E34 535t "Colombia släden"Uppdate Bilder 8/10. o-ringning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Inlägg av 7aan »

Jag har gjort i ordning en bakaxel från e34 540 och enligt vissa är medbringaren större till 540 en den jag har på 535 std även fast det är samma diffhus 210.

Med lite tur har jag raggat tag i en e34 540 komplett kardan.
Har även köpt ett svänghjul som ska få sig en 765 tryckplatta och 4pucks sinter.
Någons som vet vad man ska ha för inspäningsmått på tryckplatta mot lamell för att få maximalt tryck?

Kanske Stefan vet från direktörsvagnen?
Micke Grönlund
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: E34 535t "Colombia släden" frågor ang std botten vs ladd

Inlägg av Jens.k »

7aan skrev: enligt vissa är medbringaren större till 540 en den jag har på 535 std även fast det är samma diffhus 210
Detta påstående stämmer, 540 har större medbringare mot diffen än 535.
Har båda hemma så det är verifierat. :)

Tyvärr har jag inga mått på 765 plattan
Jens Karlsson
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Inlägg av 7aan »

Jag har nog raggat tag på en 540 kardan så får man väl skarva till det på nått sett.

Det löser sig säkert!
Micke Grönlund
andy_b
Forumsberoende
Inlägg: 522
Blev medlem: fre feb 12, 2010 4:02 pm
Ort: Storvik

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Inlägg av andy_b »

byt ingående i klumpen bara
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Inlägg av 7aan »

Enligt vissa så ska det sitta nån form an shimsning bakom medbringaren som kan bli galen om
Man byter?

Har även fått hem ett enkelmasse svänghjul för att köra med 765 platta. Nån som vet vad man ska ha för uppstick på svänghjulet där sintern lägger an?
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön jun 05, 2011 10:15 pm
Ort: Pajala

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Inlägg av Jannek »

Det sitter kross/deformerings brickor i den. Byter du medbringare så måste du dra den nya lika hårt som den gamla satt.

Ju hårdare du drar den ju mer deformeras brickan och mer spänner du lagret till pinjongen. Dvs börjar diffen yla så har du spänt den för hårt :)
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Inlägg av -TLM- »

Inspänningstrycket beror ju på hur tjock din sinterlamell är. Ofta är lamellerna 8.1mm, den 6-puckade jag ska köra med är 8.5mm, 765 tryckplattan är gjord för 9.2mm lamell. Så med 8.1mm lamell ska svänghjulet försänkas 1.1mm. Lägg då till att slitytan på mitt svänghjul är 0.35mm högre än ytan för tryckplannan, så ska man svarva slitytan ska kopplingen försänkas 1.45mm.

Sen kan man ju mäta upp var tryckplattan ger som mest tryck och svarva därefter. Lycka till! :)
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an! ;)
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Inlägg av beaver6 »

Generellt verkar dom flesta svarva till ytan runt anliggningsytan så att den är 1mm lägre men jag håller med om att rätt sätt att gå till väga är att mäta peaktrycket för att sedan räkna ut hur mycket som ska svarvas bort.
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Inlägg av j björk »

Det är lite lurigt att byta medbringaren på pinjongen i bakaxeln.
Som sagt sitter det klämhylsa innanför första lagret som bestämmer lagerförspänningen, och även påverkar pinjonghöjden.
Normalt märker man upp läget på muttern i förhållande till medbringaren, och drar den till samma läge.

Nu kan du ju inte göra så, utan du måste dra tillräckligt hårt men inte för hårt.

Man borde väl kunna märka upp läget på muttern på org. medbringare, sedan lossa och dra åt och mäta momentet för att dra till märkningen.
Dit med den andra medbringaren och dra lite under, eller kanske det momentet du kom fram till
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" Ny "grov" växellåda?

Inlägg av 7aan »

Tack för bra svar.
Jag fick hem svänghjulet igår, det kommer från en gammal BMW 2500 från 77 så det va ett lätt och solid svänghjul.

Nu önskas pengar till en tryckplatta och stor sinter till grova zf 35mm kardan varg köper man en sån till bra pris tro? :D
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Inlägg av Se88e_K »

bakaxel har för 1095kr 4 puck
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Inlägg av 7aan »

Jag ska höra med Jonas va han säger om 765 och va han har för idéer.

Har nästan alla grejer till drivlinan nu det är bara tryckplatta och 4p sinter som saknas annars är
Dom delarna kompletta.

Tanken denna månad är att få hem lite grejer till grenrörs bygget så att det finns på hyllan.
Tyvärr pga ekonomi så tar det lite tid med detta projekt.
Kommer dra en rivstart när jag har det mesta av delarna och köra en veckas tokskruvande sen!
Kommer nog tyvärr bli ett sabbats år 2014 pga ekonomi samt garage brist :(

Men jag lägger långt ifrån ner!
Colombianen ska få bjuda på laddtryck en vacker dag :D
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Inlägg av turbostefan »

Synd att det blir ett sabbats år men det är ju bättre än att ge upp. Det behövs ju fler m30 turbo för att hålla stämningen uppe på vägarna! :-)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Inlägg av knotan »

vad synd att höra, hade hoppats få se den live i sommar
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: E34 535t "Colombia släden" drivlina meck!

Inlägg av 7aan »

Jo tyvärr så kan man inte spendera lika mycket nu när man blivit "vuxen" och skaffat egen lya så kostar ju det endel men jag gör så gott jag kan :D

Knotan Har du kvar jigg för att svetsa låda till m30 ;)?
Micke Grönlund
Skriv svar