Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten? - Nya tag!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
wuffee
Forumsberoende

Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten?

Inlägg av wuffee »

kul å se att du piffar till en gammal klenod.. tycker den verkar helt ok ändå efter 20års slit.. :).. säkert passerat en å annan småbarnsfamilj :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
swecare
För mycket laddtryck

Inlägg av swecare »

Tja.

Fått lite gjort i dagarna. Mitt internet har legat nere plus att Garaget laddar upp mina bilder men sen klagar på att uppladdningen misslyckades.. Skitsida :P

Bild
Nya oken på plats.

Bild
Delar på ett par gamla ok och hållare. Satt som berget.

Bild
Delat.

Bild
Var lite hungrig så beställde två pizzor för en tid sedan.

Bild
Vilken känsla.

Bild
Hade ingen tumstock i närheten men jag tycker de verkar större än de ska vara?

Bild
Tjocka och fina. Målade svarta dessutom.

Bild
Rent och snyggt.

Bild
Gammal org 280 skiva jämte.

Bild
Lite skillnad kanske.

Bild
Org grejor.

Bild
Nya byglar.

Bild
Bild
Skiljer lite i storlek och höjd.

Bild

Det gör sig mycket bra redan här!

Bild
Bild
Maffigt!

Bild
Bild
Lite text som vart märkt.

Bild

Inte så tosigt ändå Fyllde ut lite bättre.

Bild

Bild

Får nog säga att det gör sig mycket bra!

Upptäckte dock att jag har en sleten spindel i vänster länkarm. Hade varit nice om man kom över ett par i aluminium med utbytbar spindel istället.
swecare
För mycket laddtryck

Inlägg av swecare »

Händer inte spec mycket just nu. Haft en hel del annat för mig. Måste ha tag i ett garage till vintern för en bra peng. Måste fixa min vinterpulka och sen förvaring åt en annan bil och transport. Samlar lite pengar och dregglat över saker man vill ha.. hehe

Prylen jag ska plocka hem är en motor. Inte vilken motor som helst. Inget märkvärdigt. Men det blir oljebyte och provstart på den de kommande veckorna.
swecare
För mycket laddtryck

Inlägg av swecare »

Bild

Då vart de bara av med hjulet igen!

Bild

Dit med en ny länkarm. även då det tar emot att montera en vanlig istället för Alu som jag letar starkt efter!!

Bild
Kan nog använda alla mina länkarmar som sänke vid det här lagret. Känns ju som att man byter 2st per sida per säsong med en 850.

Bild

Testade förskoj skull att slänga på en "turbo" fälg på 302 skivorna. Gick inte redigt fritt från oket om man säger så :P

Bild

Efter att ha råstört mig på att bilen "vibrerar" och att jag fått för mig att vänster bak lager vart på G att gå så blev det att riva isär det.

Bild

Borta. Drog dock inte loss det med momentnyckeln. utan använde vanlig hylsa och förlängare i form av järnröret. Bara jag som fått för mig att man inte ska lossa saker med momentnycklar? 60-300Nm Vart la att ta i lite antar jag :P

Bild

Nya på plats.
Testade med nuvarande skivan och en gammal och bägge tyckte jag snurrade snett så att beläggen rörde på sig. Med det nya lagret så står beläggen still och skivan slår inte.
Dock så försvann inte alla mina vibrationer. Snart lämnar jag inte fulet på verkstad så de får hitta vad som är fel.
Har balanserat däcken två gånger. Kanske något att en fälg ser skev ut. Men jag har testat med 2 andra fälgar och jag tycker mig ha samma vibrationer i bilen ändå. Bromsar är ju bytta runt om. Skivor fram och skivorna bak snurrar ju rakt iaf. Har lagt stållinjal på de och de ser inte skeva ut häller.
Nya backar bak. Både spända och lossade så kan inte vara fel där.
Ny styrväxel och styrleder. Ny vänster länkarm.

Några tips på vad det kan vara? Knölar på däcken? Rekommenderat lufttryck på 17" med noname däck?

Bild

Iaf nu passerade bilen 33k. Så antar att den snart ska skrotas.. hehe.. En riktig skrothög med andra ord.
swecare
För mycket laddtryck

Inlägg av swecare »

Blir en liten uppdatering då.

Min bakre torkarmotor vägrar att funka.
Rev ner fulet och kopplade loss motorn från axeln.
Motor snurrade! Först ganska bra fart för att sedan bli tröttare och tröttare. Suck. Kan man inte koppla bort den för att rädda den från att brännas sönder då man vet att axel i torkar mekanismen har nöpit?

