LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

Ska jag köra med 2,5" el 3" från grenrören till kollektor?
har det betydelse ?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hänger inte med riktigt i helheten i konceptet? men 2.5" räcker väldigt långt och bevarar lite mer puls in i turbinen.

mvh jens
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

I första steget bygger jag med den turbon jag (hx55)har och framåtvända orginal pickup grenrör,
om ja kommer upp i så mycket effekt att turbon begränsar.
Så får jag bygga nästa steg med större turbo och andra grenrör om det krävs.
På sista bilden har jag testat att börja göra rör från grenrören till kollektorn med 3" rör, men då slog det mig att det kanske blir för grovt ?
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lantzen »

Tror problemet blir för mycket mottryck då det är ganska mycket avgaser!
Dom flesta i staterna åker 76 mm turbo för liknande setup!

Mvh
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

ok frågan är när mottrycket blir för stort, om det jag bygger på nu räcker till 7-800hk med orginal kam och ganska snälla varv, För att sedan uppgradera om jag vill ha mer effekt .
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lantzen »

Jag bygger liknande fast på 5,3 å med en 72 mm turbo å de är nog i underkant
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

vilken turbo bygger du med ?
slängde ut min hx55 på säljes så får vi se.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

det behövs rätt stor avgasturbin på en v8 med enkel turbo. sen kolla vad kompressorn flödar på det aktuella laddtrycket. om en turbo räcker till 800hk på en liten 2.3L motor på 2.5bar laddtryck betyder det inte att den räcker till det på en stor v8 på 0.8bar.

mvh jens
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lidenfors »

om man ska byta inriktning och gå up til 2 st turbo istället ,
kan man då dela på storleken från en enkelturbo? tex gå från en 80mm turbo till 2st 40mm
? eller vad är lämplig storlek på 2st turbosar?
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Lantzen »

Jag bygger med en holset som är 72 på kompressor och 88 mm ut
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?

Inlägg av Jens Gustavsson »

arian på inloppet avspeglar flödet i grova drag.

en 80mm turbo= 40x40xpi 3.1416= 5024kvadrat mm

två turbos som blir lika stora 5024/2 =2510mm/3.1416 x roten ur x2 = 56.5mm dim inlopp.

dubbla super hx 40 skulle nog bli bra till en 1000hk dubbel turbo ls1 v8 på 1.4bar (416hk sug effekt). jag skulle satsa på #18 avgashus till en början (köper man turbos av mig får man byta in avgashusen mot en liten slant)

då får du fint flås i avgasdelen mot en enkel turbo :thumbright: 18# x2 =36# motsvarande enkel. kommer ladda tidigt och ge låga avgastryck :thumbright:

mvh jens
Skriv svar