Vevaxelgivare vs triggerskiva CSB

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

peter.holm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis apr 18, 2006 7:49 am

Vevaxelgivare vs triggerskiva CSB

Inlägg av peter.holm »

Ska fixera triggerhjulet (36-1) på remskivan på min Cheva 350 men blev osäker på vilken tand VR-givaren ska peka mot när motorn är i TDC. På vissa ställen står det tand 5 (Edis8?) och på andra ställen står det att den ska stå på tand 9. Kommer att köra med Vems och spolar av typen V.A.G tänkte jag. En annan fråga, försöker få tag på Vems-Emil men misstänker att adressen via vems.se inte används, någon som har kontaktuppgifter till honom?

Så tillbaka till fråga 1, tand 5:
Bild

Eller tand 9:
Bild

Peter
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vevaxelgivare vs triggerskiva CSB

Inlägg av Performance_seeker »

Eftersom ingen svarat hittills tar jag mig friheten att skriva lite...

Försökte leta upp info på vems.hu men måste nog säga att det verkade ruskigt svårt att hitta. Det kanske är en vanesak men i mitt tycke är ju nog MegaSquirts dokumentation och web-sida överlägsen VEMS.

På min V8 med MS har jag triggern på tand 4. Det spelar ingen roll i mitt fall, jag kan justera MS så att det stämmer även om jag skulle lägga triggern på tand 6, eller tand 9...det är högst troligt likadant i VEMS.

Så, om ingen expert svarar, eller du hittar tillförlitlig information...leta upp menyn med inställningsgraderna för triggern och kolla vad den säger, funkar antagligen bra på tand 5. :)
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Vevaxelgivare vs triggerskiva CSB

Inlägg av Pro-Mille »

Det ska fungera med vilket som, du ställer in i Primary Trigger Stettings, TDC After Trigger, i ditt bör det blir 50grader på femmans tand och 90grader om du kör på nians tand.
Enklast att få tag i Emil Larsson är om du addar honom på Facebook. :)
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
peter.holm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis apr 18, 2006 7:49 am

Re: Vevaxelgivare vs triggerskiva CSB

Inlägg av peter.holm »

Installerade VemsTune och började kika på detta men blir lite osäker på de olika delarna man ska ange för triggern. Har du Jimmy en mapp jag kan få sno och kika hur du satt upp din motor?

Peter
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Vevaxelgivare vs triggerskiva CSB

Inlägg av Pro-Mille »

Jag kör med 60-2 trigger men det är bara ändra det till 36-1

Här har du en loggfil på min har ingen configfile på denna dator dock.
"Höger klicka" och "spara mål som" och öppna den i Vemstune.
http://pro-mille.se/log/v3.3_u006037-13 ... 08.vemslog
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
peter.holm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis apr 18, 2006 7:49 am

Re: Vevaxelgivare vs triggerskiva CSB

Inlägg av peter.holm »

Tack Jimmy! Nu är ett Vems beställt med tillhörande härva och lite givare :lol:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Vevaxelgivare vs triggerskiva CSB

Inlägg av Pro-Mille »

:thumbright:
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
peter.holm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tis apr 18, 2006 7:49 am

Re: Vevaxelgivare vs triggerskiva CSB

Inlägg av peter.holm »

Det kanske finns fler som är intresserade av detta och Mattias tyckte jag skulle göra enligt följande:

"-När du fäster triggerskivan på svängdämparen:
Rotera motorn 90 grader före ÖD på cyl 1.
Sätt den saknade tanden på triggerhjulet mitt framför givaren."

Iom att jag använder 36-1 innebär det att det blir tand nr:9 som hamnar mitt för sensorn när motorn är i TDC.

Peter
Skriv svar