Måste byta block - nåt har hänt med det när det rasade på sista ramlagret/axiallagret. Allt linjerar och veven går lätt tills jag sätter i sista lagret - då fastnar veven. Testat med ett lager utan axial del - samma sak. Det är inte runt längre!
Följande scenarior finns att välja på:
-Borra det nya blocket till 96,3
-Decka nya blocket
-Återvinn viktade kolvar
-Ge fan i att borra blocket
-Svarva av kolvarna och vikta dem
-Decka till rätt höjd
Skillnad -kostnad för borrning vs tid/jobb med kolvar.
Men. Hur mycket ska jag decka? Måste numera köra med 1.5mm skärring pga planing av topp. Skulle nu kunna decka 0.3mm mindre och köra med original packning igen. Blir samma tycker jag, men blockpackningen kostar ungefär en tiondel.
Garage-kris - måste byta block!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Garage-kris - måste byta block!
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Re: Garage-kris - måste byta block!
Inte för att jag vet vad det gäller för motor, men kan du inte arborra blocket?
Re: Garage-kris - måste byta block!
Jag hade satt en vippindikator på den sista lagerbanan på veven med alla utom det sista överfallet monterat för att vara säker på att det inte är veven som har blivit deformerad. Först då hade jag funderat på nytt block
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*