Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Det är data som stämmer rätt bra med mina erfarenheter. För att få markant högre retardationsvärde krävs enligt min erfarenhet R-däck och gärna en lätt bil. Det högsta värde jag fått är 1,4 G (Ajdéns "Atom-replika", lätt bil med mittmotor och R-däck).
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Vilken g-kraft bör man ha för att ha tillräcklig bromskraft?
Antar att någon övre gräns inte finns såklart, ju mer desto bättre gäller väl där. Men finns det någon minimumgräns och en mer rekomenderad gräns så man har något att sikta in sig på?
Antar att någon övre gräns inte finns såklart, ju mer desto bättre gäller väl där. Men finns det någon minimumgräns och en mer rekomenderad gräns så man har något att sikta in sig på?
//Patrik Tikkanen
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Anledningen att jag började mäta med g-mätare i telefonen vart delvis min MC besiktning.
Eftersom dom inte provar MC bromsar på rullarna, antar jag att besiktnings mannen gör en godtycklig inbromsning, kanske vid märken på vägen ?
Och där bedömer bromsarna som tillräckliga, jag såg själv inte när han körde min MC.
Hursomhelst på besiktnings protokollet står följande.
Dock gäller detta MC jag vet inte om det finns andra gränser eller riktvärden för bilar ombyggda eller vanliga ?
Läser man biltester innebär de redovisade bromsstäckorna att man bör klara 1,0 G men det krävs bra förhållanden vill jag påstå.
I praktiken innebär det att man ska klara stanna från 100 km/tim. på 3 sekunder, vilket säger en hel del.
Eftersom dom inte provar MC bromsar på rullarna, antar jag att besiktnings mannen gör en godtycklig inbromsning, kanske vid märken på vägen ?
Och där bedömer bromsarna som tillräckliga, jag såg själv inte när han körde min MC.
Hursomhelst på besiktnings protokollet står följande.
På svenska innebär det att min MC klarar att bromsa med en g-kraft som ska överstiga 0,61 GBra att veta:
Färdbroms retardation, beräknad med bromssträcka.
Beräknad retardationsförmåga: >6,0 m/s²
Dock gäller detta MC jag vet inte om det finns andra gränser eller riktvärden för bilar ombyggda eller vanliga ?
Läser man biltester innebär de redovisade bromsstäckorna att man bör klara 1,0 G men det krävs bra förhållanden vill jag påstå.
I praktiken innebär det att man ska klara stanna från 100 km/tim. på 3 sekunder, vilket säger en hel del.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Hej!
Vilken app använde du, Daniel, för att logga g-kraften så fint?
//Jacob
Vilken app använde du, Daniel, för att logga g-kraften så fint?
//Jacob
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
För ombyggt och amatörbyggt fordon kan man säga att runt 0,8G eller 8 m/s2 bör man nå. Men det beror lite på typ av bil och dess förutsättningar också. "Sportbil" med mycket effekt ska klara mer (annars "fungerar" inte bromsarna som de ska).
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
TRP Om man har en sportbil med Engelska mått då,, byggd före servobromsarnas tid vad krävs då (obs under 100 hkr) ?
Ja jag ska försöka få in den i registret och köra lagligt..
Ja jag ska försöka få in den i registret och köra lagligt..
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Generellt sett 0,8 G där också, det ska den klara om allt bara funkar som det ska. Jag har inte mätt min Cortina DL -66 med enkretssystem utan servo men jag är rätt säker på att den klarar det värdet.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Jakob, och andra nyfikna tog lite tid att svara men nu så.
Jag loggade med en Google play app.
https://play.google.com/store/apps/deta ... elerometer
Den skapar filer som man knappt kan tyda, så man bör ha intresse tid och kunskap för att behandla dem.
Så här illa kan det se ut.
