avgastemp vid landsvägskörning

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Enbacka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jul 27, 2011 5:59 pm
Ort: Österbotten, Finland

avgastemp vid landsvägskörning

Inlägg av Enbacka »

Tycker att jag har väldigt hög avgastemp på min B230 när jag ligger och kör landsväg mellan 70-100knyck. Tänkte fråga hur hög era avgastemper är då ni ligger på landsväg.

Vid ca 2600rpm i 5an går det ca 100km/h för mig, då ligger jag på 780-820 grader med 35grader förtändning och ca 14,4-14,7 AFR. Eller är det bara att jag är för feg med förtändningen? Jag har bara mappat bilen på vägen och försökt plocka ihop en vettig tändmapp från annat folk med liknande koncepter. Har monterat ett stetoskop så jag kan lyssna efter spikningar men har ändå inte försökt höja så mycket att jag hört någonting än :roll:

Har försökt hålla mig inom dessa gränser men tycker ändå att jag alltid är lite i överkant.
http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... givare.php

EDIT:

Sen en annan sak.

Kör med wastedspark spole (bosch motorsport) och har monterat dioder från den som går till min original varvräknare (volvo 240) men den klipper vid 3000rpm och dimper ner i botten. På MS'et fungerar varvräknaren fint. Sen hoppar den igång igen när varvtalet har sjunkit under 3000. Har någon ideer om det?
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... m#tachoout
----------------------------
Jan Enbacka
rudarmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons sep 21, 2011 11:06 am

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Inlägg av rudarmy »

Ca550-600 grader
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Inlägg av Mattias J »

Lågt komp och fel kam?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Enbacka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jul 27, 2011 5:59 pm
Ort: Österbotten, Finland

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Inlägg av Enbacka »

Det är 8,5:1 i komp och sitter en STS247/112 i för tillfället. så det är ju inte så farligt lågt komp. Fetar jag på lite med bränsle går den betydligt kallare men de känns ju lite galet just vid körning på landsväg

Hade ingen EGT när jag körde med vx3 kammen så har inga gamla egt värden att jämföra med själv.
----------------------------
Jan Enbacka
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Inlägg av Mattias J »

Kammen son gör det. Inget att bry sig om, sett det flertalet ggr.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Enbacka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jul 27, 2011 5:59 pm
Ort: Österbotten, Finland

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Inlägg av Enbacka »

Okej,tack!
----------------------------
Jan Enbacka
turbobullen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: lör nov 16, 2013 9:12 pm

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Inlägg av turbobullen »

Hur mycket sjunker det när du fetar på?
Afr 14.7 är du ju inte tvungen till att ha.
Du har ju lite luftmotstånd i en 240 i 100 så 14.4 bör ju inte vara optimalt, vad ligger du på för kpa?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Inlägg av Jens Gustavsson »

Enbacka skrev:Det är 8,5:1 i komp och sitter en STS247/112 i för tillfället. så det är ju inte så farligt lågt komp. Fetar jag på lite med bränsle går den betydligt kallare men de känns ju lite galet just vid körning på landsväg

Hade ingen EGT när jag körde med vx3 kammen så har inga gamla egt värden att jämföra med själv.
höj tändningen till 40 grader så sjunker tempen. du kan köra lite fetare också typ 0.95 om du inte är jätte fixerad av soppa förbrukningen men den ska klara lamda 1.0 också vid de farterna om allt är rätt tunat.

mvh jens
Enbacka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons jul 27, 2011 5:59 pm
Ort: Österbotten, Finland

Re: avgastemp vid landsvägskörning

Inlägg av Enbacka »

Ursäkta att jag varit lite slö att svara men har kört några repor med olika inställningar nu. Allt kört på 5an, varvtalen kan variera lite.

2470 rpm,38 grader tädning, 13,5 AFR, 60 kpa ~800 grader avgastemp
2550 rpm, 36grader tändning, 14,1 AFR, 70kpa ~825 grader avgastemp
2430 rpm, 39 grader tändning, 14,0 AFR, 68kpa ~810 grader avgastemp
2560 rpm,39 grader tändning, 13,7 AFR, 60kpa ~780 grader avgastemp

Vad brukar folk köra för förtändning vid motorbromsning annars? fullt ös?
----------------------------
Jan Enbacka
Skriv svar