
Då var säsongen igång för oss.
Vi missade ett race i början av juni, då växellådsrenoverningen, som blev omfattande, visade sej å fortfarande inte få upp linjetrycket.
På racedagen låg jag under dragsteren och bytte ventilhuset till det gamla, omodifierade (utan converter-dump). På det viset eliminerade jag dom 3 felkällor
som fanns som kunne gje lågt linjetryck.
Första test blev nu i lördags, på Evenes flygplats, militära delen för första gång, då vanliga stället asfalteras.
Det blec et mycket intimt race, bra för publiken, och riktig nice depot, med optimal retursträcka och närhet till publiken.
http://www.youtube.com/watch?v=RaeE_cxxjhY
Som ni ser på bakhjulen, skulle jag behöva justera om transbrake creep'en, då den hugger till jävelsk när motoren börjar komma upp i effekt.
Motoreffekten avgjör hur långt den går, helt enkelt, så jag måste "nudda lite i" knappen tills jag står i stage..
Om jag kryper fram på 3000varv är det mycket kontrollerat, om varvet är 4-5000varv är det villt...
Starteren satt också på gran-knappen, (se hur snabbt den flashar ljusen när jag går inn i stage) så det blev faktisk inte registrerat deep-stage, och det blev ingen rödlykta

Blev bästa tid av alla, 4,17s/169km/t på 120m, med 1,55 i 60-fot... (för mycket effekt/för dårligt grepp på startplattan)
Om 60-foten hadde varit som på det vanliga stället på Evenes (betongplatta) , dvs 1,16s, hadde den gått 3,78s.
Brake-out var på 3,86, så det hadde ju varit fränt å åka snabbare än ban-brake-out

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster