B230 ryker vi motorbroms

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av wille91_ »

Hejsan min b230 på 2,5l har börjat ryka blått vid motorbromsning.
Motorn har gått lite på gata och 20 repor på strippen så det vore konstigt om den är sliten redan:s
Förvisso 2 bromsningar med och lite kvälls sladdningar:)
När motorn byggdes sattes nya kolvar i med ringar och nyborrat ventiltätningar och turbon var ju med nya. Det är endast när man motorbromar.
Turbon är ju lite glapp upp och ner på en halv millimeter så det är ju inte jätte mycket, syns ingen olja i slangarna, hur mycket glapp får det vara innan det är dax att renovera?
Och vevhusvent har ju fungerat bra innan med catch och extra hål i ventilkåpan.
Setupen är: 2,5 vev borrat betongat block
Je kolvar och super hx40
Har komptestat och det ligger snarlikt på 9kg på en gammal kompmätare.
Motorn levererade ca 640 vev hästar på 1,8bar, efter senaste bromsningen pressade vi up den till 2,3 men jag kör nu på 1,8 på gatan.

Vore tacksam på lite funderingar på vad det kan vara och hur jag ska gå tillväga med felsökningen, man är ju inte sugen på att riva motorn mitt i sommaren.
Det började rassla lite mer om tippen nu då ventilspelet ökat ca 0,05-0,10 mm men de är väll laschcapsen som slitit ihop sig för kammen ser fortfarande ut som ny.
Jag ska prova i veckan att justera in spelet och se om den tystnar.

Tacksam för tipps:)
//William
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av hauge »

Rök vid motorbroms brukar vara att det är otät ventiltätning.
Vid motorbroms är det högt vakum i insuget och oljan "sugs" ner förbi ventilskaftet, samtidigt som man har bra tillförsel av olja till toppen pga varvtalet
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av Tommy Luhr »

Låter som om det kan vara turboras på gång eller ventiltätningar som skadats.
Kan faktiskt även vara så tråkigt så att det hänt nått med kolvringarna.
640hk är mycket effekt, detta ger mycket värme.
Någonstans i dom där krokarna bör du se över ditt kylsystem och avancera det.
Kan även ha spikat sönder ringar.

En bmw som jag körde lustgas på blev sådan här. Lika stark som vanligt tyckte jag men började ryka.
Visade sig sen att kolvlandet spruckit på den maskinen.
Det enda och göra är att börja plocka med delarna tills du upptäcker fel.
Börja med turbo och se om den är blöt av olja i något av husen.
Sedan är ventiltätningar ganska lätt att byta i maskinen när motorn är ihop. Blir det inget bättre av det är det bara riva motorn i molekyler och ta reda på varför det ryker.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av wille91_ »

Okej det får bli att kolla ventiltätningarna ikväll, det kan ju vara så tråkigt att det varit lite dålig kvalitet på dom och att dom legat ett tag på någon hylla. Annars får det bli att riva motorn under semestern. Återkommer med resultatet av ventiltätningarna
//William
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av wille91_ »

Nya ventiltäntningar monterade men ryker fortfarande:(
märkte även att den började gå varmare än innan ca100 grader låg den på nu.
Det kanske kan vara så att topppackningen börjat ge sig? men syns varken i vattnet eller oljan.
Fast det är ju en orginalpackning så det kanske har frestat den tilltäckligt.
//William
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av wille91_ »

Leak down gjord och resultatet var deprimerande mellan 20-50%
Rev ur kolvarna och alla 4 verkar va skrot även en repa i cylindern på 4cyl.
vad kan ligga bakom detta haveri?
Bild

allt motorarbete var iväg lämnat så det skulle bli rätt och riktigt, använt bra olja, maxxtuning som mappat den.

Bild

Går det hona till eller ska man bara kasta blocket också? borra mer vågar jag inte då den ligger på 96,50 redan.
Den har ju aldrig gått varm utan hållt sig på 90grader och oljan på ca 70-80grader.
//William
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av jacobson_se »

Den kolven såg inte bra ut. Hur ser kolven ut ovanifrån?
Vem gjorde bearbetningarna på blocket? Vet du hur mycket kolvspel du hade från början.
Du får mäta blocket och se om det har blivit mycket slitet eller om det finns utrymme att hona det igen.

/christer
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av wille91_ »

Uppifrån syns inget direkt kan ta en bild på den, kolvspelet skulle ligga på ca 12 hundradelar har jag för mig. Blocket är 95,52 runt om så cylindern är rund och cylindrisk inom 0,02. Jag får prata med han som borrade och se vad han tror, det kan inte vara att cylinder trycker blev för rejält med 610whp/2,3bar på en 8v?
Han som borrade motorn lite jag till 100 på, hedströms motor han har ex gjort white trash gtr:ens motorarbeten på blocket och en uppsjö dragrace maskiner.
Ska försöka ta en bild på kolven uppifrån imorgon.
Tacksam för ni tar er tid:)
//William
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av wille91_ »

Bild

Såser den värsta kolvtoppen ut 4:e cylindern
//William
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av jacobson_se »

Ta ett snack med Björn och med Maxxtuning så kan ni nog reda ut vad som är orsaken till skadorna på kolvarna.
Hur ser förbränningsrummet ut? Mycket slipat?

/Christer
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av wille91_ »

Förbränningsrummet är rätt upptaget kör med en grottis topp så det är mycket filat överallt. Ska se hur djupa skadorna är på blocket eller om de går att hona väck dom. Vill slippa borra ett nytt om det går.
För kör man på lite större kolvspel och går ner lite i ladd till 1,8 så kanske de fungerar igen:)
//William
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av dsimila »

För litet kolvringsgap?
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av wille91_ »

Björn filade in detta så det skulle stämma jag ska försöka få tag på han så jag får alla siffror svart på vitt.
//William
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av jacobson_se »

Är det bortslipat hela vägen till cylinderväggen på tändstifts sidan?
wille91_
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre mar 05, 2010 5:31 pm
Ort: växjö

Re: B230 ryker vi motorbroms

Inlägg av wille91_ »

I stort sett ja,
//William
Skriv svar