Korta ford 8.8 Axel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av hauge »

Thorsella... funkar det bra eller rättare sagt upplever du inga problem med c-clips o volvo ok som inte är flytande??.

De borde bli som så att eftersom axeln har nån mm glapp i axial-led så kommer bromsbeläggen att pressas tillbaka lite vid kurvtagning och ge en lite försenad bromsverkan därbak ibland... borde också märkas på att bromspedalen tar lite längre ner ibland
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Thorsella »

Ja nu när du säger de så kan de hända att pedalen tar lite längre ned med inget ja stör mig på.
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av hauge »

ok.. då ser jag volvo-ok som ett alternativ när jag skall byta
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Mattias wikberg »

Hur har ni löst handbromsen ?
Det borde väll gå att använda bromsok från vw passat eller liknande som har handbromsen inbyggt i bromsokena ?
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Magistern »

Thorsella skrev:min är också från en explorer 1997a med lamelldiff min piniong är inte häller centrerad med det fungerar kalas endå 712 hk och 773 nm går genom axeln :thumbright:
Lyfter en gammal tråd.

Jag undrar hur du menar med det du skrev här. Centrerade du inte pinjongen mot kardanen och det fungerade ändå??? Hur mycket förskjuten är pinjongen i sidled jämfört med kardanen?

Går i banorna med en 8,8" axel själv. Det är därför jag undrar!

Tack
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Thorsella »

Kör orginal 8:8 axel utan att ha kortat den. Brytning blir de ju men inte så farligt
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Magistern »

Thorsella skrev:Kör orginal 8:8 axel utan att ha kortat den. Brytning blir de ju men inte så farligt
Okej som jag förstått det är pinjongens centerlinje förskjuten 2" till höger, stämmer det? Hur ser det ut med frigång i kardantunneln? Kör du med manuell eller automatlåda? Jag har ju 600whp och är lite orolig för vad axeln och framförallt drivaxlarna pallar. Har hittat en axel billigt och i bra skick. Ska byta utväxling till 3.27 och lite sånt bara...
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Thorsella »

3.00 har ja i utv å de är bra med plats i kardantunneln
Har kört 10,84 som bäst med ET drag slicks
Ingen tendens att drivaxlarna har vridits
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Thorsella »

647whp
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Magistern »

Thorsella skrev:3.00 har ja i utv å de är bra med plats i kardantunneln
Har kört 10,84 som bäst med ET drag slicks
Ingen tendens att drivaxlarna har vridits
Thorsella skrev:647whp
Det låter ju toppen! Men kör du manuell eller automat?

Hur löste du längden på kardanen? Kortade du den eller passar det med adapter? :)

Det blir många frågor men det är dumt att uppfinna hjulet igen! Tack för dina svar och din tid!
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Thorsella »

Manuell Zf
Gjorde en adapter så ja kör med Volvo kardan man måste uppgadera mej för dom går av ibland :-)
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Nova Jörgen »

FORD 8.8an är en skaplig axel att bygga på, det finns gott om eftermarknadsdelar.

Ford 8.8 axeln har C.clipslåsning av drivaxlarna. Detta är INTE tillåtet i SBFs Dragracing regler.

DRT 2.2 Låsanordningar för drivaxlar
Alla fordon, med undantag för ET- fordon där så anges i ET-reglementet, ska vara försedda med en tillfredsställande anordning som låser drivaxlarna. Minimikrav är en lagerlåsbricka av alumi-nium med godstjocklek 3 mm (0,120 tum), eller en av stål med en minsta godstjocklek av 2,25 mm (0,090 tum). Fullflytande axlar rekommenderas där detta är lämpligt. Original C-clip låsning är ej tillåten i enlighet med resp. klassreglemente.

DRT 2.11 Bakaxel
Det är förbjudet att svetsa differentialdrev i alla klasser, gäller även drivningen till framhjulsdrift. Drivaxlar och axellåsningar särskilt avsedda för Dragracing är obligatoriska på alla fordon med låst differential, spole, samt dessutom i Competition, Super Gas, Super Comp och ET Säkerhets-kategori snabbare än 11,00 (7.00) sekunder. Se även DRT 2.2.

Detta kan vara bra att känna till om ni tänkt köra på strippen.
Anledningen till att C-clipslåsningen är olämplig är om man kör av drivaxeln så finns det inget som håller fast hjulet i bakaxeln. Har man trummor i bak så kan hjulet åka ut ur axelhuset. Har du skivbromsar så finns det risk att hjulet kantrar och låser sig.

Kortar man bakaxeln så är det vettigt att skaffa ett par eftermarknads drivaxlar med påpressade hjullager och andra ytterändar på axelhuset anpassade för detta.

Det är många nackdelar med en BRED bakaxel på en bil som mest är tänkt för street/Dragracing körning.