"; 13" ";425" "; 0 ;98" "; ?0 ;04" "; ?0 ;22"
"; 13" ";435" "; 0 ;98" "; 0 ;00" "; ?0 ;23"
"; 13" ";445" "; 0 ;97" "; ?0 ;04" "; ?0 ;26"
"; 13" ";455" "; 1 ;01" "; ?0 ;04" "; ?0 ;20"
"; 13" ";465" "; 1 ;02" "; ?0 ;01" "; ?0 ;22"
"; 13" ";475" "; 1 ;05" "; ?0 ;04" "; ?0 ;29"
"; 13" ";485" "; 1 ;03" "; ?0 ;05" "; ?0 ;27"
"; 13" ";495" "; 1 ;05" "; ?0 ;04" "; ?0 ;24"
"; 13" ";505" "; 1 ;02" "; ?0 ;02" "; ?0 ;24"
"; 13" ";515" "; 1 ;04" "; ?0 ;07" "; ?0 ;28"
"; 13" ";525" "; 1 ;04" "; ?0 ;09" "; ?0 ;25"
"; 13" ";535" "; 0 ;96" "; ?0 ;04" "; ?0 ;18"
"; 13" ";545" "; 1 ;01" "; ?0 ;07" "; ?0 ;19"
"; 13" ";555" "; 1 ;02" "; ?0 ;12" "; ?0 ;13"
"; 13" ";565" "; 0 ;99" "; ?0 ;07" "; ?0 ;13"
"; 13" ";575" "; 0 ;96" "; ?0 ;03" "; ?0 ;12"
"; 13" ";586" "; 1 ;00" "; ?0 ;06" "; ?0 ;08"
"; 13" ";595" "; 0 ;99" "; ?0 ;05" "; ?0 ;07"
"; 13" ";605" "; 0 ;96" "; ?0 ;02" "; ?0 ;03"
"; 13" ";615" "; 0 ;99" "; ?0 ;01" "; 0 ;01"
"; 13" ";625" "; 1 ;03" "; ?0 ;01" "; 0 ;04"
"; 13" ";635" "; 0 ;99" "; ?0 ;01" "; 0 ;04"
"; 13" ";645" "; 0 ;96" "; ?0 ;02" "; 0 ;04"
"; 13" ";655" "; 1 ;03" "; 0 ;02" "; 0 ;09"
"; 13" ";665" "; 1 ;02" "; 0 ;04" "; 0 ;08"
Vilket på svenska innebär.
13,665 1,02 0,04 0,08
Sekunder Nedåt Sidled Fram/back
Detta är slutet på en bromsning, G-kraften avtar från ca. 0,2 G
Det kräver den del av Excel användaren när man ska importera detta, så att det alls går att tyda.
Tog säkert 2 timmar innan jag fick fram första grafen.
Jag loggade med en Google play app.
https://play.google.com/store/apps/deta ... elerometer
Den skapar filer som man knappt kan tyda, så man bör ha intresse tid och kunskap för att behandla dem.
Så här illa kan det se ut.
"; 13" ";425" "; 0 ;98" "; ?0 ;04" "; ?0 ;22"
"; 13" ";435" "; 0 ;98" "; 0 ;00" "; ?0 ;23"
"; 13" ";445" "; 0 ;97" "; ?0 ;04" "; ?0 ;26"
"; 13" ";455" "; 1 ;01" "; ?0 ;04" "; ?0 ;20"
"; 13" ";465" "; 1 ;02" "; ?0 ;01" "; ?0 ;22"
"; 13" ";475" "; 1 ;05" "; ?0 ;04" "; ?0 ;29"
"; 13" ";485" "; 1 ;03" "; ?0 ;05" "; ?0 ;27"
"; 13" ";495" "; 1 ;05" "; ?0 ;04" "; ?0 ;24"
"; 13" ";505" "; 1 ;02" "; ?0 ;02" "; ?0 ;24"
"; 13" ";515" "; 1 ;04" "; ?0 ;07" "; ?0 ;28"
"; 13" ";525" "; 1 ;04" "; ?0 ;09" "; ?0 ;25"
"; 13" ";535" "; 0 ;96" "; ?0 ;04" "; ?0 ;18"
"; 13" ";545" "; 1 ;01" "; ?0 ;07" "; ?0 ;19"
"; 13" ";555" "; 1 ;02" "; ?0 ;12" "; ?0 ;13"
"; 13" ";565" "; 0 ;99" "; ?0 ;07" "; ?0 ;13"
"; 13" ";575" "; 0 ;96" "; ?0 ;03" "; ?0 ;12"
"; 13" ";586" "; 1 ;00" "; ?0 ;06" "; ?0 ;08"
"; 13" ";595" "; 0 ;99" "; ?0 ;05" "; ?0 ;07"
"; 13" ";605" "; 0 ;96" "; ?0 ;02" "; ?0 ;03"
"; 13" ";615" "; 0 ;99" "; ?0 ;01" "; 0 ;01"
"; 13" ";625" "; 1 ;03" "; ?0 ;01" "; 0 ;04"
"; 13" ";635" "; 0 ;99" "; ?0 ;01" "; 0 ;04"
"; 13" ";645" "; 0 ;96" "; ?0 ;02" "; 0 ;04"
"; 13" ";655" "; 1 ;03" "; 0 ;02" "; 0 ;09"
"; 13" ";665" "; 1 ;02" "; 0 ;04" "; 0 ;08"
Vilket på svenska innebär.