Bild

Inte hade den nöpit duktigt häller. Tog en bra stund att få "liv i den". Mycket smörj och sätta fast den i skruvstädet för att lirka loss det.
Försökta slå ut axel med men när jag såg att hela godset hade nöpit runt den tunna plåthylsan som sedan bara smulades sönder så var det att ge upp.

Bild

Bara låsringen tog en stund att få bort.

Bild

Vad är detta för överdrag till torkaren? Kommer från vilken bil?
Den passar inte redigt då skruven som låser torkaren tar i kåpan.

Bild

Tajt så att någon har naggat lite på insidan. Hjälper dock inte helt. Luckan/kåpan stängs inte helt ändå.

Bild

Såhär vart infästningen av torkaren gjort iaf. Kanske är den monterad för långt fram därför kåpan inte smiter förbi muttern helt.

Bild

Då jag tröttnade så satte jag tillbaka den trasiga mekanismen. Satte torkaren rakt upp istället.
Alltid retar det någon?
Ska man ha vänster liggande? (850/gen 1 V70, V70 gen 3?)
Stående?
Eller Höger liggande. V70 gen 2?
jesper13
Lite mer laddtryck

Inlägg av jesper13 »

snyggt jobbat :thumbright:

kåpan ser ut att komma från V90
swecare
För mycket laddtryck

Inlägg av swecare »

Haft en C-lås motor som strulat lite ibland. Hade en extra liggande så tog och bytte på en 10 minuter.

Bild

Lossa kontaktstycker ner till höger och tryck in kablarna i dörren. Kontakten för lampan i dörren sitter i samma stam.

Bild

Lossa de två skruvarna som håller C-lås motorn.
Man måste även lossa den skruven som sitter under som håller glidskenan för rutan på plats.
OBS. Själva rutan måste vara urtagen eller upphissad för att man ska kunna få bort C-lås motorn.

Bild

Lossa stagen och håll koll på att låsningen runt det runda staget hamnar på rätt plats vid montering (liggandes kl 9) och givetvis att man inte böjer stagen.

Bild

C-lås motorn bortplockade. Man kan försiktigt lägga stagen vid sidan för att bättre komma åt.
Jag hade kvar glidskenan när jag gjorde bytet. Lite omständigt att pressa den åt sidan men är rätt lätt att ta bort den helt annars. Upp mot rutan så sitter det en skruv eller plastplopp. Pressa in den för att ta bort skruven. Man måste även ta bort listen på insidan av rutan och sedan föra glidskenan och gummilisten som sitter runt själva rutan uppåt.

Bild

Nya C-lås motorn på plats. Montering sker somsagt i omvänd ordning.
Kabel som löper ner i dörren som man tidigare petade ut ska sitta fastklämd i ett snäppfäste rakt under C-lås motorn. Se till att kabel hamnar rätt vid montering.
Jag testade min C-lås motor innan jag monterade den för att veta att den funkade. Fick justera det runda staget lite så det löpte fritt.
swecare
För mycket laddtryck

Inlägg av swecare »

Hade ett par andra V70 bakljus liggande.

Bild

Tomt vart det.
Bild

Bytte ut de pga en saknad skruv i ett bakljus och att dessa såg lite finare ut. Bytte alla 4 delar.
Hade lite bekymmer med att det inte blir någon klack ner mot bottendelen. Ser lite mongo ut på vänstersidan.

Är det någon som har 4st Finfina 850 Bakljus som kanske vill byta?

Bild

Bild

Lagningen av igenläggningen av antennen är ju finfin dessutom.

Tyvärr glömde jag ta kort på helheten. men de kommer senare :P
swecare
För mycket laddtryck

Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten? - "Nya" V70 bakljus

Inlägg av swecare »

Bild

Hjälpte kompisen att få dit mina "gamla v70" bakljus. Inget fel på de alls.

Bild

Vi letar ju efter en svart T-5R och de andra färgerna i R konceptet som kan ställa upp på en bild ^^
swecare
För mycket laddtryck

Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten? - "Nya" V70 bakljus

Inlägg av swecare »

Då Vart man igång igen med lite framtida projekt.

Bild

Bild

Målat lite detaljer i fronten. Hittade även ett täcklock för dragöglan som fick sig lite färg.

