Har länge funderat på att lägga upp en garage tråd här efter att ha blivit inspirerad av alla andra trevliga trådar, så nu tog jag mig i kragen och gjorde det.
Jag har varken det värsta eller bästa men då jag går tredje året på gymnasiet så kommer man inte så långt, även fast jag har sommarjobbat på Mekonomen här i Ö-vik (spenderade nog större delen av lönen där...)
Men till bilen min. Jag köpte mig 242:an i början av året, jo visst det finns rost på den dock så känner jag att jag saknar kunskapen till att laga den på ett bra sätt, kanske blir nån lagning fram över. Gav den lite TLC, var och besiktade den i februari och fick blankt papper
Hade ju redan sagt att det skulle bli en Fk i den för det var ju "bara" och efter som att farsan hade MS i sin Camaro så skulle det ju vara hyfsat lätt också tyckte jag. Så jag köpte på mig ett MS och lödde ihop boxen, och den funkade ju bra med Stimen, letade sedan på olika annons sidor efter en B230FK och hittade en som jag tyckte priset var rimligt på och köpte den och bytte packningar och packboxar på den.
Sen är man ju tvungen att ha ventilerade bromsar fram och 1031:a, köpte fjäderben med skivor och bromsar av en som hade en 264:a med V8:a, ni har säkert sett den här på forumet. Bakaxeln fick jag tag på från en 240 Glt där allt jag skruvade bort själv fick jag, köpte även en m47:a och mellanaxel som han hade plockat bort själv

Här är B20:in nyss borttagen (såldes till Malå)

Efter en lång tid med slipning så såg det ut så här i motor rummet, måste tacka farfar extremt mycket för att han målade

Min egen byggda kabelhärva till MS:et, alla dessa vita kablar, men vi elektriker har ju ett ordspråk: Friskt kopplat hälften brunnet

Nu sitter motorn och lite små saker i.

Ville inte köra med höfläkten på vatten pumpen, farsan hade en 850 fläkt som bara låg,taget!
Fick en fläktkåpa gjord även en plåt om håller fast kylaren, MS:et styr fläkten smidigt!

Blev ÄNTLIGEN dax för uppstart och varken bränslepumpen eller tomgångsventilen funkade, efter mycket felsökande så hittade jag felet... var bara att löda dit lite bortglömda komponenter

Bygge utav avgassystem, blev 2,5" med 80mm rostfritt slutrör

Premiär turen gjord!!! Hade fått till en bra grundmapp gick lite för fett men det var ju lätt att mappa bort körde bara på ynkiga 0,3 bar det ökades sedan men bör nog ta det lungt med den glappturbon

Här valde vi att dumpa allt kylvatten på gatan, använd inte gamla slangar

Läste tråden här om provtrycking och gjorde det, intercoolern läkte ju ganska mycket, men det fixar ju vi med en vakuumpump och lite snabblim

Yay körkort!!!

Igår på väg hem från skolan bara några veckor efter jag tagit körkortet la jag i 3:an och sedan lossnade växelspaken med staget in till lådan körde till närmaste parkering, gick hem sågade av en bult och satte dit den istället, funkade mycket bra.

Köpte en Hx35:a här på forumet kommer bytas när vintern är på väg att ta slut, behöver lite mer grejer till det.
Ja... tyck till kommentera kom med tips.
Mvh Jesper