av bakaxeln blev det till slut en K-link med uniballs i ena ändan och gummi i den andra. Rattstången fick bli Valiant -65.
Thomas Johansson
Gävle http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade flera ideer om framvagnen. Är faktist inne på min 3:e framaxel. Det blev till slut en -35 (tror jag) med delat v-stag från -32 och bladfjäder från A-Ford. Upphägningen blev ett delat V-stag från A-ford. Bladfjädern är fäst i v-stagen för att få ett lagomt lågt stuk. Började att plocka bort flera blad men fick sätta tillbaks alla (plus ett extra) för att få den lagomt hård. Bakre fästet till v-stagen är av egen tillverkning och uppbrotchade med konisk brotsch till rätt kona. P-ändarna är från någon tidig Cadillac och har samma gänga 11/16x18 som Ford, bara lite kraftigare. Styrsnäckan är en av de få nya delar som finns på bygget och är en replika på Vega. Bromsarna fram blev till slut trummor från en F100 -56, huvudcylindern är från Speedway och motsvarar Ford ~70-tal. Bakaxeln blev upphängd i k-länk och har fjäder från A-ford. Där fick jag plocka bort många blad för att få en lagom mjuk gång. Hade även planer på att köra med flak men det fick bara sitta på till bes för att ha något att sätta bakskärmarna på. Första modifieringen av motorn var byte till en HEI-fördelare som faktist passar direkt bara man byter drevet.
Thomas Johansson
Gävle http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Någonstans här bestämde jag mig för att rodden skulle få turbo. Hade läst om en turboladdad fordsexa med en Holley 1p (1946) och precis en sådan förgasare följde med i köpet av Amc:n. Hittade en turbo från en Saab (900 eller 9000, minns inte riktigt) och med lite rördragning satt den på plats. Den mekansiska bensinpumpen får hjälp med turbotryck på undersidan av membranet för att kunna hålla bensintrycket när turbon börjar ladda. Elsystem från Speedway monterades under tanken. Kabeldragning på rygg är inte den bästa sysslan man kan göra. Första provturerna gck hyfsade, fick labba lite med munstycken men sedan gick den lagomt bra. Ville ju inte ha för mycket tryck inför bes. Hade dock lyckats vända fästena till bladfjädern åt fel håll så fjädern bottnade direkt. Lösningen blev att ta bort bladfjädern och låna ett par coilovers tills vidare.
Thomas Johansson
Gävle http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Nice bygge, "ta det man har och gör en bil av det" byggen är bland det fränaste som finns.
Har även en fundering ang. din växelväljare, är det denna man har sett tillsalu på bl.a blocket?
Är det du som gör dessa?
Kan du i sådant fall berätta lite om den?
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Tack för det.
Jo, jag tillverkar dessa. Dom kommer komplett med allt du behöver för montering förutom en bit M8 gängstång. Det sitter kontakter för startspärr och backljus. Det går att starta både i P och N. Nu är själva mekanismen gjord i rostfritt för ännu bättre slitstyrka, resten är förzinkat. Har även fått klar en racespak med fasta lägen. Är det något annat du funderar över?
Thomas Johansson
Gävle http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter bes monterades skärmar och avgassystem av och så kördes bilen ett tag. Det hade hunnit bli hösten 2012 och de flesta eventen var över. Hann dock med att åka lite innan vintern. Klart att sonen skall få övningsköra i rodden..
Thomas Johansson
Gävle http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
När det började bli för kallt att åka rod fortsatte arbetet. Flaket åkte av och nya baklysen kom på plats. En bit avgasrör fick bli hus åt lampor från Caddy -59, ett 3:e bromsljus måste man ju ha på nya bilar
Thomas Johansson
Gävle http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var en rätt kall vinter 2012-2013 så rodden fick stå kvar i garaget mesta tiden. Fick på lite färg (Rustoleum), laddluftkylare, bränsletrycksmätare mm. Hade lite strul med bränsletillförseln och har jobbat med det en del. Börjar bli rätt bra nu, ny bensinpump gjorde susen. Plaststolarna var inget vidare att åka i, fick tag i 2 "bekväma" traktorsitsar med matchande ryggstöd. Nu klarar man etapper på över 2timmar utan problem.
Gjorde också om fästet till bladfjädern i bak.
Thomas Johansson
Gävle http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;