uppdate 15-01-10

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

uppdate 15-01-10

Inlägg av smilesante »

Tjenare och välkomna
Senast redigerad av smilesante den lör sep 24, 2022 10:40 am, redigerad totalt 12 gång.
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

14 05/1

Inlägg av smilesante »

:o :o
Senast redigerad av smilesante den lör sep 24, 2022 10:42 am, redigerad totalt 5 gång.
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: SMILESANTES GARAGE plastraketer och pallbocksrejsing

Inlägg av smilesante »

Z
Senast redigerad av smilesante den lör sep 24, 2022 10:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: SMILESANTES GARAGE plastraketer och pallbocksrejsing

Inlägg av smilesante »

när 2jzan kom hem börja jag skruva med den direkt :hey: det enda som återstog av motorn efter en stund och många svordommar va detta :roll: :whistle:

Bild

efter detta gjordes alla delar grundligt rena i bottendelen och nya lager tog plats samt 1jz-gte kolvarna.

sedan börja ihopmonteringen :doh:

motorfästen och arp bultar m.m börja hamna på plats :) bottendelen färdig
Bild

satte dit toppen

Bild

all runtikring skulle dit så såg den ut såhär efter en stund :)

Bild
Bild

slängde på svänghjul/koppling och låda och lyfta ner den i bilen 8)
Bild

fick banka lite plåt för att bbl skulle få plats :thumbright:

tyckte inte om de gamla moddade orginal växellänkaget så jag fixade ett nytt, mkt tightare lägen att enklare byggd så hela sitter i karossen och inte i låda så mkt lättare att ta lös från lådan när man ska ur och i med grejerna

Bild

när 2jzan är högre fick jag förlänga lite rör och ledningar för att de skulle passa.
Bild

bilen ute och andas sina första andetag 8) :twisted:

Bild
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
Danne^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 234
Blev medlem: ons feb 10, 2010 5:55 pm
Ort: Kalix

Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt

Inlägg av Danne^^ »

Vart inte klok på texten, men kör du 1jz eller 2jz?

Riktigt nice bygge :)
Daniel Stenberg, Kalix.... 0738444292
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt

Inlägg av smilesante »

hehe de är nog jag som inte kan skriva ;) 2jz bottendel med 1jz topp :)
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt

Inlägg av smilesante »

lite samlade bilder på bilen innan vinterns bravader tog sin början 8) :thumbright:

Bild

glänser lite med 740 t5an:)
Bild

väldigt hög på bilderna med detta är ridehigh så den går "lätta" upp på biltransporter osv :) vill man vara extra fin gåre bra med stance :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
Danne^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 234
Blev medlem: ons feb 10, 2010 5:55 pm
Ort: Kalix

Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt

Inlägg av Danne^^ »

Aha På så vis :) men vad är det för fördelar att köra på 2jz blocket och 1jz korvarna? Annat än mer volym då.

Håller själv på med en soarer med 1jz och därför frågar jag lite. :)
Daniel Stenberg, Kalix.... 0738444292
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt

Inlägg av smilesante »

Danne^^ skrev:Aha På så vis :) men vad är det för fördelar att köra på 2jz blocket och 1jz korvarna? Annat än mer volym då.

Håller själv på med en soarer med 1jz och därför frågar jag lite. :)
Det är igentligen bara slumpen som avgjorde:) bara vad som fanns tillgängligt just för stunden så blev de så:)

Annars är de bara volymen som skiljer på blocken :) + att allt annat redan var färdigt för 1jz toppen :)
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
Danne^^
För mycket laddtryck
Inlägg: 234
Blev medlem: ons feb 10, 2010 5:55 pm
Ort: Kalix

Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt

Inlägg av Danne^^ »

Men nu då du som rivit motorn stämmer ryktet om smidda kolvar i 1jz?
Daniel Stenberg, Kalix.... 0738444292
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt

Inlägg av smilesante »

nu äre dax att börja med vintern projekt! :hey:

nu ska nissanen få sig en liten ombyggnation en brilliant plant som efter många kluriga ekvationer och bokstäver blev resultatet "ju fler desto bättre"? :doh: :roll:

planerna är dessa:

motorn ska få fler cylindrar
växellådan ska få fler lägen
motorn ska få en större turbo (idag super hx40)
nytt styrsystem
diff
ut med all inredning som är onödig och brinner lätt och slänga i en bur
+ lite mer men detta är riktlinjer iaf 8) :thumbright:

börja med att riva ut motorn...
Bild

när man gjort de några gånger inser man att livet vore mkt bättre utan frontplåten så satte kapen i den :thumbright: elmiabil och people choice vinnare? AIN´T CARE! :twisted: 8)

Bild

mycket enklare att lyfta i och ur motorn nu :thumbright: men vad ska jag lyfta i för nått? många konstiga ideer och planer under väldigt kort tid... finns ju endel att välja på :roll: :hey:

Bild

börja plocka ur lite inredning :whistle:
Bild

fick plocka av dörrarna för att komma in och ur bilen i mitt något för stora garage :doh: notera lite bilstyling framför 8) neonljus "undercar" som satt på epan för många år sen 8) perfekt att öppna bagaget med själv när vingen är för tung för att självlyfta :twisted:
Bild

för att återgå till motorvalet... detta kanske kan va nått? :roll: ren slump att jag sprang pån :lol: :whistle:
Bild

efter en stund va den redo att lyftas ur :thumbright:
Bild
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt

Inlägg av smilesante »

motorn tagit plats för första gången :) måste ner mer och bak mkt mer :) lite större än gjutsexan :lol: :thumbright:
Bild


lite naknare för att kunna börja med fästen och grenrör :)

Bild
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

Re: Smilesantes Nissan s14,5 M62b44 turbo driftingprojekt

Inlägg av smilesante »

tjenare, slänger in en liten uppdate :)

arbetet med att riva ut inredningen och riva i sär resten av bilen håller på för fullt :)

inredningen snart ute och bara en herrejösses massa kablar kvar att få ut :)

Bild

efter inredningen var de dags för utsidan :)
eftersom hela kjolpaketet och allt var fastlimmat och spacklat runt om över hela bilen tog det ganska många timmar att försöka få loss alla delar intakt, men efter mycket slit var allting avplockat :) anledningen till att jag ville få bort allt är för att kunna få löstagbara delar ist på bilen så det blir lätt att byta samtidigt som jag ska lämna iväg alla delar för avgjutning för att kunna få fram billiga reservdelar när det behövs :)

Bild

bilen klar och helt rensad:) färdig för burmontering samt avgjutning av bakskärmar och dörrar :) hela bilen förutom taket kommer gjutas av i glasfiber :) (kjolpaketet,dörrar,huv och bagage samt skärmar)

Bild

nu ska jag försöka låta bli att skruva isär bilen mer iaf :) nu ska de börjas bygga ihop igen :)
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Re: Smilesantes Nissan s14,5 M62b44 turbo driftingprojekt

Inlägg av Thed_J »

Grymt bygge!
Tänkte passa på att höra om det blev kvar nåt av bakre sidorutorna när du tog ut dom?
Ifall du ska köra med lexan så är jag ev intresserad av att köpa den högra.

Mvh
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Smilesantes Nissan s14,5 M62b44 turbo driftingprojekt

Inlägg av Oskar Johansson »

Riktigt nice
Skriv svar