jo den är lite tight men när jag får kamaxeln att hålla så blir det mera laddtryck så då blir det mer rätt.
att "flasha" en turbo motor från start linjen har för oss inte fungerat så bra. oftast är det svårt att få turbon att hinna med så man tappar oftast klippet i starten då. har sett det både på boströms, norge dragstern och min...
mvh jens
hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)
Åkte 1,16 i 60-fot med 1,6 bars tryck och converterdump som troligen hadde hunnit fylla converteren i tid. Altså flashade jag converteren, men osäcker på om converterdump strulade till samanhänget. ..
Med å laddar fullt, och direkt mot stallen, har den också gått 1,16 och 1,17. Skilnaden blev graden av hjullyft. Vi tror den bröt 60-fotsensoren med bakhjulen på fullt ladd och utan converterdump, dvs at 60-foten troligen var riktig bra.
Vi ser altså inte nån förbättring på å flasha converteren.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Med å laddar fullt, och direkt mot stallen, har den också gått 1,16 och 1,17. Skilnaden blev graden av hjullyft. Vi tror den bröt 60-fotsensoren med bakhjulen på fullt ladd och utan converterdump, dvs at 60-foten troligen var riktig bra.
Vi ser altså inte nån förbättring på å flasha converteren.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Re: hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)
Vi stallar därför emot converteren, ingen 2-step eller launch control.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)
Vi höghastighetsfilmar alla repor och ser fenomenet tydligt. Bilen går iväg på bakhjulen och mitt i reaktionen är det bara som att den tappar ork och faller platt.
Men alla bilar är skapta annorlunda, vissa gillar flash och andra inte. Här kommer vi in på hur reaktiv convertern är.Kolla på pro mod killarna som flashar mycket med turbo, det är väldigt mycket mindre vikt per hk iof. Dom är väldigt reaktiva och hugger som tusan. Nått jag såg på våran bil är att när vi gick upp i storlek på converter så svarade den bättre på flash. Så det kan finnas ett samband där på hur mycket olja den kan pumpa internt mellan pump och turbin.
Än så länge har vi bara åkt en 60-fot på 1.20 vid lågt ladd (2.2bar bmw m30) och då flashade jag 1200v. Eftersom vi normalt kör nästan ett bar till i laddtryck så vart convertern väldigt tight så det är inte rättvis jämförelse än.
Jag försöker alltid sträva efter att ha så låga startvarv som möjligt för att spara på converter och inte bygga så mycket värme.
Min tro och erfarenhet säger mig att man aldrig ska ha högre startvarv än vad man har flashstall iaf.
PerAage: Vi ska inte jämföra äpplen och päron. När man styr ned fylltrycket till convertern gör man sig själv en björntjänst för att man har ingen aning om hur stor area av statorn som är blottad vi startögonblicket. Man skulle ha en lastcell på statorsupporten . Kör man på lustgas så får man svart på vitt hur convertern funkar sen kan man gå över och tuna fylltrycket för att eftersträva samma resultat.
Mäter ni kardanvarv? För jag tycker aldrig det ser ut som att den lämnar linjen med nån nämnvärd wheelspeed, men det kanske inte är meningen?
Det blir ju en helt annan femma när ni inte har nån hjulupphängning att kompensera med utan allt hänger på converter.
Men alla bilar är skapta annorlunda, vissa gillar flash och andra inte. Här kommer vi in på hur reaktiv convertern är.Kolla på pro mod killarna som flashar mycket med turbo, det är väldigt mycket mindre vikt per hk iof. Dom är väldigt reaktiva och hugger som tusan. Nått jag såg på våran bil är att när vi gick upp i storlek på converter så svarade den bättre på flash. Så det kan finnas ett samband där på hur mycket olja den kan pumpa internt mellan pump och turbin.
Än så länge har vi bara åkt en 60-fot på 1.20 vid lågt ladd (2.2bar bmw m30) och då flashade jag 1200v. Eftersom vi normalt kör nästan ett bar till i laddtryck så vart convertern väldigt tight så det är inte rättvis jämförelse än.
Jag försöker alltid sträva efter att ha så låga startvarv som möjligt för att spara på converter och inte bygga så mycket värme.
Min tro och erfarenhet säger mig att man aldrig ska ha högre startvarv än vad man har flashstall iaf.
PerAage: Vi ska inte jämföra äpplen och päron. När man styr ned fylltrycket till convertern gör man sig själv en björntjänst för att man har ingen aning om hur stor area av statorn som är blottad vi startögonblicket. Man skulle ha en lastcell på statorsupporten . Kör man på lustgas så får man svart på vitt hur convertern funkar sen kan man gå över och tuna fylltrycket för att eftersträva samma resultat.
Mäter ni kardanvarv? För jag tycker aldrig det ser ut som att den lämnar linjen med nån nämnvärd wheelspeed, men det kanske inte är meningen?
Det blir ju en helt annan femma när ni inte har nån hjulupphängning att kompensera med utan allt hänger på converter.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 221
- Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)
Hur som..
Summan av mitt resonemang, för att tråden inte ska bli för ot, är att man bör ha en bra bild över hur ens converter funkar. Det kan hända så mycket ologiska saker i chassiet om man inte har klart för sig hur momentkurvan ut ur convertern ser ut och reagerar.
Summan av mitt resonemang, för att tråden inte ska bli för ot, är att man bör ha en bra bild över hur ens converter funkar. Det kan hända så mycket ologiska saker i chassiet om man inte har klart för sig hur momentkurvan ut ur convertern ser ut och reagerar.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: hitta fem fel? jens vega start (uppdaterigar 2014)
notering 2014 års fjädrar, ride hight bak i ramens T på båda sidorna ca 48cm. skarm kant passaserare ca 59.8cm förar sidan 59.2mm och . wheele bars ca 20cm med barlasten i men utan mig.
gammla bakfjäder 80kg/tum nya 90kg/tum
gammla bakfjäder 80kg/tum nya 90kg/tum
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/