Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med
Axiallagret är 360 grader i toppen så kammen borde funka utan den biten.
Erland
Erland
Jag svetsade en liknande skadad kamaksel.
Det funkade kalas
Svetsad med pinnsvets med pinnar for støpjern.
Forvarmad,svetsa och låt svalna sakta.
Men kanske du inte behøver svetsa alls som Erland säger.
Det funkade kalas

Svetsad med pinnsvets med pinnar for støpjern.
Forvarmad,svetsa och låt svalna sakta.
Men kanske du inte behøver svetsa alls som Erland säger.
-
- Forumsberoende
Om inte Reine på agap vill ha tillbaka kamaxeln för obduktion så testar jag o svetsa den så jag får åka till helgen =0). Har ju tigsvets mm på jobbet.
Va inte hela världen om toppen måste bytas heller för jag håller på med en 531 topp som ska testas tids nog, med 7 mm ventiler.
Va inte hela världen om toppen måste bytas heller för jag håller på med en 531 topp som ska testas tids nog, med 7 mm ventiler.
Roger (Magic T) Thomasson
-
- Forumsberoende
Va inga problem o få en ny kamaxel. Jag skulle få valfri profil till ett bra pris, då är frågan vilken kamprofil jag ska ha då jag tänkt köra med 531 toppen framöver, funderar på en sån med lite snällare profil på avgas som Enem kör kanske, Enems K25 K20 verkar många ha som kör 2150 som jag frågat. Jag undrar hur en Agap 267-15,3 på avgas och 275-16.0 på insug skulle funka, har ni några funderingar ?
Jag har svetsat kammen som satt i och nu går den igen, vi får väl se hur länge =0).
Jag har svetsat kammen som satt i och nu går den igen, vi får väl se hur länge =0).
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
En sån kam blir nog bra.
Erland
Erland
En sån har jag testat i 2400, var inte direkt nöjd med den. Men det kan lika gärna bero på toppen iof.Enems K25 K20 verkar många ha som kör 2150 som jag frågat.
Tyckte kammen var ganska tam, bytte sedan till en GL71 eller om det var GL73. Blev en helt annan gång i motorn och den gav ca 10hk till.
Får du ihop bilen till Västerås?
Ser ut att bli långa dagar där med det antalet startande.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Forumsberoende
Jag beställde en ny kam från agap, jag fick bra pris =0).
Blev en 275-16 på insug och 267-15,3 på avgas.
Jag svetsade fast biten som lossna på min kam idag och satt ihop och varmkört och det funkar nu så vi åker till Västerås till helgen =0). Ja det kommer bli en seg helg, får se om vi orkar stanna bägge dagarna ? Jag är inte helt 100 än efter min uttmattningsdepression så vi får se hur energin räcker när det är så mycket folk mm. Jobbar halvtid och går på rehab än.
Blev en 275-16 på insug och 267-15,3 på avgas.
Jag svetsade fast biten som lossna på min kam idag och satt ihop och varmkört och det funkar nu så vi åker till Västerås till helgen =0). Ja det kommer bli en seg helg, får se om vi orkar stanna bägge dagarna ? Jag är inte helt 100 än efter min uttmattningsdepression så vi får se hur energin räcker när det är så mycket folk mm. Jobbar halvtid och går på rehab än.
OK,
Då får du nästan samma kam som jag kör, har 275-16 på in och ut.
Den funkar kanon i min motor. Bara jag som inte lärt mig att låta den varva ut innan växling. Har kollat incar-film, inte ett blink i växellampan, den är satt till 7500rpm. Där ligger toppeffekten också.
Får försöka ändra på det i helgen.
/Micke
Då får du nästan samma kam som jag kör, har 275-16 på in och ut.
Den funkar kanon i min motor. Bara jag som inte lärt mig att låta den varva ut innan växling. Har kollat incar-film, inte ett blink i växellampan, den är satt till 7500rpm. Där ligger toppeffekten också.
Får försöka ändra på det i helgen.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Forumsberoende
Samma för mej, har satt lampan på 7500 men växlar innan, egentligen borde man ju testa på en lång raksträcka mot klockan olika växlingsvarv så man inte varvar mer än nödvändigt och spar på motorn mm =0).
Men det är lätt o säga så här, när lampan slår över till grönt då gasar man så mycket det går =0).
Men det är lätt o säga så här, när lampan slår över till grönt då gasar man så mycket det går =0).
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
För att man ska axa som snabbast ska man växla så långt efter max effekt där effekten har droppat lika mycket som den faller till efter växling.
Om man har 250 hästar vid 7500 och motorn droppar 2000 varv vid växling tex.
Om man har 200 hästar vid 8000 varv och 200 hästar vid 6000 varv så är 8000 varv det bästa växlingsvarvet.
Erland
Om man har 250 hästar vid 7500 och motorn droppar 2000 varv vid växling tex.
Om man har 200 hästar vid 8000 varv och 200 hästar vid 6000 varv så är 8000 varv det bästa växlingsvarvet.
Erland
-
- Forumsberoende
Vi kom iväg till Västerås, men den tävlingen kan vi lägga bakom oss kan jag meddela, strula från början till slutet.
Först hade jag glömt spilloljedunken när vi lasta av, åkte till en mack och fixa en hink, sen på besiktningen fick jag reda på att jag måste ha fönsternät, det hade jag och besiktningsmannen och dom som besiktat bilen på 2 tävlingar före missat. Fick tag på ett nät till slut
Sen då, jo körningen gick bra iaf.
Första heatet 3 a ut i starten efter 2 bmw, va med bättre i starten nu då jag flyttat lite vikt bakåt =0). Va 3 a i mål men han gick trögt i styrningen och generatorlampan lyste, jo då hade fläktremmarna hoppat.
Bulten till spännarmen va av inne i motorblocket givetvis =0/. Löste det provisoriskt med stålband från generatorn och i innerskärmen.
Andra heatet va 2 a ut i starten och 2 a i mål med en bra körning, men remmarna hade hoppat av igen =0/.
Leta runt i depån och fick tag på en rem som jag fick dit o sträckte stålbanden lite mer till nästa heat.
Tredje heatet va 2 a ut i starten men bilen bara dog efter ett halv varv, fick åka snöre in i depån, remmarna va borta igen på generatorn och servopumpen.
Malade men motorn verkade gå så lätt så jag tog av kåpan till kamremmen och då såg det ut så här