Bild

Pressade ut bussningarna. Några gick ur direkt. Några fick man såga sönder. Testade även att elda ur de men tyckte det gick fortare att såga sönder de istället.

Bild

Lite småskitiga. Får ju inte vara för skitigt annars så tar inte blästern det.

Bild

Svågern hade en egen liten bläster som man lånade. Hehe. Ett jävla tryck vart det iaf. 500L tank plus denna på 50L? blandat med blästersand.
Man borde skaffa sig ett blästerskåp dock :P

Bild

Efter en vända så vart de riktigt fina.

Bild

Inför lackering.

Bild

Grundade.

Bild

Målade.

Bild

och slutligen lite klarlack på det.

Det är fritt fram att komma med ris och ros :P Skriva en rad vet ja!
swecare
För mycket laddtryck

Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten? - Blästring.

Inlägg av swecare »

Kanske ska ta och sluta uppdatera på den här sidan???

Bättre sent än aldrig iaf.

Här kommer lite bilder.

Bild
Hade två 15G´s liggande hemma. En med kona och en med labyrint.

Bild

Bild

Ser hel och sprickfri ut! Gillas!

Bild

Bild
Tur att jag inte hade avgashuset med kona på denna bilen.

Bild

Börjar med att dränka in alla skruvar med rostlösare.
Ett tips är även att stoppa något i avrinningshålen vid rutan. Folk får för sig att lägga småskruv där som ibland åker ner i slangarna och sätter igen. Nog hittat skruvar i dessa slangar på varenda 850 man skruvat med.

Bild

Bild

Skyddskåpan över grenröret slet jag bort.

Bild

Äcklig liten mjukslang som folk bör se över. Även slangen under kompressordelen bör folk se över då den är hemskt mjuk och kladdig!

Bild
Borta. Den gav med sig ganska lätt ändå.

Bild

Bild

Bild

Ganska stor spricka ändå :P hehe

Bild
ett ganska litet hål på dumpmembranet.

Bild
Jävla rör till att sitta hårt då.

Bild
Slipade till wastegaten lite snabbt.

Bild
Grundad.

Bild
Nymålad och lite klarlack över.

Bild
Blev att ta delarna från de turbos som var friskast och bygga ihop en frisk turbo. Givetvis monterat med nya packningar osv.

Bild
Snart ihop då.

Bild
Nya slangar är alltid bra!

Bild
Det ser lite trevligare ut iaf.

Bild
Downpipen monterad och alla tryckrör mm

Bild
Har länge stört mig på att denna slang varit av. Blev att montera dit en ny!

Bild

Ihopsatt :) Rök utavhelvete vid uppstart. Vart la lite vatten och olja som brändes bort som hade kommit på turbon och grenröret mm.

Bild
Beställde även lite grejor för en tid sedan.

Bild
Dock passade ju hållaren inte för gamla plastskyltar. Aja. får nytta av den iaf.
W108
För mycket laddtryck

Re: Volvo 850 96a T-Grön - Återkomsten? - Turbo byte för fan

Inlägg av W108 »

:thumbright:
swecare
För mycket laddtryck

Inlägg av swecare »

Liten update iaf :)

Bild
Hittade två st diskanter som hittade på plats på brädan. Ignorera magnetventilen :P

Bild
Hade faktiskt en diskant som var urkopplad och utan magnet.. haha

Bild
Gamla trasiga diskanten :P

Bild

Nya diskanten på plats. Lite synd att konan var tilltryckt men men. Funkar gör det iaf.

Blev klart bättre ljud. Lite renare även om i dagens mått så låter det skit. Men men.

Har fått lite bekymmer med att bilen luktar illa. Ryker kanske lite lite vitt. Dock luktar det illa. svårt att nämna hur.
swecare
För mycket laddtryck

Inlägg av swecare »

Bort med det gamla och dit med det nya

Bild

Bild
Lite snyggare!

Bild
Lyckades dumpa sönder en dumpventil med. Hehe. Skitsaker. Bilen gick verkligen råkass. inget laddtryck alls!

Bild
Så här ser o-ringarna och distanserna ut till snabbkopplingsfästet för värmeslangarna i torpeden.
Sett från Motorn - Tjockdistans - O-ring - tunndistans - O-ring.

Bild

Tråkigt nog så lyckades jag tända lamda lampan. Suck
Dock efter byte av tändstiften så slocknaden den efter en stund.
Men bilen har i samband med detta börjat lukta lite illa. Några tips på varför?
Skriv svar