Den blir betydligt tyngre än en kort axel som har samma spårvidd. Det brukar vara besvärligare att få bort hjulen på en bred axel då fälgarna har mycket breddning inåt. Det krävs mer förstärkningar på ett brett axelhus då påfrestningarna blir större. Vid olika grepp på bakhjulen vid acceleration så styr en axel med bred spårvidd bilen mycket lättare än vad en axel med smal spårvidd gör bl.a.

När man kortar en bakaxel så bygger man från mitten och utåt. D.v.s. alla fästen och dylikt skall svetsas färdigt först. All svetsning i axelrören gör att rören slår sig, mer eller mindre. Sedan sätter man axelhuset i jiggen och grovriktar axelrören om det behövs. Efter det så monterar man ytterändarna i jiggen och svetsar dom. Jiggen använder man för att difflagren och hjullagren skall komma i linje och i rätt vinkel med varandra.

Med vänlig hälsning.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Magistern »

Nova Jörgen skrev:FORD 8.8an är en skaplig axel att bygga på, det finns gott om eftermarknadsdelar.

Ford 8.8 axeln har C.clipslåsning av drivaxlarna. Detta är INTE tillåtet i SBFs Dragracing regler.

DRT 2.2 Låsanordningar för drivaxlar
Alla fordon, med undantag för ET- fordon där så anges i ET-reglementet, ska vara försedda med en tillfredsställande anordning som låser drivaxlarna. Minimikrav är en lagerlåsbricka av alumi-nium med godstjocklek 3 mm (0,120 tum), eller en av stål med en minsta godstjocklek av 2,25 mm (0,090 tum). Fullflytande axlar rekommenderas där detta är lämpligt. Original C-clip låsning är ej tillåten i enlighet med resp. klassreglemente.

DRT 2.11 Bakaxel
Det är förbjudet att svetsa differentialdrev i alla klasser, gäller även drivningen till framhjulsdrift. Drivaxlar och axellåsningar särskilt avsedda för Dragracing är obligatoriska på alla fordon med låst differential, spole, samt dessutom i Competition, Super Gas, Super Comp och ET Säkerhets-kategori snabbare än 11,00 (7.00) sekunder. Se även DRT 2.2.

Detta kan vara bra att känna till om ni tänkt köra på strippen.
Anledningen till att C-clipslåsningen är olämplig är om man kör av drivaxeln så finns det inget som håller fast hjulet i bakaxeln. Har man trummor i bak så kan hjulet åka ut ur axelhuset. Har du skivbromsar så finns det risk att hjulet kantrar och låser sig.

Kortar man bakaxeln så är det vettigt att skaffa ett par eftermarknads drivaxlar med påpressade hjullager och andra ytterändar på axelhuset anpassade för detta.

Det är många nackdelar med en BRED bakaxel på en bil som mest är tänkt för street/Dragracing körning.

Den blir betydligt tyngre än en kort axel som har samma spårvidd. Det brukar vara besvärligare att få bort hjulen på en bred axel då fälgarna har mycket breddning inåt. Det krävs mer förstärkningar på ett brett axelhus då påfrestningarna blir större. Vid olika grepp på bakhjulen vid acceleration så styr en axel med bred spårvidd bilen mycket lättare än vad en axel med smal spårvidd gör bl.a.

När man kortar en bakaxel så bygger man från mitten och utåt. D.v.s. alla fästen och dylikt skall svetsas färdigt först. All svetsning i axelrören gör att rören slår sig, mer eller mindre. Sedan sätter man axelhuset i jiggen och grovriktar axelrören om det behövs. Efter det så monterar man ytterändarna i jiggen och svetsar dom. Jiggen använder man för att difflagren och hjullagren skall komma i linje och i rätt vinkel med varandra.

Med vänlig hälsning.
Har en sådan axel på gång. Kommer behöva korta den 5cm (2") för att få pinjongen centrerad. Då stämmer även längden på den jämfört med orginalaxeln. Ang. C-clips eliminator... Jag har sett att det inte går att köra med orginalbromsarna om man har sånna? eller har jag missuppfattat det?

Jörgen kan du korta axeln och det åt mig? Pysslar du med sånt?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Nova Jörgen »

C-clip eliminator kit är INTE gjorda för gatkörning. Dom som kör med sådana på gatan drabbas väldigt ofta av att dom börjar läcka. Detta är mer regel än undantag. Jag glömde att ta med det i förra inlägget.

Det beror på vilken typ av bromsar och vilket C-clip eliminator kit det är.

Jag kan korta axeln. Jag gör nästan alla sorters jobb på bakaxlar och slutväxlar.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Korta ford 8.8 Axel

Inlägg av Magistern »

Thorsella skrev:Manuell Zf
Gjorde en adapter så ja kör med Volvo kardan man måste uppgadera mej för dom går av ibland :-)
Tjena! Nu är jag på gång med min axel. Du råkar inte ha en ritning, en extra adapter eller några bilder på hur den ser ut? Skulle va toppen och underlätta som fan för mig! Tack på förhand.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Skriv svar