13,665 1,02 0,04 0,08
Sekunder Nedåt Sidled Fram/back
Detta är slutet på en bromsning, G-kraften avtar från ca. 0,2 G
Det kräver den del av Excel användaren när man ska importera detta, så att det alls går att tyda.
Tog säkert 2 timmar innan jag fick fram första grafen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Jag har också försökt mäta både acceleration och bromskraft. Då jag har en Iphone så tankade jag ner appen "SensorLogger" (gratis). Jag har provat att logga accelerometervärden med 10Hz (vilket iofs tycks vara lite för långsamt). Det blir mycket brus. Dessutom hade jag telefonens axlar inte helt rakt med bilens huvudriktning. Även om jag hade haft det så niger ju bilen lite när man bromsar och även gasar (vet inte om det har någon betydelse då det sannolikt är mindre än 5 grader?). Har prövat att försöka kompencera för detta i Excel, men det blev inte bättre.
Jag tycker nog att jag än så länge har så mycket "lekage" mellan axlarna så att jag inte vågar publicera något precis värde eller graf på mina mätningar, men jag fortsätter att mäta.
//Jacob
Jag tycker nog att jag än så länge har så mycket "lekage" mellan axlarna så att jag inte vågar publicera något precis värde eller graf på mina mätningar, men jag fortsätter att mäta.
//Jacob
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Borde väl inte vara något större problem om du har uppåt/neråt/framåt/bakåt att räkna ut vektorn
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Lyfter den här tråden,
Gustaf: Jag skulle gärna få beskrivet hur du utför bromsproven, så man kan göra lite inför SFRO-tester själv.
Gustaf: Jag skulle gärna få beskrivet hur du utför bromsproven, så man kan göra lite inför SFRO-tester själv.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Kortfattat kan man säga att bromsprovet görs med full inbromsning från 80 km/h som grundhastighet, då ska man nå minst 0,8G utan hjullåsning. Det ska göras med max halva pedalvägen och max 490 N i pedaltryck - det är inte så enkelt att mäta så där använder jag rätt mycket erfarenhet.
Eftersom det också finns ett krav som säger att fordonets "köregenskaper ska vara sådana att trafiksäkerheten tillgodoses upp till fordonets konstruktiva största hastighet" så gör man normalt sett också bromsprover från högre fart som då också tjänar till att bedöma risken för fading. Av praktiska skäl går det sällan att köra fortare än runt 110 km/h och bromsprov i höga farter kräver mycket utrymme.
Gustaf
Eftersom det också finns ett krav som säger att fordonets "köregenskaper ska vara sådana att trafiksäkerheten tillgodoses upp till fordonets konstruktiva största hastighet" så gör man normalt sett också bromsprover från högre fart som då också tjänar till att bedöma risken för fading. Av praktiska skäl går det sällan att köra fortare än runt 110 km/h och bromsprov i höga farter kräver mycket utrymme.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Tack för informationen!
Om bilen är utrustat med ett normalt bromsservo gissar jag att pedalkraften sällan är ett problem?
Jag ska göra lite tester med min bil när nya fjädrarna i bakvagnen kommit på plats. Tejpa fast telefonen och provbromsa.
Om bilen är utrustat med ett normalt bromsservo gissar jag att pedalkraften sällan är ett problem?
Jag ska göra lite tester med min bil när nya fjädrarna i bakvagnen kommit på plats. Tejpa fast telefonen och provbromsa.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Räkna ut bromskraft, hjälp uppskattas!
Förutsatt att man har rätt matchning i storlek på huvudcylinder, ok och servo är det rätt ovanligt att man har problem med för högt pedaltryck. Det vanligaste felet i ett bromssystem av den typen är att man har för liten huvudcylinder så den bottnar.
Det händer också att man har för mycket servoverkan så att det blir svårt/omöjligt att dosera bromsverkan. Jag har haft några sådana bilar, framhjulen låser så fort man tar på pedalen.
Gustaf
Det händer också att man har för mycket servoverkan så att det blir svårt/omöjligt att dosera bromsverkan. Jag har haft några sådana bilar, framhjulen låser så fort man tar på pedalen.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå