Första bygget volvo 940 b230

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Oskar Johansson »

Jag tycker att bilen har varit lite slö så tänkte försöka få ut lite mer ur den :thumbright:

Det som ska göras är:

Tjenare, har haft min 940 ett tag så jag tänkte att jag skulle börja bygga på den :)

Motorn:
Block: B230
Topp: 531 portad och planad
Kam: STS 247
Stakar: H-profil
Kolvar: Wiesco kolvar från motornod
Grenrör: Grenrör från Ajden
Insug: KL insug
Turbo: TB60 från turbobanditen
Sprut: MaxxEcu
Spridare: 1600cc
Wastegate: 50mm från KLracing
Bränsle: Kanske E85
Bränsle pump: Intank 040 och en 044
Växellåda: Förstärkt M90
Tryckplatta: Sachs 765

[x]Gjort
[P]Påbörjat
[]Ej påbörjat
[K]Kanske ska göras

Det som ska göras
[x]Plocka ut motorn
[P]Byta Stakar, Kolvar, lager osv.
[P]Skaffa och plana/porta 531 topp
[]Förstärka växellådan
[]Skaffa diff och installera diff(kanske blir att vi svetsar ändå hehe :P)
[K]Rensa bilen
[K]Bygga bur
[K]Foliera bilen

Det är vad jag har tänkt mig iaf men vi få la se hur det går :P
Vill försöka få ut runt 400hk

Kom gärna med förslag och tips
Senast redigerad av Oskar Johansson den tor maj 22, 2014 9:37 pm, redigerad totalt 2 gång.
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av lindggren »

Sachs 765 är väl den du ska satsa på tycker jag, Då ska de inte bli nå kopplingsslir tycker ja;)

Diffen är väl bara att svetsa? men de beror ju på hur bilen ska användas som och vad man själv tycker ;)

E85 har ju sina för/nackdelar. Billigare, mindre risk för spikningar. Drar lite mer och kan bli att man får byta motorolja lite oftare. Men allt är lite smaksak


Mvh/Lindggren
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Oskar Johansson »

Hur beter sig en svetsad diff?
Senast redigerad av Oskar Johansson den tor maj 22, 2014 9:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Henkken »

Aussie locker diffarna är ju rätt prisvärda och inte så svårmonterade heller. Men svetsat är ju helt klart bäst! :)
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Oskar Johansson »

Men hur beter sig en svetsdiffad bil vid normal körning?
Användarvisningsbild
Jeppa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: sön mar 04, 2012 9:34 pm
Ort: Norrtälje

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Jeppa »

Nackdelarna är väl att det hoppar o studsar så in i bängen när du svänger sakta, men sålänge man åker raktfram märks det inget.
Jesper Andersson
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Erik N »

Svetsdiff är enligt mig en nödlösning, bilen vill rakt fram hela tiden, köra fort efter en kurvig väg är obehagligt då man känner hur bilen trycker framåt. En kompis har en torsendiff i en 1031 axel som drivs av en 520hk t5a han är riktigt nöjd med den.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av lindggren »

Har min svetsad, och körde vanligt med den, Inga problem att parkera i parkeringshus MM. Enda var när man kände att den vill gå fram istället för att svänga som tryckte jag bara in kopplingen och sen körde igen, Men är väl en vane sak :wink: Att den vill gå rak fram i kurvor har inte jag känt av på min iallafall, Dok så gick de ju inte snabbare än ca 180km/h med min och sen körde jag bara med typ 195er, Så kanske blir annat med bredare bakdäck? :roll:

Men de är väl bara att kolla runt lite å se vilken diff som verkar vara bäst just för ditt ända mål :)


Mvh/Lindggren
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Oskar Johansson »

Erik N skrev:Svetsdiff är enligt mig en nödlösning, bilen vill rakt fram hela tiden, köra fort efter en kurvig väg är obehagligt då man känner hur bilen trycker framåt. En kompis har en torsendiff i en 1031 axel som drivs av en 520hk t5a han är riktigt nöjd med den.
Har funderat lite på torsen eller lamelldiff dock kostar de ganska mycket :(. Fast om man ska ha bra saker så får det nog kosta lite.
calle2
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis nov 19, 2013 2:10 am
Ort: Knutby

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av calle2 »

Jag hade Aussie locker i min 940. totalt jättedålig för vardagskörning. slamrar och låter.
//Calle
Håkan, alltid saknad, aldrig glömd!
Bruket Racing
Tack till Blenco speedshop!
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Johan Posth »

+1 på calle2
Kompisen hade de i sin 940 och på vintern så fick den för sig att släppa på ett hjul ibland, plus att vid vanlig körning så lät de å levde bra mycket om den. Så då hade jag kört svetsar hellre. Mycket bättre "komfort", om man nu kan använda de i som beskrivning :) jag skulle aldrig köpa en aussie iaf...

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Oskar Johansson »

Tänkte köra en lite update på tråden.

Motorn är snart ute ur bilen, den skulle varit ute idag men växellådan satt som fan och lyckades inte lossa alla bultarna :doh: . Kanske blir att man tar ut m90 också :mrgreen:

Men här har vi bild på grenröret och turbon i alla fall, så ni har något att kolla på :P
Bild

Bild
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Henkken »

den rullar ju segare frammåt/ bakåt och går tyngre, men har man små fälgar bak är det rätt acceptabelt, men det hackar och tuggar nog rätt mycket
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av The »

Ni som säger att svetsad diff inte ger konstiga köregenskaper måste köra bil på väldigt märkligt sätt..
Det funkar jättebra på busbilar där man ska sladda och bränna däck som huvudsaklig syssla. Värdelöst till det mesta annat...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Murvel
För mycket laddtryck
Inlägg: 353
Blev medlem: tis feb 15, 2011 10:03 am

Re: Första bygget volvo 940 b230

Inlägg av Murvel »

Tycker svetsdiff funkar fint.

Prisvärt ( 2 min svetsning och lite tråd/pinne )

Hugger när man svänger och kanske inget man fickparkerar med.

Körde med 215 däck å tyckte bara att det va när man skulle parkera den var jobbig. hugg hugg hugg knak knak.....

Hade thorsen i en 240 med för en 6-7 år sen tyckte inte den var värd pengarna.
Gustaf Danielsson

Tel:0733340811

Cheva c10 med Cummins 12v.
Skriv svar