Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
ta bort luftfiltret, det ska in genom förgasaren, brukar spraya på typ 2 sek medans jag håller full gas, tänder den till på det så har du gnista och kompression (95% av fallen iaf)
vill du kolla kompression kan du bara ta bort stiften, håll tummen för hålet å kicka, kan du hålla kvar tummen utan att det pyser ut måste du riva och kolla cylindern
vill du kolla kompression kan du bara ta bort stiften, håll tummen för hålet å kicka, kan du hålla kvar tummen utan att det pyser ut måste du riva och kolla cylindern
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Sen kan du väll ställa tändningen utan att ta av svänghjulet. Svänghjulet är ju bara magneterna tändplattan innanför släpper du med ett par skruv och justerar. Mvh Lowe
Lowe Lundqvist göteborg
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Ok, då har jag koll på det med startgasen.
Så jag behöver inte ta loss det för att ställa tändningen? Det trodde jag var tvunget.
Då blir ju allt betydligt lättare, om jag inte får loss svänghjulet men måste blir det problem.
Men om jag inte får loss svänghjulet, men inte behöver så är det inget problem.
Tack!
Så jag behöver inte ta loss det för att ställa tändningen? Det trodde jag var tvunget.
Då blir ju allt betydligt lättare, om jag inte får loss svänghjulet men måste blir det problem.
Men om jag inte får loss svänghjulet, men inte behöver så är det inget problem.
Tack!
- CoolvetteC3
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån dec 31, 2012 8:46 pm
- Kontakt:
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Även om du inte behöver ta loss svänghjulet denna gång vore det väl idé att ha det klart till den gången du behöver det?
Ett gammalt tips är att du sprutar lite krypolja innanför muttern på framsidan, inga mängder, spänner avdragaren och värmer svänghjulet försiktigt en stund med en elektrisk värme pistol.
Du bör börja värma närmast centrum så att det utvidgar sig mest där, undvik att värma direkt mot någon av spolarna på insidan.
När du värmt det en stund kan du ge den uppspända bulten en lusing med en hammare, inte våldsamt men ganska ordentligt, innan du försöker spänna bulten på nytt.
Jag tycker också att det låter som skit i förgasaren, rengör den ordentligt och gör ett nytt startförsök.
Kul story och inställning till maskinen förresten, rör aldrig den patinan, nu har den en historia att berätta.
Alldeles förmånga originalmaskiner har fått nya lacker bara för att ägarna velat få dom i nyskick men det suddar samtidigt bort många års användande och gör en maskin, bil, MC eller moped, i mina ögon ganska ointressant även om det är en superlack.
Ett gammalt tips är att du sprutar lite krypolja innanför muttern på framsidan, inga mängder, spänner avdragaren och värmer svänghjulet försiktigt en stund med en elektrisk värme pistol.
Du bör börja värma närmast centrum så att det utvidgar sig mest där, undvik att värma direkt mot någon av spolarna på insidan.
När du värmt det en stund kan du ge den uppspända bulten en lusing med en hammare, inte våldsamt men ganska ordentligt, innan du försöker spänna bulten på nytt.
Jag tycker också att det låter som skit i förgasaren, rengör den ordentligt och gör ett nytt startförsök.
Kul story och inställning till maskinen förresten, rör aldrig den patinan, nu har den en historia att berätta.
Alldeles förmånga originalmaskiner har fått nya lacker bara för att ägarna velat få dom i nyskick men det suddar samtidigt bort många års användande och gör en maskin, bil, MC eller moped, i mina ögon ganska ointressant även om det är en superlack.
"Work hard, Play harder"
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Jag testade precis med startgas och fick till några knallar, den snurrade också längre efter man hade kickat.
Skulle fylla på lite bensin med då denna var slut men hade bara pyttelite. När jag skulle se om det kom bensin till förgasaren så kom det inget.
Kan vara att det är för lite bensin i tanken(någon DL) eller att den lilla ventilen har satt igen sig.
Får välta loss den och se om det rinner igenom.
Gnista är där som det ska och så.
Rengör förgasaren gör man med diesel?
När man ska ge bulten en smäll, är det från sidan då? Dvs direkt på skallen?
Skulle fylla på lite bensin med då denna var slut men hade bara pyttelite. När jag skulle se om det kom bensin till förgasaren så kom det inget.
Kan vara att det är för lite bensin i tanken(någon DL) eller att den lilla ventilen har satt igen sig.
Får välta loss den och se om det rinner igenom.
Gnista är där som det ska och så.
Rengör förgasaren gör man med diesel?
När man ska ge bulten en smäll, är det från sidan då? Dvs direkt på skallen?
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Krypolja är inte samma som 5-56 då gissar jag...?
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
5-56 är en typ av "krypolja"
rengöra förgasaren brukar jag göra med tryckluft å kanske lite t-röd, diesel används väl mest när de är rost osv man ska ha bort?
rengöra förgasaren brukar jag göra med tryckluft å kanske lite t-röd, diesel används väl mest när de är rost osv man ska ha bort?
