Traction control, limited slip i VEMS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Traction control, limited slip i VEMS

Inlägg av philleee »

Okej,

Ja det är inte min avsikt att skapa någon irritation, utan bara nyfiken på hur det är tänkt.

Erikk kanske kan flika in?
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Traction control, limited slip i VEMS

Inlägg av Erikk »

Knepet med att använda launchcontrollen fungerar endast om man använder Non-driven wheelspeed (framhjulen på en bakhjulsdriven bil).
Annars lär man ha hastighetsgivare på båda axlarna och jämföra skillnaden, altså wheelspeed1 - wheelspeed2, så får man ut diffen = hjulspinn.

Mäter man endast på drivande hjul så kommer varvtalet och hastighetssignalen aldrig avvika från önskat värde, om inte kopplingen slirar.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Traction control, limited slip i VEMS

Inlägg av philleee »

Tack Erik, bra förklarat:)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Sv: Traction control, limited slip i VEMS

Inlägg av Niklas Sandström »

Det man gör att man använder rpm rise rate alltså hur snabbt motorn tillåts accelerera. Med olika inställningar på varje växel.
/ Niklas Sandström
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Traction control, limited slip i VEMS

Inlägg av Erikk »

Precis.

Den möjligheten finns Ej i Vems-systemet.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Traction control, limited slip i VEMS

Inlägg av Magistern »

Erikk skrev:Precis.

Den möjligheten finns Ej i Vems-systemet.
Pratade precis med min polare som mappar och ska ställa in funktionen och han säger att det visst finns en sådan funktion i VEMS. Fråga mig inte hur det går till men det funkar ju uppenbarligen för honom. Återkommer med resultat när jag ställt in allt.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Traction control, limited slip i VEMS

Inlägg av philleee »

Spännande detta!

Ska själv köra med tc men tänkte använda mig av antingen en ABS givare eller montera en extra givare vid ett framhjul.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Re: Traction control, limited slip i VEMS

Inlägg av sniffer »

Finns det någon möjlighet att bygga om även sitt befintliga vems v3.6 för wheelspeed2. Eller va är det som gör det hela så komplext att man måste beställa wheelspeed2-funktionen vid köp?
Hittar inget om detta på vems.hu wiki nämligen. :/

För jag menar.
Så som "Magistern" visar fungerar ju inte riktigt?
För om man har en givare och det spinner redan innan 5500rpm på någon växel så skiter ju sig hela antispinn-funktionen ju. Motorn kommer skena tills nästa trappa uppnås ju. Eller vad har jag missat?

Nu är det väl inte alla bilar som löser att spinna så tidigt med tanke på turbostorlekar, spol och avsaknad av ALS-system osv. Men ändå.. Jag tror jag få problem med ALS på det och lite för tidig växling.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Skriv svar