LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
Ska jag köra med 2,5" el 3" från grenrören till kollektor?
har det betydelse ?
har det betydelse ?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
jag hänger inte med riktigt i helheten i konceptet? men 2.5" räcker väldigt långt och bevarar lite mer puls in i turbinen.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
I första steget bygger jag med den turbon jag (hx55)har och framåtvända orginal pickup grenrör,
om ja kommer upp i så mycket effekt att turbon begränsar.
Så får jag bygga nästa steg med större turbo och andra grenrör om det krävs.
På sista bilden har jag testat att börja göra rör från grenrören till kollektorn med 3" rör, men då slog det mig att det kanske blir för grovt ?
om ja kommer upp i så mycket effekt att turbon begränsar.
Så får jag bygga nästa steg med större turbo och andra grenrör om det krävs.
På sista bilden har jag testat att börja göra rör från grenrören till kollektorn med 3" rör, men då slog det mig att det kanske blir för grovt ?
- Lantzen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 355
- Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
- Ort: Sollentuna (sthlm)
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
Tror problemet blir för mycket mottryck då det är ganska mycket avgaser!
Dom flesta i staterna åker 76 mm turbo för liknande setup!
Mvh
Dom flesta i staterna åker 76 mm turbo för liknande setup!
Mvh
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
ok frågan är när mottrycket blir för stort, om det jag bygger på nu räcker till 7-800hk med orginal kam och ganska snälla varv, För att sedan uppgradera om jag vill ha mer effekt .
- Lantzen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 355
- Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
- Ort: Sollentuna (sthlm)
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
Jag bygger liknande fast på 5,3 å med en 72 mm turbo å de är nog i underkant
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
vilken turbo bygger du med ?
slängde ut min hx55 på säljes så får vi se.
slängde ut min hx55 på säljes så får vi se.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
det behövs rätt stor avgasturbin på en v8 med enkel turbo. sen kolla vad kompressorn flödar på det aktuella laddtrycket. om en turbo räcker till 800hk på en liten 2.3L motor på 2.5bar laddtryck betyder det inte att den räcker till det på en stor v8 på 0.8bar.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
om man ska byta inriktning och gå up til 2 st turbo istället ,
kan man då dela på storleken från en enkelturbo? tex gå från en 80mm turbo till 2st 40mm
? eller vad är lämplig storlek på 2st turbosar?
kan man då dela på storleken från en enkelturbo? tex gå från en 80mm turbo till 2st 40mm
? eller vad är lämplig storlek på 2st turbosar?
- Lantzen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 355
- Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
- Ort: Sollentuna (sthlm)
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
Jag bygger med en holset som är 72 på kompressor och 88 mm ut
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: LS2 6,0 turbo , vilka komponenter?
arian på inloppet avspeglar flödet i grova drag.
en 80mm turbo= 40x40xpi 3.1416= 5024kvadrat mm
två turbos som blir lika stora 5024/2 =2510mm/3.1416 x roten ur x2 = 56.5mm dim inlopp.
dubbla super hx 40 skulle nog bli bra till en 1000hk dubbel turbo ls1 v8 på 1.4bar (416hk sug effekt). jag skulle satsa på #18 avgashus till en början (köper man turbos av mig får man byta in avgashusen mot en liten slant)
då får du fint flås i avgasdelen mot en enkel turbo
18# x2 =36# motsvarande enkel. kommer ladda tidigt och ge låga avgastryck
mvh jens
en 80mm turbo= 40x40xpi 3.1416= 5024kvadrat mm
två turbos som blir lika stora 5024/2 =2510mm/3.1416 x roten ur x2 = 56.5mm dim inlopp.
dubbla super hx 40 skulle nog bli bra till en 1000hk dubbel turbo ls1 v8 på 1.4bar (416hk sug effekt). jag skulle satsa på #18 avgashus till en början (köper man turbos av mig får man byta in avgashusen mot en liten slant)
då får du fint flås i avgasdelen mot en enkel turbo


mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/