Generatorremmen hade lyckats ta sej innanför kåpan och trasslat in sej under kamremmen så den hoppade av, tagit isär toppen och 5 ventiler var krokiga
Nu blir det renovering och på med en 531 topp istället mm
Först hade jag glömt spilloljedunken när vi lasta av, åkte till en mack och fixa en hink, sen på besiktningen fick jag reda på att jag måste ha fönsternät, det hade jag och besiktningsmannen och dom som besiktat bilen på 2 tävlingar före missat. Fick tag på ett nät till slut

Sen då, jo körningen gick bra iaf.
Första heatet 3 a ut i starten efter 2 bmw, va med bättre i starten nu då jag flyttat lite vikt bakåt =0). Va 3 a i mål men han gick trögt i styrningen och generatorlampan lyste, jo då hade fläktremmarna hoppat.
Bulten till spännarmen va av inne i motorblocket givetvis =0/. Löste det provisoriskt med stålband från generatorn och i innerskärmen.
Andra heatet va 2 a ut i starten och 2 a i mål med en bra körning, men remmarna hade hoppat av igen =0/.
Leta runt i depån och fick tag på en rem som jag fick dit o sträckte stålbanden lite mer till nästa heat.
Tredje heatet va 2 a ut i starten men bilen bara dog efter ett halv varv, fick åka snöre in i depån, remmarna va borta igen på generatorn och servopumpen.
Malade men motorn verkade gå så lätt så jag tog av kåpan till kamremmen och då såg det ut så här

Generatorremmen hade lyckats ta sej innanför kåpan och trasslat in sej under kamremmen så den hoppade av, tagit isär toppen och 5 ventiler var krokiga

Nu blir det renovering och på med en 531 topp istället mm

Usch va trist,Bara att bita ihop och komma igen 

Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
-
- Forumsberoende
Nja det va ingen hit , blev stressigt mellan heaten så till slut fick jag psykbryt o kasta verktygen i verktygslådan och fick varva ner.
Tog isär motorn i måndags och 1 kolvring hade det lossnat matrial ur så det blir nya ringar och acl vevlager. Honing och planing av block. Balansering av vevparti.
Sen sålde jag svänghjulet och tryckplattan för den var för kraftig och segtrampad, en Sachs 618 hade jag som vägde 13,2 kg ihop med svänghjulet, köpte en saab turboplatta på kl racing för 975 kr som passar bolt on, nya turbokopplingen och svänghjulet som jag ska ha nu väger 8,4 kg.
Vidare blir det en 531 topp med 7 mm ventiler. En ny kamaxel med lite värre profil på insug. Ett annat extraktorrör blir det med och 30 mm trattar till förgasarna.
Vet inte när nästa tävling blir än, det får ta den tid det tar o bygga om motorn =0).
Tog isär motorn i måndags och 1 kolvring hade det lossnat matrial ur så det blir nya ringar och acl vevlager. Honing och planing av block. Balansering av vevparti.
Sen sålde jag svänghjulet och tryckplattan för den var för kraftig och segtrampad, en Sachs 618 hade jag som vägde 13,2 kg ihop med svänghjulet, köpte en saab turboplatta på kl racing för 975 kr som passar bolt on, nya turbokopplingen och svänghjulet som jag ska ha nu väger 8,4 kg.
Vidare blir det en 531 topp med 7 mm ventiler. En ny kamaxel med lite värre profil på insug. Ett annat extraktorrör blir det med och 30 mm trattar till förgasarna.
Vet inte när nästa tävling blir än, det får ta den tid det tar o bygga om motorn =0).
-
- Forumsberoende
Dags för några bilder. Vevpartiet balanserat med nya kopplingen som är 5 kilo lättare =0). Ny 3 spårs remskiva blev det också. Blocket honat och riktplanat hos Lj trim , kolvarna ska planas med för 0,2 uppstick.

Topplocket på gång nu och nya kamaxeln är på gång med =0).

Topplocket på gång nu och nya kamaxeln är på gång med =0).

-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Ser fint ut!
Erland
Erland