- CoolvetteC3
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån dec 31, 2012 8:46 pm
- Kontakt:
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Jag menar typ 5-56 när jag skriver "krypolja", kan vara WD-40 eller andra rostlösare baserade på kristallolja.joens skrev:Jag testade precis med startgas och fick till några knallar, den snurrade också längre efter man hade kickat.
Skulle fylla på lite bensin med då denna var slut men hade bara pyttelite. När jag skulle se om det kom bensin till förgasaren så kom det inget.
Kan vara att det är för lite bensin i tanken(någon DL) eller att den lilla ventilen har satt igen sig.
Får välta loss den och se om det rinner igenom.
Gnista är där som det ska och så.
Rengör förgasaren gör man med diesel?
När man ska ge bulten en smäll, är det från sidan då? Dvs direkt på skallen?
Ta loss soppakranen och rengör den så att det verkligen kan rinna bensin genom den.
Förgasaren kan du lägga någon dag i diesel men det är kanske inte nödvändigt, lossa munstycken och blås med tryckluft så släpper kanske det mesta, det får du kolla så gott du kan.
När bulten till avdragaren är spänd och du har värmt svänghjulet från centrum knackar du på bultens skalle i riktning mot vevaxeln, inte våldsamt men med kraft.
"Work hard, Play harder"
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Så nu har den bensin och allt.
Kommer bensin till tändstiftet med.
Men den startar inte, när jag kickar så är det inget liv i den alls.
eller hat det det pillats på med men in gnista finns borde väl inte "kill switch" vara aktiv?
Har inte rengjort förgasaren men ska göra det. men den borde väl starta till?
Kommer bensin till tändstiftet med.
Men den startar inte, när jag kickar så är det inget liv i den alls.
eller hat det det pillats på med men in gnista finns borde väl inte "kill switch" vara aktiv?
Har inte rengjort förgasaren men ska göra det. men den borde väl starta till?
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Har nu efter lite stiltje fått för mig att börja med den igen.
Har släpat upp den i garaget och rengjort/tömt tanken så den ska få soppa som den behöver.
Ska montera på allt och se lite vad som händer.
Svänghjulet ger mig huvudvärk.
Har släpat upp den i garaget och rengjort/tömt tanken så den ska få soppa som den behöver.
Ska montera på allt och se lite vad som händer.
Svänghjulet ger mig huvudvärk.
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Har lagt några timmar på den nu och lyckats med bedriften att få bort svänghjulet.
Tog i så mycket så jag trodde jag förstört allt. . . . men borta är det och det "nya" sitter på plats.
Har grovinställt tändningen för att se om den startar och ägnade 2h under gårdagen att försöka starta den.
Den gick igång 5-10s då och då och bluddrade och smällde rätt mycket.
Fick den att gå lite ojämnt runt 30s i en vända.
Men det är liv i den, måste dock ställa in tändningen bättre och få lite mer koll på det där med förgasare och så.
Tog i så mycket så jag trodde jag förstört allt. . . . men borta är det och det "nya" sitter på plats.
Har grovinställt tändningen för att se om den startar och ägnade 2h under gårdagen att försöka starta den.
Den gick igång 5-10s då och då och bluddrade och smällde rätt mycket.
Fick den att gå lite ojämnt runt 30s i en vända.
Men det är liv i den, måste dock ställa in tändningen bättre och få lite mer koll på det där med förgasare och så.
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
hur ser gnistan ut? blå och fin?
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Just nu är den obefintlig.
Körde en runda på uppfarten och tog in den och skruvade lite.
Efter nästa kärringstopp så dog gnistan.
Ska ladda med nytt stift, lite olja till vxl och så imorgon.
Nya tag i helgen.
Gick rätt illa i början men efter 5-10 min så fanns det lite tomgång, tveksam men den fanns...
Slipade in det nya svänghjulet med, verkar sitta bra nu.
Fick till tändningen med.
Nytt stift
Slipa brytarna
Ställa i brytavståndet
Tänkte börja med det. Och ny bensin med
Körde en runda på uppfarten och tog in den och skruvade lite.
Efter nästa kärringstopp så dog gnistan.
Ska ladda med nytt stift, lite olja till vxl och så imorgon.
Nya tag i helgen.
Gick rätt illa i början men efter 5-10 min så fanns det lite tomgång, tveksam men den fanns...
Slipade in det nya svänghjulet med, verkar sitta bra nu.
Fick till tändningen med.
Nytt stift
Slipa brytarna
Ställa i brytavståndet
Tänkte börja med det. Och ny bensin med
Re: Rex Roadmaster 1952 Det bortglömda arvet .
Har gjort det mesta nu.
Hittade en dålig skarv som jag lödde och efter montering fungerar allt.
Kan berätta att svänghjulet måste av för att ställa tändningen.
Men nu går den och efter att jag kört lite och sett att allt fungerar ska jag ta tag i elen.
Ska fixa lite bilder.
Hittade en dålig skarv som jag lödde och efter montering fungerar allt.
Kan berätta att svänghjulet måste av för att ställa tändningen.
Men nu går den och efter att jag kört lite och sett att allt fungerar ska jag ta tag i elen.
Ska fixa lite bilder.